Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koppeling voor bierkoelerspiralen

Gestart door Adrie, 07-08-2010 16:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Adrie

Beste b(r)ouwers,

Op zolder lag nog een aantal rvs koelspiralen uit bierkoelers, zonder koppelingen of schroefdraad. De diameter van de koelspiraalbuizen is 9 mm. Nu heb ik gezocht naar knelkoppelingen (verloop naar 12 mm buis) om de koelspiralen te gebruiken als dompelkoeler voor de Vier Broedersinstallatie. Maar ik vind alleen 8 en 10 mm koppelingen, geen 9 mm. Heeft een van jullie een oplossing? De enige oplossing die ik kan bedenken is een 9 mm siliconenslang gebruiken voor de verbindingen met een slangenklem, maar die gaan altijd knakken. Ik wil degelijke koperen verbindingen.

William

Kun je er geen schroefdraad op laten draaien?

biersmurf

Citaat van: William op 07-08-2010  17:22 uKun je er geen schroefdraad op laten draaien?

Dat zal niet gaan, de wanddikte van de pijp is zeer dunwandig.
Kijk bij hogedrukkoppelingen deze zijn er wel in de gewenste maat van 9 mm.

Anton

Adrie,
van welk materiaal zijn die spiralen?
Sommige zijn ze te lassen, andere te (hard)solderen. Er is dan een ander stukje pijp van een gewenste diameter aan te bakken.

broeder

hoi...
misschien is het een idee om bij een loodgieter/installateur te informeren of ie een verloopnippel heeft.:idea:

broeder Willem

EtP

Koper en RVS is wel te hardsolderen. Hier voor moet je solderen met zilver.

Mvg Edwin

Ko

Misschien vanuit een heel ander perspectief. Maar omdat de koppeling zelf niet in contact komt met het wort en er door de spiraal zelf ook geen vloeistof gaat die geconsumeerd gaat worden, zou je het misschien met een simpel pijpje van PVC (of iets anders) kunnen verbinden. Deze zou je dan kunnen vastkitten met een van de vele kitsoorten die er bestaan. Dit is niet voedingsmiddelen veilig, maar dat maakt in dit geval niets uit. En het is eenvoudig te maken. De maten doen er in ieder geval dan niet zo heel erg toe. Al zul je bij een te grote buis waarschijnlijk wat veel kit moeten gebruiken.

gr. Ko

hansm

Hoi Adrie,

Misschien kan Desmar (http://desmar.nl/) je helpen. Die maken die spriralen (ook met een diameter van 9 mm) en kunnen er waarschijnlijk iedere kopping opzetten die je maar wil.

:degroeten:

Adrie

Bedankt voor alle antwoorden, heren. Ik denk dat hardsolderen van 10 mm koppelingen de handigste en snelste optie is.

Citaat van: biersmurf op 07-08-2010  17:37 uKijk bij hogedrukkoppelingen deze zijn er wel in de gewenste maat van 9 mm.

Ik kan ze niet vinden.

SeekingBeer

Ik heb zo'n ding als in het tweede plaatje van desmar punt nl.
Daar zit dus al schroefdraad op maar dat draad heeft een afwijkende spoed.

Ik had nog een oude gasslang liggen (zo eentje voor een stadaard gasfornuis), die heb ik doormidden gesneden en met ruim een meter tape lukte het dit afwijkende schroefdraad toch min of meer lekvrij te krijgen.
Op die gasslang kan je dan gewoon tuinslang prikken voor de aan-en-afvoer van het koelwater.

Maar ja, Adrie heeft ze zonder schroefdraad. Dus ja moet je waarschijnlijk wat solderen...

hirsnl

Citaat van: Adrie op 07-08-2010  16:48 uBeste b(r)ouwers,

Op zolder lag nog een aantal rvs koelspiralen uit bierkoelers, zonder koppelingen of schroefdraad. De diameter van de koelspiraalbuizen is 9 mm. Nu heb ik gezocht naar knelkoppelingen (verloop naar 12 mm buis) om de koelspiralen te gebruiken als dompelkoeler voor de Vier Broedersinstallatie. Maar ik vind alleen 8 en 10 mm koppelingen, geen 9 mm. Heeft een van jullie een oplossing? De enige oplossing die ik kan bedenken is een 9 mm siliconenslang gebruiken voor de verbindingen met een slangenklem, maar die gaan altijd knakken. Ik wil degelijke koperen verbindingen.
Koop een 5/8" koppeling met slangentule waarmee je de bierleiding of koolzuurslang op de tapkop monteert.
Zaag de slangentule eraf en boor hier een gat in van 9 mm. Daarna hardsolderen met zilver. Gaat nooit meer kapot. En de dompelkoeler is eenvoudig te reinigen. Doe ik zelf ook.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.