Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwen met 50 liter vaten

Gestart door Frenky, 18-07-2010 12:42 u

Vorige topic - Volgende topic

Frenky

Wie heeft er ervaring met brouwen met 50 liter vaten (fusten gekocht bij een oud ijzerboer)
Zat zo de vaten is te bekijken en ze hebben een rand aan de onderkant.
Als ik deze op mijn 10 Kw branders zet zou dat betekenen dat de afstand tussen vuur en onderkant brouwketel meer dan verdubbeld zou worden.
Zou ik hiervoor mijn branders aan moeten passen zodat de brander wat hoger komt te liggen zodat ik weer de zelfde afstand heb t.o.v.  een pan met een vlakke bodem? zie  foto's ter verduidelijking.

JAJA kzeg het toch...   ik ga echt  brouwen en het begin nadert ;)

-edit-
waarom zie ik geen foto's ?? doe ik iets verkeerd?
-edit
zo beter ;)

willems

Dag Frenky,

Op deze link kun je zien hoe wij voor onze gilde een installatie in elkaar hebben gestoken.
http://www.talternatief.net/Gildeinstallatie/index.html
Als je nog vragen hebt aarzel dan niet om contact op te nemen.

groeten
Bart

Frenky

Bedankt Bart voor de foto's  doe er weer goede ideeën aan op.
Maar als ik het goed begrijp hebben jullie 1 maisch/kookketel en filteren jullie apart in een filter kuip?

Dat lijkt me een extra handeling doe ik uit wou sluiten.
Mijn idee was een maischketel met een hevelfilter en/of filterplaat en mijn 2de fust als kook ketel gebruiken.
En mijn opstelling zo te realiseren dat ik alles kan overhevelen (zonder met vaten te hoeven te verslepen (zeker niet met de kook ketel)).
Hoe weet ik nog  niet..

Heb in totaal 2x 10 kw branders (gasbekken voor de Vlamingen onder ons  ;D) en 1x  7 a 8 kw
2 fusten a 50 liter voor het spoelen een 2weckketels a 27 liter.
Verder 4 mandflessen a 54 liter 2 a 5 liters
diepvries kist (tafel model)
2 ut200
Maat van me gaat de rollen draaien (en!! kartelen!!) voor een walsen molen te maken.
Dus in de bouwvakvakantie ga ik proberen om mijn installatie compleet te maken en een goede opstelling te realiseren.  

Dus BUILDING IN PROGRESS!! ;)

korek

Volgens mij kun je de rand laten zitten. Is misschien wel gunstiger voor de warmteverdeling. Ik heb gamellen met net zo'n rand en ze zijn echt binnen no-time op temperatuur!

piele

Ik zat bij mijn vorige installatie ook met zo'n zelfde probleem, ik heb dat toen opgelost door een nieuw frame in elkaar te zetten voor de brander, zie dit topic voor een foto.

:degroeten:

Frenky

Citaat van: piele op 18-07-2010  15:47 uIk zat bij mijn vorige installatie ook met zo'n zelfde probleem, ik heb dat toen opgelost door een nieuw frame in elkaar te zetten voor de brander, zie dit topic voor een foto.

Denk dat ik de branders ga monteren (volgens jouw principe) in een soort frame met nivo verschillen zodat ik over kan hevelen
heb thuis een bewo afkort zaag 2 lasapperaten tig/mig en een opspantafel dus dat moet wel lukken ;)

Albertus

Anton heeft met behulp van een branderunit met instelbare hoogte getest wat voor het verschil het oplevert wanneer je de afstand van de brander tot de bodem van je vat varieert (van 1 tot 6 cm). Er bleek nauwelijks verschil in rendement te zijn.
Hij moet de resultaten nog publceren, maar ik was er erg blij mee omdat ik de brander en/of het vat van mijn HERMS nu niet hoef aan te passen.

Bert

Frenky

Hmm...  ben benieuwd want dan kan ik de branders zo laten. :o

piele

De afstand die je nu tussen je brander en onderkant fust hebt, is zo'n 15cm, dat is wat anders dan 6.....

Frenky

Net gemeten en inderdaad. Zal toch wel meer dan 10 cm uitkomen.
Maar zat toch te denken, wil het eigenlijk toch een vaste (mobiele) opstelling  geven dus denk wel dat ik ze dan vast in het frame monteer want dan win ik gelijk weer wat hoogte.

willems

Dag Frenky,

Dit is natuurlijk een installatie die continu wordt uitgeleend. Dit moet allemaal makkelijk demonteerdbaar zijn.
Ik zou ook met een hevelfilter werken en de vaten o verschillende hoogte plaatsen zodat je met de zwaartekracht kan werken. In een andere installatie hebben we draadstangen onder de vaten gelast zodat deze regelbaar zijn van hoogte kan je zelf bepalen hoe hoog je de brander wenst.

Groeten
Bart

Pad

Frenky,
Wij brouwen al 5 jaar op exact dezelfde gasbekken en ook met 50 L vaten. Opwarmen gaat perfect (>1°/min) dus je moet geen aanpassingen doen!
Ik ken nog vele andere brouwers die ook op deze manier werken en ook daar geen problemen.

Frenky

Hmmmm   nu hoor ik  verschillende  dingen....  een zegt wel  andere niet..
Proef op de som maar eens nemen dan met een vat vol water en kijken of die inderdaad rond de 1 graad verwarmings stijging ligt / minuut.
 :weetniet: :degroeten:

bazje

Citaat van: Pad op 20-07-2010  22:54 uOpwarmen gaat perfect (>1°/min) dus je moet geen aanpassingen doen!
Ik ken nog vele andere brouwers die ook op deze manier werken en ook daar geen problemen.

Daar ben ik er ook eentje van!

Zelfs in de winter met temp onder de 0 ºC en een koud windje, zonder deksels, geen problemen met 30-35 liter wort.

Herman

Ik heb ook zo'n fust+brander, geen problemen. M.a.w. laat de boel maar zoals ze is.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.