Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Een Belgische pale ale met de Belgium Schelde ale gist

Gestart door Sjakie, 03-05-2010 22:52 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjakie

Beste brouwers,

Ik zit een beetje te stoeien met een recept voor een Belgische pale ale.
Ik heb hier eigenlijk een paar vragen over.

De gist staat dus vast. Dit wordt de Wyeast België Schelde ale (3655).
Nu ben ik op zoek naar een lekkere typische Belgische pale ale.
Geïnspireerd door de bieren van JWVG en Adrie zit ik een beetje met de mout stort te klooien.

Wat is nu het verschil in de storting van pale mout ten opzichte van pils mout? (in smaak)

Ook weet ik niet welke hop ik wil gaan gebruiken.
Ik denk zelf dat Saaz mij de beste smaak gaat geven. Maar ik vind zelf de East Kent Golding ook goed passen.

Het maischschema mag van mij best droog. Dan kan ik de echte smaak van bijvoorbeeld de cara 120 naar voren halen, met een beetje (5 tot 10%) munich om hem toch body mee te geven.
Denk ik dan helemaal verkeerd?

Alle aanvullingen zijn uiteraard welkom.

EBC

Voor een echte Speciale Belge, BPA blijft een foute en modernistische term, gebruik je pilsmout, een lichte cara (60) en een toets chocolade of zwarte mout, die je aan het eind van het maischen toevoegt om enkel de kleur te benutten en niet de gebrandheid. Ook melanoidin mout kan een goede keus zijn.

Hop is traditioneel Engels of Oostenrijks/Sloveense Goldings (Fuggle is ook prima). Saaz lijkt mij niet het beste, het is te kruidig,  maar het mag natuurlijk wel.

Pale mout is op een wat hogere temperatuur gekiemd en gedroogd. Het is een basismout voor donkerdere bieren. Het heeft ook een specifieke smaak, waar pilsmout neutraler is.

Jacques

Citaat van: Sjakie op 03-05-2010  22:52 uWat is nu het verschil in de storting van pale mout ten opzichte van pils mout? (in smaak)

Ook weet ik niet welke hop ik wil gaan gebruiken.
Ik denk zelf dat Saaz mij de beste smaak gaat geven. Maar ik vind zelf de East Kent Golding ook goed passen.

Palemout geeft een moutigere smaak dan pilsmout. Het geeft ook een donkere kleur en is daarom zeer geschikt voor dit biertype.

Saaz in combinatie met East Kent Goldings en Fuggles is prima!

JWVG

Ik zou er zeker Saaz in doen. Als je van Koninck houdt, tenminste. Lekker bier hoor - Belgische pale ale! Zelf vind ik zowel caramout als melanoidenmout snel iets te dominant in dit biertype - vandaar mijn stort van pilsmout, vienna en een beetje chocomout.

Kortom: je kunt alle kanten uit met dit type :D.

:degroeten: JW.

De-Geert

JW's Schelde versie was een prima Koninck-achtige. Geen kloon, maar wel lekker bier. Dat recept lijkt mij een prima uitgangspunt.

Adrie

Verschillende versies heb ik gebrouwen, maar de versies met aromamout (50 EBC) bevallen toch het best. Caramouten kunnen in dit biertype, maar dan met mate en op de achtergrond. In veel hobbybrouwsels van dit type kom je voornamelijk caramouten tegen, maar die bieren missen vaak de karakteristieke moutigheid van een Koninck of Palm.

Je ziet het: 1 vraag, 5 verschillende adviezen.  ;D Maar dat heb je op dit forum.

Het recept in Brewing Classic Styles geeft 92% pilsmout, 6% cara120 en 2% biscuit mout en een hopping met alleen E.K. Golding.

Wheeler en Protz geven in hun boek een mengsel van 47,5% pilsmout, 47,5% viennamout en 5% cara120 en hopping met alleen Saaz.

Als je geen vienna hebt maar wel pale, zou je het recept van Wheeler en Protz kunnen volgen, waarbij je de vienna vervangt door pale.

Sjakie

Na wat hoofdbreken kom ik met het volgende recept op de proppen.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptSpeciale Belge
KenmerkSpeciale Belge 1
Brouwdatum5/9/2010
BiertypePale ale (Belgisch)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1050 (5.3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater29.7 liter
Maischdikte4.5 l/kg
Maischwater20.3 liter
Spoelwater9.4 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur26 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid25 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC50.0 %2257 gr3 EBC
Viennamout37.0 %1670 gr6 EBC
Cara Crystal 1203.0 %135 gr162 EBC
Ambermout 50 EBC10.0 %451 gr49 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
East Kent Golding5.5 %25 gr90 minuten19 EBU
Saaz (CZ)3.0 %16 gr20 minuten4 EBU
Saaz (CZ)3.0 %15 gr5 minuten1 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3655 Belgian Schelde Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter1000 ml
Beluchtingstijd24 uur
Temperatuur giststarter20°C
GistvoedingBrouwland
Hoeveelheid5 gram

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C30 minuten4.5 l/kg
266°C30 minuten4.5 l/kg
373°C30 minuten4.5 l/kg
478°C1 minuten4.5 l/kg

Ik zou zeggen schieten maar.

Ik denk dat ik hierna ook nog een versie ga brouwen met de pale mout.
Dan kan ik mijn grondstoffen beter leren kennen.

edit,
Ik vergeet helemaal iedereen te bedanken voor zijn input.
Bedankt heren  :groots:  :degroeten:

Kleine_Schriek

EBC

Zoveel brouwers, zoveel meningen...hier nog een.

5% amber lijkt me beter dan de 10 die je voorstelt, maar met al die Vienna is 5% cara 40/60 in mijn ogen een evenwichtiger optie.

Cara 120... ik heb het er niet op. Goed voor dubbels en porters, maar voor Speciale Belge?  Protz, Wheeler, Daniels en al die andere Amerikanen...ze weten alles van Pale Ales en IPAs en Cascade hops, maar ik heb in Amerika nog nooit een behoorlijk Belgisch getint bier geproefd en het waren er tientallen. Deze mout geeft vooral gebrande caramel. Je wilt wel kleur, maar geen gebrandheid en ook niet te veel caramel. 2% Chocolademout de laatste 10 minuten meemaischen, dat geeft voldoende kleur. Helaas kan het gemiddelde softwarepakket daar niet mee overweg voor wat betreft de kleurberekening...
(Nu heb ik ooit wel eens geopperd dat Special-B mout wellicht bedacht is voor Speciale-B(elge)...ach...wie weet...maar dat vereist weer een geheel andere receptuur)

1050 lijkt me te hoog, vergeet niet dat je ook nog ongeveer 0,4% krijgt van de hergisting.

Je hebt vast wel gehoord wat ik van beluchten denk...24 uur voor een gistarter is echt teveel. Tenzij je apparatuur hebt, waarmee je de hoeveelheid voedingsstoffen en zuurstof en dergelijke goed kunt meten en regelen. Zo niet, dan ben je een normale hobbybrouwer, waarvoor fed-batch niet is weggelegd. Een uur of 6 beluchten, meer niet, anders krijg je averechtse effecten.

Saaz is een prachtige hop...voor pils. Ik zou dit bier ook wat Engelse aromahop geven.

Sjakie

Dan knal ik de cara 120 er uit.
Doe ik 5% amber en 8% cara 40.

Ik belucht nu nog boven het wort dat op mijn magneet roerder staat.
Geeft tot nog toe prima resultaat. Misschien is het verstandiger om er na 6 er mee op te houden.
Ik ga me aan een expirimentje wagen.

Hmm. Saaz is wel lekker. Maar ik heb volgens mij andere Engelse hop liggen.
Misschien uitsluitend de east kent gebruiken?

Ik heb verder nortdown, Target en Challenger liggen.

1050 zal niet te hoog zijn om dat ik het in een fust geforceerd op druk ga brengen.

RobinB

Citaat van: EBC op 04-05-2010  21:11 uZo niet, dan ben je een normale hobbybrouwer, waarvoor fed-batch niet is weggelegd. Een uur of 6 beluchten, meer niet, anders krijg je averechtse effecten.

Niet meteen doorslaan he?
Wat bij voeden met moutextract is voor iedereen weggelegd!

Wat ik wel met je eens bent is dat je niet ongevoed teveel moet beluchten. ;)

EBC

Citaat van: Sjakie op 04-05-2010  21:39 uIk belucht nu nog boven het wort dat op mijn magneet roerder staat.
Geeft tot nog toe prima resultaat. Misschien is het verstandiger om er na 6 er mee op te houden.
Ik ga me aan een expirimentje wagen.

Tja, wat mij betreft is dat niet beluchten maar een beetje blazen, het heeft marginaal effect, dus je kunt het gerust 24 uur volhouden. Bruisen, in het wort, dat is beluchten.

Citaat van: Sjakie op 04-05-2010  21:39 uIk heb verder nortdown

Heerlijk, lekker veel olie, dat geeft een hoppig effect!

Citaat van: Sjakie op 04-05-2010  21:39 u1050 zal niet te hoog zijn om dat ik het in een fust geforceerd op druk ga brengen.

Dan heb je er over nagedacht! Prima.
Citaat van: Sjakie op 04-05-2010  21:39 uDan knal ik de cara 120 er uit.
Doe ik 5% amber en 8% cara 40.
Ik heb niet uigerekend wat je kleur zal worden...
Leuk, maar zonder choco, een minder uitgesproken kleur!

Jacques

Citaat van: EBC op 04-05-2010  22:18 uTja, wat mij betreft is dat niet beluchten maar een beetje blazen, het heeft marginaal effect, dus je kunt het gerust 24 uur volhouden. Bruisen, in het wort, dat is beluchten.

Je hebt gelijk als het gaat om een vloeistof die stil staat. Bij een magneetroerder heb je groter oppervlak en als je wat harder roert dan heb je een vortex en wordt de lucht in de vloeistof gezogen. In dat geval heeft een luchtstroompje wel zin lijkt mij.

Sjakie

Nou, dit moet hem gaan worden.
Of jullie moeten zeggen Sjakie wa bende nou aant doen.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptSpeciale Belge
KenmerkSpeciale Belge 1
Brouwdatum5/9/2010
BiertypePale ale (Belgisch)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1050 (5.3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater29.5 liter
Maischdikte4.5 l/kg
Maischwater20.3 liter
Spoelwater9.4 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur19 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid21 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC50.0 %2256 gr3 EBC
Viennamout37.0 %1669 gr6 EBC
Ambermout 50 EBC5.0 %226 gr49 EBC
Carared (D)8.0 %361 gr40 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Northdown9.5 %15 gr90 minuten19 EBU
East Kent Golding5.5 %14 gr5 minuten2 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3655 Belgian Schelde Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter1000 ml
Beluchtingstijd6 uur
Temperatuur giststarter20°C
GistvoedingBrouwland
Hoeveelheid5 gram
Opmerkingen24 uur op magneet roerder. Of tot bijna einde vergisting.

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C30 minuten4.5 l/kg
266°C30 minuten4.5 l/kg
373°C30 minuten4.5 l/kg
478°C1 minuten4.5 l/kg

Een volgende brouwsel wil ik maken met dezelfe mout stort maar dan de pils vervangen door pale malt.
Of het moet zijn dat ik in het jongbier al proef dat het niets gaat worden.

Wederom bedankt voor alle hulp. En die is natuurlijk nog steeds welkom.

Sjakie

Deze zit inmiddels onder het waterslot.
Goed brouwdagje gehad. Het liep redelijk soepel.
Ik ben alleen nog wat aan het klooien met mijn Herms in aanbouw.
Ik denk dat ik door mijn nieuwe walsenmolen mijn rendement flink bij moet stellen. Het was altijd 73 a 74 procent maar nu veel meer.
Ik had gehoopt op 1050 uit te komen maar zat op 1060. Dus moest ik 4 liter water volgens BrouwVisie erbij doen.
Dit heb ik net gedaan en ga straks het uiteindelijk sg nog maar eens nameten. De kleur is volgens mij prima.
Het wort was na het spoelen echt kraakhelder. Ik heb er dus een goed gevoel over.
Maar of ik ook 4 liter water ga proeven in een brouwsel van 20 liter?
Dat denk ik wel.

Sjakie

De eerste versie van dit bier zit inmiddels op fles en fust.
De smaak was al goed. Maar wel redelijk plakkerig.
De 2e versie van dit bier is nu aan het lageren. In plaats van de pilsmout zit hier pale mout bij. De rest van het recept is ongewijzigd gebleven.
Over het smaakverschil kan ik nog weinig zeggen.

De slurry van het 1e brouwsel heb ik in het wort gedaan en een uur belucht. De vergisting ging dan ook als een speer.
Ik denk dat ook versie 2 een eind sg gaat halen van 1009. Best droog dus.

Vergelijkbare Topics (7)

15372

Reacties: 46
Gelezen: 13316

780

Reacties: 16
Gelezen: 9076

34724

Reacties: 6
Gelezen: 2741

33389

Gestart door HopHop

Reacties: 19
Gelezen: 5280

29774

Reacties: 27
Gelezen: 8685

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.