Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Omvormer voor Amerikaanse Iwaki pomp

Gestart door Jacques, 14-04-2010 23:59 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

De afgelopen clubavond van De Roerstok heb ik reclame gemaakt voor het gebruik van Iwaki pompen tijdens het brouwen. Het exemplaar dat ik heb heb ik een tijd geleden gekocht van Johannes en ik snap eigenlijk niet hoe ik ooit hebben kunnen brouwen zonder zo'n ding.

Vooral bij het filteren is de pomp voor mij onmisbaar. Het wort wordt bij mij rondgepompt tijdens het filteren, zowel bij het filteren na het maischen als na het koken. In het geval van het filteren na het koken gaat het wort langs de platenkoeler en wordt deze weer terug in de kookketel gepompt. Als het wort zo'n 40 ºC is in de ketel ga ik opvangen. Sinds ik dat doe heb ik veel heldere bieren. Ik denk dat dit komt doordat ik ook een gedeelte van de koude trub verwijder op deze manier.

Via de ebay kun je uit de VS makkelijk aan Iwaki pompen komen. Bijvoorbeeld bij deze aanbieder.

De aanbieder heeft op dit moment pompen in de verkoop werkend op 230 als 115 Volt. Veel Amerikaanse pompen die aangeboden werken op 115 Volt. Deze kun je niet zomaar aansluiten op 230 Volt. Dit zou wel kunnen via een zogenaamde omvormer zoals deze. Heeft iemand daar ervaring mee?
Voor een pomp lijkt het mij in ieder geval belangrijk dat deze geaard is. Bij veel andere omvormers is dat niet het geval heb ik gezien.

Anton

Dit is een gewone transformator, prima geschikt om te transformeren van bv 230 naar 115 volt.
Belangrijk is wel het vermogen, hoeveel Watt is nodig voor de Iwaki.

jelle

Ik heb ook zo een.
de omvormer kopen met teveel vermogen, dus max 100 wat.(bij een pomp van 40 wat)
Dat heeft als voordeel dat je er nog een tweede op aan kan sluiten.
Voorzie de pomp ook van amerikaanse stekkers, dat voorkomt vergissingen!!!!

Groet Jelle

Jacques

Citaat van: Anton op 15-04-2010  00:11 uBelangrijk is wel het vermogen, hoeveel Watt is nodig voor de Iwaki.

De Iwaki is 100 Watt.

Overigens had ik bij de verkoper geïnformeerd naar de verzendkosten. Deze bedragen $53.68 via USPS Priority International.

Als je deze pomp wilt kopen via deze aanbieder dan zijn de totale kosten ongeveer € 140.  € 80 voor de pomp, € 40 voor de verzending en € 20 voor de omvormer.
Hij heeft er ook te koop voor 230 V. Dan ben je dus € 120 kwijt.

Caspar

Ik heb een ringkerntrafo, hierdoor verlies je geen vermogen... maar het is wel een lomp zwaar ding!

Adrie

IWAKI pompen zijn ook gewoon in Europa te koop en dan werken ze zonder omvormer. Wij hebben een goede destijds bij een pompenhandelaar in Zeeland gekocht voor iets van 120 gulden. De Amerikaanse route met verzending en noodzaak tot het kopen van een omvormer lijkt me wat omslachtig en duur.

[edit] DIT was volgens mij het bedrijf. Men adverteert nog steeds met IWAKI pompen ("uitermate geschikt voor wijn - bier. Prijzen op aanvraag, tel. 06/53382475").

Jacques

Citaat van: Adrie op 15-04-2010  09:39 uIWAKI pompen zijn ook gewoon in Europa te koop en dan werken ze zonder omvormer. Wij hebben een goede destijds bij een pompenhandelaar in Zeeland gekocht voor iets van 120 gulden. De Amerikaanse route met verzending en noodzaak tot het kopen van een omvormer lijkt me wat omslachtig en duur.

Als je in de VS bij de door mij bedoelde aanbieder een 230 V exemplaat koopt ben je ook die € 120 kwijt. Soms kun je Iwaki pomp goedkoper kopen op een ebay veiling. Dan heb je dus geluk.
Mijn bericht wass vooral bedoeld om ervaringen te horen over omvormers of transformators. Met een dergelijk apparaat kun je dus ook een 115 V pomp gebruiken.

Maar die pomphandelaar in Zeeland kende ik niet. Goede tip Adrie!

gerico

Ik hoor veel goede berichten over deze pompen. Ik heb nu een vraag uit staan bij de leverancier om te kijken of de prijs van verzending niet omlaag kan als we in Nederland meerdere verzendingen combineren. Zodra ik antwoord heb zal ik deze delen. Wellicht kunnen we gezamenlijk inkopen.

Blauwe Brouwer

Met zo'n omvormer maak je de spanning correct, alleen het toerental van de pomp zal niet kloppen. Amerika werkt met 60 Hz, wij met 50 Hz.

Dat betekent dat de pomp hier langzamer zal draaien. Iemand ervaring mee of de pomp dan nog genoeg koelt? Want ook de ventilator voor de eigen koeling draait langzamer....

Mo

Albertus

Citaat van: Blauwe Brouwer op 15-04-2010  11:16 uMet zo'n omvormer maak je de spanning correct, alleen het toerental van de pomp zal niet kloppen. Amerika werkt met 60 Hz, wij met 50 Hz.
Dat betekent dat de pomp hier langzamer zal draaien. Iemand ervaring mee of de pomp dan nog genoeg koelt? Want ook de ventilator voor de eigen koeling draait langzamer....

Op mijn Iwaki pompen staat 50/60 Hz. Het lijkt me dus geen enkel probleem.

Bert

Blauwe Brouwer

Citaat van: Albertus op 15-04-2010  11:38 uOp mijn Iwaki pompen staat 50/60 Hz. Het lijkt me dus geen enkel probleem.

Bert

Dan is het geen probleem!

Mo

Vergelijkbare Topics (7)

35417

Reacties: 4
Gelezen: 1266

26440

Gestart door seed7

Reacties: 6
Gelezen: 2434

12723

Reacties: 8
Gelezen: 3616

17857

Reacties: 15
Gelezen: 7633

42300

Reacties: 12
Gelezen: 1797

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.