Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Biertap droogkoeler vs waterkoeler

Gestart door Marcel, 14-02-2010 20:52 u

Vorige topic - Volgende topic

Marcel

Ik ben aan het overwegen om een biertap aan te schaffen. Ik heb al enkele brouwers gesproken over wat wijsheid is een droogkoeler of een waterkoeler. Ik wil de tap aanschaffen via brouwerij Kleinduimpje en heb de keuze beperkt tussen een drietaps waterkoeler en een 2 taps droogkoeler.

Ik hoor nu verschillende verhalen waardoor ik het eigenlijk niet meer weet. Voordeel van de droogkoeler is  bijv stekker erin en tappen. Nu hoor ik dat de waterkoeler een soort icebank heeft die dan bij veel tappen betere bieren zou tappen (bijv op een festival). Ook heeft deze 3 taps kraan in vergelijk met 2 tapskraan van de droogkoeler. Qua prijs liggen ze gelijk.

Hebben mensen ervaring met beide systemen en kunnen jullie me van advies voorzien. ??? ???

Oxhead

Wij hebben de 3 kraans water/icebankkoeler ook via Erik aangeschaft.
Werkt goed alleen is de temperatuur niet in te stellen, met als resultaat veel te koud voor speciaalbier.
Moet me er nog eens in verdiepen om dit aan te passen.
Ik zou nu voor de droogkoeler kiezen.

Groeten Marco :degroeten:

Jacques

Ik zou ook voor een droogkoeler kiezen. Kleiner en minder zwaar.
De bierkoeler die ik heb is een gelkoeler. Die is loodzwaar maar wel mooi op temperatuur in te stellen.

Sjakie

Ik heb ervaring met droogkoelers en met waterbad koelers.
In elk geval zou ik zeker kiezen voor een droogkoeler.
Zelfs als deze iets duurder zou zijn.
Ik denk dat de 2 grootste voordelen zijn dat je mobiel en snel bent met koelen.

Adrie

Citaat van: Jacques op 15-02-2010  11:36 uDe bierkoeler die ik heb is een gelkoeler.

Wat is een gelkoeler? Ik kan niks vinden met google.

Huub Krekels

Ik heb al enige jaren een "natkoeler" Ik ben hier zeer tevreden over. Heeft een erg constante, instelbare temperatuur. Staat wel onder een vaste tap. Als ik de tap zou moeten verplaatsen koos ik misschien voor een droogkoeler. Ik hou niet van een kleine tapinstallatie met zo'n klein kraantje. Ik vind een goede professionele grote tapkraan veel plezieriger en het oog wil ook wat.  :biersmile:

Maar ja over smaken valt niet te twisten.

Adrie

Ik heb een tapkast die gekoeld wordt door een koelkast. Het grote voordeel is dat de fusten in zijn geheel gekoeld worden en het bier daardoor langer goed en vers blijft. Ook fusten die onder druk staan te komen en die nog niet op de tap zijn aangesloten passen erin. Die permanente koeling vind ik toch wel een heel groot voordeel.

Huub Krekels

Jij bent goed bezig Adrie :biersmile:

Heb jij ook zoveel vrienden gekregen, sinds je een tap hebt? ;D

Oxhead

Ik denk dat Marcel een mobiele tap bedoel. Zo'n koelkast of gamcokoeler is niet handig op een festival. ;)

Jacques

Citaat van: Adrie op 15-02-2010  11:45 uWat is een gelkoeler? Ik kan niks vinden met google.

Het koelmiddel bij mijn koeler is een gel. Dat zit in een afgesloten blok in de kast van de tapinstallatie.

Marcel

Weer wat informatie gevonden:

2.      Wat is het verschil tussen een droogkoeler en een waterbad koeler?

De techniek achter een droogkoeler en waterbad koeler is gelijk. Beide hebben een compressor, thermostaat en ventilator. Het verschil zit hem in het feit dat een droogkoeler middels die compressor een aluminium koelblok koelt waar een dunne bierleiding omheen gewikkeld zit. Door het koud worden van het aluminium koelblok wordt het bier dat hierlangs in de dunne bierleiding loopt ook koud en zo wordt de gewenste temperatuur bereikt. De capaciteit van de koeler wordt in deze bepaald door vermogen van de compressor en lengte van de bierleiding die langs het aluminium koelblok loopt Een waterbad koeler gebruikt in plaats van het aluminium koelblok een bassin gevuld met water. De compressor koelt het water en hierin worden dan dunne bierleidingen in gehangen. Daar loopt het bier weer door en zo wordt het bier op de gewenste temperatuur gebracht. Note: een vaak gehoord misverstand is dat er gedacht wordt dat een droogkoeler minder bier kan koelen per uur als een waterbad koeler. Dit is in principe niet waar. Beide koelsystemen worden in vele varianten en capaciteiten gebouwd. Dus een droogkoeler die 30 liter per uur kan koelen is net zo krachtig als een waterbad koeler met dezelfde capaciteit.

3.      Wanneer moet ik kiezen voor een droogkoeler of een waterbad koeler?

Bij het maken van een keuze tussen een droogkoeler of een waterbad koeler kunt u enkele afwegingen maken. Waar gaat u de koeler voor gebruiken. Uiteraard om bier te koelen maar hiermee wordt vooral bedoelt is het voor privé of zakelijk verhuur en/of partyservice. Dan is een droogkoeler veel interessanter immers u hoeft niet iedere keer het water eruit te halen en te vullen dus dit scheelt tijd op locatie en de koelers zijn compacter. Op een vaste locatie waar de koeler kan blijven staan is een waterbad koeler uiteraard een uitstekende optie. Hoe veel ruimte heeft u om de koeler in te bouwen. Ook hier heeft de droogkoeler voordelen ten opzichte van de waterbad koeler immers deze zijn veel compacter dus bij gebrek aan ruimte is dit een goede keuze. Budget. Een waterbad koeler is door de regel goedkoper als een droogkoeler met gelijkwaardige capaciteit.

Gaat u in de toekomst meer biersoorten op de "tap" zetten Een waterbad koeler is dan geschikter want u kunt in het waterbad altijd extra bierslangen hangen ( koelspiraal ) zo kunt u meerdere biertjes op de tap zetten als u ook meerdere bierkranen heeft. Gebruikt u de koeler op vaste dagen en/of feestdagen of at hok als de vrienden er zijn. Een waterbad koeler moet eigenlijk wel minimaal 2 uur van tevoren aangezet worden . geen probleem als u dit op tijd doet. Het kan wel eens voorkomen dat er ineens behoefte is aan koud bier bv. vrienden die onverwachts binnenkomen. Of als reserve tap dan is een droogkoeler geschikter deze is binnen 7 minuten op temperatuur als u deze aanzet zo kunt u sneller "schakelen" Kortom. Een waterbad is voorral geschikt op een vaste locatie en heeft als grote voordeel dat u het systeem uit kan breiden met meerdere koelspiralen om zo meer tappunten aan te kunnen sluiten. Een droogkoeler is compacter en makkelijker voor bv. Verhuur / catering en als er weinig ruimte is om de koelmoter ergens in te bouwen

Ik heb deze tap op het oog:

http://www.speurmarkt.nl/index.php?aid=133667

jeroentjecross

Ik heb 3 waterbakken en 1 droogkoeler staan. Ik moet zeggen dat ik de droogkoeler bijna nooit gebruik. Al mijn waterbakken zijn instelbaar dus voor een tripel komt die gewoon lekker op 8 graden te staan.

Je moet de afweging maken wil ik eerst 80 liter water in de bak laten lopen of wil ik het ding wegzetten en tappen. En wil je veel tappen of weinig. Ik heb vorig jaar een feestje gehad waarin ik 50 liter pils in 15 min wegtapte. Dat krijg je echt niet koud met een droogkoeler. Maar met een waterbak met ijsbank functie met gemak.

Als ik de keuze moet maken voor een droogkoeler of een staande waterbak met 2 kranen erop zou ik altijd voor de laatste keuze gaan.

Vergelijkbare Topics (7)

36648

Reacties: 0
Gelezen: 958

27878

Reacties: 9
Gelezen: 8076

109

Gestart door rlorijn

Reacties: 9
Gelezen: 10648

43099

Reacties: 4
Gelezen: 902

33149

Reacties: 20
Gelezen: 4917

23353

Reacties: 10
Gelezen: 6119

45256

Reacties: 4
Gelezen: 322

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.