Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Magneetroerder met verwarming voor opkweken gist

Gestart door breebier, 03-12-2009 17:25 u

Vorige topic - Volgende topic

breebier

Ik ben van plan om gist op te gaan kweken, liefst een reincultuur, ik heb een magneetroerder gekocht ikamag ret-g
heb er expres een gekocht met verwarmingselement zodat ik niet speciaal mijn warmtekast moet aanzetten voor een klein beetje giststarter. nou merk ik dat ik de temperatuur niet goed kan regelen met deze magneetroerder, wie kan mij adviseren wat nu verstandig is?

Oscar

Een giststarter kun je gewoon op kamertemperatuur maken, dat hoef je niet te verwarmen... Op welke temperatuur had je deze willen verwarmen?
Zo'n verwarmingselement is denk ik niet geschikt voor verwarming op lage temperaturen. Op laboratoria wordt dit gebruikt om o.a. reacties op gang te houden door (veel) warmte toe te voegen.

De-Geert

Citaat van: Oscar op 03-12-2009  17:29 uEen giststarter kun je gewoon op kamertemperatuur maken, dat hoef je niet te verwarmen... Op welke temperatuur had je deze willen verwarmen?
Typisch Oscar-logica.  :weetniet:
Ten eerste kan je een giststarter beter maken op een temperatuur die hoger is dan in de meeste huiskamers (zeg 25 graden).
Ten tweede (en hier zit ik ook mee), misschien wil Breebier z'n giststarter ergens anders maken dan in de huiskamer.

Maar goed: zoals Oscar al zegt, de meeste warmte-elementen van een magneetroerder hebben te veel vermogen om een kleine giststarter op temperatuur te houden. Een aquariumverwarmer kan uitkomst bieden, maar die moet je dan weer volledig onderdompelen en het kan lastig zijn om een handige constructie te bouwen waarmee je nog steeds kan roeren. Het is mij nog niet gelukt.
Misschien is verwarmingfolie een optie? Ik gebruik het voor mijn gistvat (een wat grotere variant).
Linkie:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=189310

RobinB

Op zich een goede roerder, zo'n IKA.
Maar de ingebouwde verwarming lijkt me veel te sterk en niet nauwkeurig genoeg te regelen.
Je zou het met een ut100 kunnen proberen als je rekening houdt met:
- de te verwachten overshoot van het element
- de verwarming loskoppelt van de magneet-voeding

al met al lijkt me zo'n element van Geert handiger!

Henielma

Zo'n verwarmingselement van zo'n magneetroerder is vaak 300W. Dat is veel te veel om en liter giststarter goed op temperatuur te kunnen houden.

Wat je kan doen is de aansluitingen van het verwarmingselement niet met 230 V te voeden maar met bijvoorbeeld 5 of 12 Volt. Dan is het ontwikkelde vermogen veel minder.

Het idee om een apart verwarmingsmatje te gebruiken is ook goed.

Je hoeft een magneetroerder alleen maar in een geisoleerde kast (koelkast) te plaatsen en de temperatuur loopt al op naar bijvoorbeeld 26 ºC. Door de deur op een kier te zetten kan je de temperatuur ook wat 'regelen'.

Edgar

Als je het verwarmingselement stuurt met een PID zou het wel kunnen werken. Mits je de PID goed instelt.

PietO

Simpele aanbeveling: zet een erlemeyer van 1 liter of zo erop met water en meet de temperatuur na een paar uur. "Oude" roerders op 220V geven vaak zoveel restwarmte (7W - 10W)  af dat de starter temperatuur om een paar graden verhoogd wordt.

Oscar

Juist, door het roeren wordt ook warmte ontwikkeld.... :)

Henielma

Inderdaad Piet, de magneetroerder warmt het wort al op.

Normaal bevestig ik een sensor van de UT100 aan de fles met de starter ter hoogte van het midden van de starter. Door de magneetroerder warmt de starter inderdaad een paar graden op. In de zomer heb ik me hier wel eens zorgen om gemaakt toen het in de brouwruimte al 24 ºC was.

Edgar

Als je in de schuur kweekt zet dat niet al te veel zoden aan de dijk, om te zwijgen van het feit dat de topicstarter waarschijnlijk graag een constante temperatuur in z'n starter wil.

Ik kan met mijn Ikamag-Ret op de aller-allerlaagste stand (50° op de schaalverdeling) het starterwort toch tussen de 25 en de 30° houden. Het is inderdaad niet ideaal, maar het gaat.

RobinB

Eigenlijk lijken me dat heel mooie temperaturen voor opkweek?
Het systeem moet dan wel betrouwbaar zijn, al heb je nog een kleine 10 ºC marge...

Wild Chocolate

Zou je niet een weerstand of een dimmer in de stroomtoevoer van de verwarming kunnen plaatsen? Dan zou hij bijvoorbeeld met 50 watt vermogen kunnen verwarmen. Of stel ik nu iets heel gevaarlijks voor?

Groet,

Remco

Nerro

Je kunt ook thermokoppels kopen die je roerder regelen, die geeft dan een signaal aan je verwarmingselement wat het aan of uit zet. Als je de verwarming dan op 50°C zet werkt het prima. Een beetje isolatie om je erlenmeyer kan dan overigens geen kwaad.

Om te weten of je roerder met een thermokoppel kan werken moet je even kijken of er een stekkeringang links achterin je roerder zit.

Edgar

Alle Rets hebben dat dacht ik, zo'n stekker? Voor de mijne was die stekker niet meer te krijgen.

Maarten

De truc is, zoals Piet al zei: zoek een zo oud mogelijke roerder zonder warmhoudplaatje, die zorgen voor precies de goede hoeveelheid verwarming. ;) Heb ik ook, echt perfect.  ;D ;D

Nerro

Dat zou apart zijn, die "probes" zijn universeel met zo'n ouderwetse serial stekker.

Edgar

Citaat van: Nerro op 03-12-2009  22:02 uDat zou apart zijn, die "probes" zijn universeel met zo'n ouderwetse serial stekker.

Weet je er één te vinden? Graag!

Edgar

Ik vond 't mailtje nog terug:

CiteerSehr geehrter Herr

vielen Dank für Ihre E-Mail. Es freut mich, dass Sie mit Ihrem IKA-Gerät so zufrieden sind.

Leider ist es aus technischen Gründen nicht mehr möglich, einen Temperaturfühler oder ein Kontaktthermometer anzuschließen. Das Gerät ist zu alt, und die aktuellen Temperaturfühler oder ein Kontaktthermometer sind nicht kompatibel.

Das aktuelle Modell, das Ihrem Gerät entspricht, wäre der RET basic safety control IKAMAG, der mit einem Kontaktthermometer ETS-D5 betrieben werden kann.

Wenn Sie an einem Ersatz interessiert sind, wäre es nett, wenn Sie Ihre Anforderungen (Menge, Temperatur, etc) genauer beschreiben würden, so dass ich Ihnen ein passendes Angebot machen kann.

Mit freundlichen Grüßen

Sales Manager

Nerro

Citaat van: Edgar op 03-12-2009  22:09 uWeet je er één te vinden? Graag!
Op deze pagina staan er twee, duur zijn ze wel. Misschien dat je via een school of universiteit er één kan kopen voor beter geld.

-Edit

Ik neem nu net pas de moeite om Duits te lezen :P

Bummer! Het moet wel een ouwetje zijn dan, ik zie op de uni toch wel oude modelletjes en die hebben allemaal al die aansluiting. Misschien dat je het nog kunt vinden bij degene van wie je de roerder hebt aangeschaft?

-Edit 2, nog vergeten om de labstuff link in het woordje hier te verwerken ook! Maar daar heb je dan ook niks aan...

Edgar

Nerro

Hmm, ik zal nog even zoeken als je noemt welke roerder je precies hebt.

Edgar

Labstuff ook al lang geleden gemaild hierover. IKA Combimag RET 620 Watt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.