Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Chimay Tripel met een Twist

Gestart door Erick, 03-04-2009 18:41 u

Vorige topic - Volgende topic

Erick

Mannen (en vrouwen),
Ik wil eens een Chimay Tripel-achtig bier gaan bouwen zonder dat het direct een clone moet worden.
Ik heb het volgende recept samengesteld,
Commentaar, kritiek en aanmoedigingen worden gewaardeerd  ;)

20 Ltr:

3,00 kg   Pilsner (2 Row) Bel (Pilsmout (3,0 EBC)
2,75 kg   Munich Malt (15,0 EBC)
1,00 kg   Wheat Malt, Bel (3,0 EBC)

30 min   - Hold mash at 62,0 C for 30 min
   10 min   Step: Heat to 68,0 C over 10 min
   30 min   - Hold mash at 68,0 C for 30 min
   10 min   Step: Heat to 72,0 C over 10 min
   20 min   - Hold mash at 72,0 C for 20 min
   5 min   Step: Heat to 78,0 C over 5 min
   5 min   - Hold mash at 78,0 C for 5 min
   --    Add first wort hops to boiler at start of sparge
Amount   Item   Type
90,00 gm   Saaz [3,80 %] (90 min) (First Wort Hop)   Hops

--    Sparge with 13,45 L of 75,6 C water.
   Boil for 90 min   Boil Ingredients
90 min   1,00 kg   Kandijsuiker, Wit (1,0 EBC)   Sugar
5 min   6,00 gm   Coriander Seed (Crushed) (Boil 5,0 min)   Misc

1 Pkgs   Belgian Ale (Wyeast Labs #1214)   Yeast-Ale

RobinB

Ik zou veel minder of geen munchner gebruiken, gewoon pils lijkt me voldoende.
Zo moutig is hij niet.
Evt nog wat cara, 5%?

Wel een goede starter maken!
Met 1 pakje (ook XL niet) heb je niet genoeg!

MO

Mmh, lekker veel suiker. Ik zou de koriander weglaten, de Chimay gist is kruidig genoeg.

Erick

De Munchner heb ik nog liggen, en een iets moutiger tripel leek mij voor de verandering wel eens lekker  :)

Denk je echt dat ik een starter moet maken?
Was inderdaad van plan een XL pak erin te doen...

Hmm, Ik neem het in overweging  :denken:

Dank voor je reactie,
Cheeerzzz

Erick

Citaat van: MO op 03-04-2009  19:36 uMmh, lekker veel suiker. Ik zou de koriander weglaten, de Chimay gist is kruidig genoeg.

Als het aan mij had gelegen had ik er ook geen koriander ingedaan, echter; Ik ga een keertje brouwen samen met een vriend en hij staat op een beetje koriander erin...  :(

Zal het proberen te halveren als hij ff niet kijkt  ;D

RobinB

Als je een starter van 1 l maakt 2 dagen vantevoren (daarvoor wel eerst laten opbollen) kan die XL pack in ieder geval verdubbelen. Standaard is hij volgens Wyeast geschikt voor 2 0l van 1060. Ik neem aan dat je mikt op 1075 of zo? Dan is 1 pakje  dus te weinig...

Adrie

Citaat van: RobinB op 03-04-2009  20:31 uAls je een starter van 1l maakt 2 dagen vantevoren (daarvoor wel eerst laten opbollen) kan die XL pack in ieder geval verdubbelen. Standaard is hij volgens Wyeast geschikt voor 20l van 1060. Ik neem aan dat je mikt op 1075 of zo? Dan is 1 pakje  dus te weinig...

Volgens goeroe Zainasheff (die gisttellingen heeft gedaan) verdubbelt een Activatorpak in 2 liter starter, niet in 1 liter.

RobinB

Dan doen we 2l!
Misschien dan ook eerder beginnen en afgieten lijkt me...
Dat was ook de reden van het 1l advies, een stukje simpeler.

Als je kijkt naar de opbrengst van biomassa is verdubbeling nog wel te verwachten, al neem ik zijn bevindingen wel aan hoor :)

125ml Wyeast suspensie bevat volgens mij <90% biomassa (droog). Dat is hooguit 15g.
Bij een starter van 1l voeg je 100g moutextract + voedingszouten toe. Bij een assimilatie van slechts 15% heb je dus al een verdubbeling?
In een ideale (fed-batch zonder crabtree-effect) situatie moet je 50% kunnen halen, maar dat redden wij natuurlijk nooit :D
Toch klinkt die 7,5% (ongeveer) van zainachef ook wel weinig?

Erick

Wederom bedankt voor jullie wijze woorden.
Misschien zal ik dan toch maar eens een giststarter maken.
(vindt het altijd zo'n gedoe, misschien maar 2 pakjes Wyeast (ben ik er ook vanaf  :))

RoodeLeeuwVenlo

1 kg tarwe lijkt me ook erg veel. Volgens mij is enkel pils-mout bij Chimay gebruikelijk.

Louis

Adrie

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 04-04-2009 &nbsp;12:55 u1 kg tarwe lijkt me ook erg veel. Volgens mij is enkel pils-mout bij Chimay gebruikelijk.

Louis

Chimay gebruikt tarwebloem en dit kun je prima simuleren met tarwemout. Ik weet alleen niet hoeveel tarwebloem er in de tripel gaat. Maar het zal een procent of 10 tot 20 zijn schat ik zo.

Jacques

Citaat van: Adrie op 03-04-2009 &nbsp;20:51 uVolgens goeroe Zainasheff (die gisttellingen heeft gedaan) verdubbelt een Activatorpak in 2 liter starter, niet in 1 liter.

Iets te simpel voor mij. Het ligt er maar aan volgens mij. Niet alleen de hoeveelheid wort maar ook de intensiteit van het beluchten, zwaarte van de starter, hoeveelheid gistvoeding en wel of geen roerder zijn factoren die van belang zijn bij de vermenigvuldiging van de gist. De gistexperimenten die ik heb uitgevoerd hebben dat laten zien.

Adrie

Citaat van: Jacques op 04-04-2009 &nbsp;13:08 uIets te simpel voor mij. Het ligt er maar aan volgens mij. Niet alleen de hoeveelheid wort maar ook de intensiteit van het beluchten, zwaarte van de starter, hoeveelheid gistvoeding en wel of geen roerder zijn factoren die van belang zijn bij de vermenigvuldiging van de gist. De gistexperimenten die ik heb uitgevoerd hebben dat laten zien.

Vanzelfsprekend. Maar Zainasheff heeft die proeven gedaan met een magneetroerder en zonder magneetroerder. Zonder magneetroerder mat hij een verdubbeling.

Hopmans

Citaat van: Adrie op 04-04-2009 &nbsp;13:02 uChimay gebruikt tarwebloem en dit kun je prima simuleren met tarwemout.
Waarom zou je dit doen?
Die pakken bloem liggen voor 25 cent per kilo in de supermarkt.
Het enige wat je voor het maischen even moet doen is verstijfselen.
 :weetniet:

Henielma

Citaat van: Hopmans op 04-04-2009 &nbsp;17:08 uDie pakken bloem liggen voor 25 cent per kilo in de supermarkt.
Het enige wat je voor het maischen even moet doen is verstijfselen.

Inderdaad, gaat prima met bloem en kost niet veel.

Laatst ook gebruikt voor een Rochefort achtige.

Eerst verstijfselen van bloem is echt niet nodig, het mag natuurlijk wel maar is niet nodig.

Adrie

Citaat van: Hopmans op 04-04-2009 &nbsp;17:08 uWaarom zou je dit doen?

Geen idee. Maar Erick wil tarwemout in zijn stort, dus als hij dat wil, moet hij dat vooral doen.

René K

Citaat van: Adrie op 04-04-2009 &nbsp;13:18 uVanzelfsprekend. Maar Zainasheff heeft die proeven gedaan met een magneetroerder en zonder magneetroerder. Zonder magneetroerder mat hij een verdubbeling.

En hoeveel met een magneetroerder? Nogal wat meer mag ik aannemen?

Jacques

Citaat van: René K op 04-04-2009 &nbsp;20:57 uEn hoeveel met een magneetroerder? Nogal wat meer mag ik aannemen?

Kijk op de Mr. Malty&#039;s Pitching Rate Calculator. Deze software is ontwikkeld door Jamil Zainasheff.

Erick

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 04-04-2009 &nbsp;12:55 u1 kg tarwe lijkt me ook erg veel. Volgens mij is enkel pils-mout bij Chimay gebruikelijk.

Louis

Ik wil slechts een Chimay-tripel-achtig bier maken. Dus NIET de perfecte clone.
Vandaar wat afwijkingen als koriander en tarwemout (ipv tarwebloem), ook nog wat Munchner erdoorheen voor het effect  ;D

Nogmaals dank voor alle opmerkingen  :groots:
Ik ga de gist zeker verdubbelen.

De-Geert

Jan-Willem heeft ook eens een tripel gemaakt met Tarwe, Munchener en Chimay gist (link). Die hebben we met het WHO geproefd en als ik het me goed herinner, was een van de conclusies dat er te veel munchener in zat (voor een tripel). Bij jou is dat nog veel meer, dat zou ik dus niet doen.

Ik zou het terugschroeven tot max. 15%.

Misschien heeft JW nog wel tips?

Adrie

Mijn ervaring is dat 15% Münchener genoeg is in een tripel. Maar het hangt er maar net vanaf hoe donker je hem hebben wilt en wat voor smaak je precies nastreeft, natuurlijk. 20% kan best, maar dan zal het bier niet zo snel worden herkend als tripel. Wat niet wil zeggen dat ie niet lekker is, natuurlijk. Wat mij betreft is de vraag wat voor smaak je nastreeft belangrijker dan of het bier wel binnen de hokjes van een tripel past. Omdat je als titel in de draad de Chimay tripel noemt, wil je denk ik wel een beetje in de buurt van dit bier blijven.

De laatste Vier Broederstripel was net zo donker als de Chimay tripel en daar zat 15% Münchenermout in (zie DIT onderwerp). De Chimay wit is al vrij donker voor een tripel. Omdat dit bier vrij koel was vergist kwam het Chimay karakter van de gist niet zo goed naar voren. Het bier zat qua smaak precies tussen de Westmalle tripel en de Chimay wit in. Vergist hem iets warmer en het Chimay-karakter komt meer naar voren en gebruik andere (of minder) aromahop.

Erick

Een hele nuttige link, die had ik nog niet gezien, De-Geert, BEDANKT!  :groots:
Ga vanavond weer eens puzzelen met het recept  ;D

Ook Adrie bedankt, zal het recept denk terugschroeven naar 15% Munchner.

Cheerzz

De-Geert

Citaat van: Adrie op 06-04-2009 &nbsp;13:37 uVergist hem iets warmer en het Chimay-karakter komt meer naar voren.
Maar niet te warm, om de banaantjes te beperken ;D. (Om het makkelijk te maken)

Erick

Ik zal hem op 19 3/4 graad strak laten vergisten, okay  ;D

Erick

Ik overweeg om eens gebruik te maken van een éénstapsmaisch...
Zou dat kunnen? (Ja natuurlijk kan dat, maar moet ik nog ergens rekening mee houden?)

Is een uur op 65 graden een goed plan of juist niet?

:degroeten:
Erick

Vergelijkbare Topics (7)

33026

Reacties: 2
Gelezen: 1145

17327

Reacties: 8
Gelezen: 3414

37582

Reacties: 13
Gelezen: 2791

23691

Reacties: 16
Gelezen: 6381

41362

Gestart door ChrisB

Reacties: 11
Gelezen: 1919

28751

Gestart door okko

Reacties: 10
Gelezen: 4055

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.