Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe krijg je het best 2-3 % alcohol in je (Weizen) bier?

Gestart door Oele, 26-02-2015 17:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Oele

Ik wil graag een bier brouwen met 2-3 % alcohol zonder al teveel smaak te verliezen. Als ik in het begin een mout - water verhouding heb voor potentieel 5-6 % alcohol, hoe kan ik dan het best het maischschema aanpassen zodat het percentage op 2-3 % uitkomt? Is het daarnaast verstandig weinig tot niet te spoelen? Hebben jullie andere suggesties?

Bedankt!

Roelof

wilbertd

Ik wil graag een bier brouwen met 2-3 % alcohol zonder al teveel smaak te verliezen.
- Naast alcohol zijn er nog meer smaakstoffen  ;)

Als ik in het begin een mout - water verhouding heb voor potentieel 5-6 % alcohol, hoe kan ik dan het best het maischschema aanpassen zodat het percentage op 2-3 % uitkomt?
- Ik zou niet het maischschema aanpassen maar je stort (dus meer water gebruiken, of minder vergistbare suikers).

Is het daarnaast verstandig weinig tot niet te spoelen?
- Ha, of je wel of niet wilt spoelen is geheel aan jou (lees de topic 'Stelling: Niet spoelen levert een smakelijker bier op.' maar eens).
Persoonlijk zou ik bij een dergelijk licht bier niet spoelen. Gewoon voor de zekerheid :)

{edit} daarbij moet ik wel opmerken dat het voor een beginner makkelijk is het gewenste SG te bereiken als je kunt spoelen. Als je niet wilt spoelen moet je wel exact weten hoeveel vocht je verliest (Door koken en de hoeveelheid wort die achter blijft in je granen en hop).

bierhenkie

Je kunt na het brouwen je wort aanlengen met water tot het gewenste SG. Dat zal wellicht zoiets als 1030 moeten worden. Daar zijn in BrouwHulp (software voor de brouwer) tooltjes voor.
Ik zou persoonlijk op wat hogere temperaturen vergisten om esters (body-mondgevoel) te krijgen omdat anders een bier met 2 a 3% wel dun kan zijn.

wilbertd

Citaat van: bierhenkie op 26-02-2015  18:50 uJe kunt na het brouwen je wort aanlengen met water tot het gewenste SG.
Ah tuurlijk, goeie tip :)

Oele

Bedankt allemaal!

Niet spoelen, aanlengen met water tot het gewenste SG en op hogere temperatuur vergisten dus...

Voor het aanlengen ben ik alleen bang dat het een te waterig biertje wordt. Is dat gegrond? Als ik dit kan voorkomen door het aantal vergistbare suikers te verminderen, wat zijn dan de manieren waarop dit kan?

homoeccentricus

Een smakelijk, laag-alcoholisch bier maken lijkt me erg moeilijk. Gewoon verdunnen leidt tot verdunde smaak. Hier is een recept voor een Belgisch tafelbier uit Zymurgy en "Experimental Homebrewing":

http://www.jackofallbrews.org/forum/viewtopic.php?f=1&t=886&start=0&st=0&sk=t&sd=a - de naam van het recept is eigenlijk "Schoolhouse Tafelbier". Om het bier wat smakelijker te maken wordt gesuggereerd om een deel van het wort in te koken (decoctie dus) en aan het einde van de kook opnieuw toe te voegen. Maar dat is ook al een redelijk gevorderde methode.

Ik ben zeker geïnteresseerd om dat tegen de zomer ook eens te brouwen...

Hay

Met niet spoelen ben ik het niet helemaal eens.
Door niet te spoelen krijg je juist  een hoger begin sg dus meer alcohol.
Wat je later weer meer moet aanlengen.
Dus ik zou juist omdat je een lager alcoholbiertje wil hebben wel spoelen.

wilbertd

Citaat van: Oele op 26-02-2015  20:16 uAls ik dit kan voorkomen door het aantal vergistbare suikers te verminderen, wat zijn dan de manieren waarop dit kan?

Je hebt dan langere suikerketens nodig. Dit kan inderdaad voor meer body zorgen, maar ook je bier zoeter maken uiteraard.

Er zijn twee enzymen werkzaam die de suikerketens afbreken:
Het beta-amylase enzym dat optimaal actief is op 63 °C hakt kleine stukjes maltosesuikers van de grote suikerketens (zetmeel) af, die gemakkelijk vergistbaar zijn.
Het alfa-amylase enzym is optimaal actief bij 72 ° en hakt de lange ketens min of meer doormidden. Deze langere ketens zijn niet of moeilijk vergistbaar.

Dus korter op / hoger dan 63 °C resulteert in meer langere suikerketens.

wilbertd

Citaat van: Hay op 26-02-2015  20:37 uMet niet spoelen ben ik het niet helemaal eens.
Door niet te spoelen krijg je juist  een hoger begin sg dus meer alcohol.
Tja, je moet hierop natuurlijk wel je maisch-dikte aanpassen...

William

Wat je ook zou kunnen proberen is een relatief hoog sg bier brouwen (dus veel kg mout per kg water)  maar dan extreem kort maischen (bv uitgaande van een brouwrendement van 50%) en snel uitmaischen. Je zult dan veel onvergistbare suikers overhouden (en mogelijk ook een zetmeelwaas)

Adrie

Voor een laagalcoholisch bier met veel smaak moet je
- een aardige portie carapils (20%) in de stort doen
- kort maischen bij alleen 70-71 graden
- daarna uitmaischen op 78 graden om de enzymwerking te stoppen
- een gist gebruiken met een lage vergistingsgraad
- op relatief hoge temperatuur (voor die gist) vergisten

Je krijgt dan een niet ver doorvergist bier met relatief veel onvergistbare suikers. Het zal wel een paar brouwsels duren voordat je het recept, het maischschema en de vergisting goed onder de knie hebt voor wat je wilt, maar het kan.

Een zwaar bier brouwen en dan verdunnen is niet nodig. Bij een dun beslag denatureert beta-amylase relatief snel, dus je houdt sowieso meer onvergistbare suikers over dan bij een dikker beslag.

StefanF

Grappig, ik heb hier ook al over na zitten denken, maar nog niet toegekomen om het ook te brouwen.
Het recept wat ik tot nu toe heb gemaakt (20 Liter, 75% rendement):

1.7kg tarwemout
500g munich mout
200g caramout (~120EBC)
200g lactose
16gr Saaz (of iets anders om op 9-10 IBU te komen)

Maischen:
10 minuten op 52 graden
50 minuten op 72 graden

Vergisting:
Weihenstephaner, vergisten in een ruimte van ~20-21 graden omgevingstemperatuur.

Rationale:
ingrediënten: munich, caramout en lactose voor de body.
Weihenstephaner voor de goede mix van isoamyl en phenol.
Maischema om zoveel mogelijk complexere suikers te krijgen (52 graden stap voor de 70% tarwe in de stort).

Met dit recept kom je op ~2,5% alcohol uit. Als je de pH van het graanbed laag genoeg kan houden kun je lang spoelen en zo je rendement nog wat verhogen. Gewoon verdunnen na het koken tot 1.031 voor 2,5% vol. alcohol.

Prima bier ook om high gravity te brouwen. hele proces met de helft van het water (of dubbele ingrediënten, of ergens ertussenin) en voor het bottelen 100% water toevoegen. Stamwort is toch zo laag dat je rendementsverlies minimaal zal zijn.

hans_nwk

Citaat van: Adrie op 26-02-2015  21:15 uBij een dun beslag denatureert beta-amylase relatief snel, dus je houdt sowieso meer onvergistbare suikers over dan bij een dikker beslag.
Vanaf wanneer noem je het een dun beslag en hoeveel sneller denatureert de beta-amylase dan?

5 liter/kg is dat al een dun beslag waarbij je dat al echt gaat merken?

Groet,
Hans

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 02-03-2015  11:45 uVanaf wanneer noem je het een dun beslag en hoeveel sneller denatureert de beta-amylase dan?

5 liter/kg is dat al een dun beslag waarbij je dat al echt gaat merken?

Groet,
Hans

Nee. Ik heb in het verleden vaak heel dun gemaischt bij niet-spoelen brouwsels. Daarbij heb ik niet gemerkt dat de versuikering moeizamer verliep.
Naast de denaturatie speelt er namelijk nog een ander effect: inhibitie van enzymen. Hieronder wordt verstaan het remmen van enzymen doordat enzymproducten aanwezig zijn in het werkzame deel van een enzym. Bij een dik beslag heb je daar meer last van dan in een dun beslag.

Overigens heb je als je met een Braumeister brouwt en 5 kg mout in de moutkorf doet (6 kg is het maximale) op 25 liter water ook een verhouding 1 op 5. Hoewel de mout geconcentreerd in de korf aanwezig zijn worden de enzymen met het wort rondgepompt. Ook bij dit systeem kun je, afhankelijk van het maischschema, bieren brouwen met een hoge vergistingsgraad.

hans_nwk

Citaat van: Jacques op 02-03-2015  22:25 uOverigens heb je als je met een Braumeister brouwt en 5 kg mout in de moutkorf doet (6 kg is het maximale) op 25 liter water ook een verhouding 1 op 5.
Bedankt voor je antwoord!
En de vraag was inderdaad zo gesteld omdat die 1 op 5 een verhouding is waar ik vaak in de buurt zit met de Speidel Braumeister.

Groet,
Hans

Vergelijkbare Topics (7)

5837

Gestart door Coert

Reacties: 6
Gelezen: 3544

36694

Reacties: 6
Gelezen: 1613

26679

Reacties: 10
Gelezen: 3385

12197

Gestart door Ko

Reacties: 49
Gelezen: 15815

39329

Gestart door de_mettes

Reacties: 33
Gelezen: 4982

18421

Gestart door VEMP

Reacties: 20
Gelezen: 6626

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.