Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Filteren

Gestart door Vinifera, 20-12-2015 16:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Vinifera

Ik werk steeds als volgt:
na het maischen schep ik alles in een andere kuip en laat ik dit bezinken en vormt dit mijn natuurlijke filter.
Nu zou ik als volgt willen werken:
ik laat alles in mijn maischkuip en wacht en laat dit hierin natuurlijk bezinken ipv van alles te moeten overscheppen?

Is dit een goed idee volgens jullie?

:degroeten:

broeder

Hoi,
dat is een veelgebruikte methode, het beste kan je dan een hevelfilter gebruiken.
groet,
broeder Willem

Vinifera

Zou het natuurlijk filteren zonder hevelfilter lukken of hou ik me aan mijn gebruikelijke manier om alles over te scheppen?

;)

RayVelcoro

Hoe wou je het wort van de bostel scheiden zonder hevelfilter?

William

Normaal wil je het mout als filterbed gebruiken en daar alle wort doorheen filtreren om een helder wort te krijgen. Je wilt een heldere wort hebben om bij het koken zo min mogelijk (kaf)deeltjes te hebben die een wrange smaak in het bier achterlaten (is echt niet lekker ;) ).

Je kunt een alternatieve methode proberen maar bedenk dat de huidige gangbare methodes ontstaan uit best-practices.

Je zou het beslag langzaam kunnen laten uitzakken maar de kleinste deeltjes zullen dan bovenop het beslag liggen en zul je bij de minste beweging / werveling alsnog meenemen in de kookketel.

Vinifera

Hetzelfde probleem zou ik toch ook hebben als ik alles overschep of niet?

Hay

Maar toen je overschepte naar die kuip.
Hoe heb je toen gefilterd dan?
Zat daar een filterbodem in dan?

Vinifera

Ook niet, ik doe dit langzaam.

broeder

Hoe filter je dan?

Vinifera

Mout bezinkt en kraan open naar de kookketel.

William

Als het wort er maar helder uitkomt.

Neetje

Citaat van: Vinifera op 20-12-2015  18:49 uMout bezinkt en kraan open naar de kookketel.

Zoals ik het begrijp gebruik je het wort dat boven de mout staat.
Denk dat je dan meerdere liters wort minder overhoud voor vergisten tov filteremmer of hevelfilter.

Jacques

Citaat van: Vinifera op 20-12-2015  18:49 uMout bezinkt en kraan open naar de kookketel.

Tsja, dan laat je de nodige liters wort ongebruikt.

Een hevelfilter en de bostel uitspoelen zorgen er voor dat je meer liters overhoudt en je meer kunt genieten van de bestede uren en grondstoffen.

Vergelijkbare Topics (7)

32988

Reacties: 8
Gelezen: 3133

21-12-2016 13:39 u
door Serge VL
453

Reacties: 39
Gelezen: 21028

31053

Reacties: 36
Gelezen: 10601

28561

Gestart door hankdussen

Reacties: 14
Gelezen: 4832

42084

Gestart door Tjeptje

Reacties: 7
Gelezen: 1048

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.