De drempel tussen mee lezen en mee discussiëren....

Gestart door Oscar, 15-02-2008 16:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Maarten

Citaat van: Adrie op 18-05-2009  09:24 uDat er veel onzin op dit forum wordt gepost is waar, net zoals op elk ander forum. Als je daar niet tegen kan, moet je een boek gaan lezen over brouwen. Mensen die alleen lezen hebben naar mijn idee weinig recht van spreken, want zij dragen op geen enkele wijze bij aan het verbeteren van dit forum. Heb je kritiek op dit forum, discussieer dan mee en help het forum te verbeteren.

Ik vind eigenlijk dat de hoeveelheid onzin meevalt, het wordt vaak onpragmatisch technisch :lessmile:, maar zelden loopt het uit op discussies over onderwerpen als huisvrouwen, kettingolie of het 'flying spaghetti monster' (behalve bij het praatcafe etc). Zodra een draad afdwaalt wordt men door forumleden aangesproken, als het nuttig is, wordt het al gauw afgesplitst naar een eigen draad en zo niet is het meestal vlot verwijderd. We zouden wel de beheerders daarmee kunnen helpen als er een optie was (en deze levert wellicht ook wat werk op voor de beheerders, dus het moet blijken of het nuttig is) om per bericht, in plaats van of als aanvulling op 'meld aan moderator', een stem uit te brengen 'nuttig', 'nuttig maar offtopic, afsplitsen', 'gelul', 'offensief', etcetera.
Dit soort stemmen (evt alleen zichtbaar voor beheerders) kan helpen sneller het forum te beheren, mits goed gebruikt. Let wel, dit zou wat mij betreft alleen zijn om deze taak te vergemakkelijken, want ik vind dat de kwaliteit van beheer erg goed is hier!  :hoera:

Adrie

Citaat van: Maarten op 19-05-2009  15:46 uIk vind eigenlijk dat de hoeveelheid onzin meevalt, het wordt vaak onpragmatisch technisch :lessmile:, maar zelden loopt het uit op discussies over onderwerpen als huisvrouwen, kettingolie of het 'flying spaghetti monster' (behalve bij het praatcafe etc). Zodra een draad afdwaalt wordt men door forumleden aangesproken, als het nuttig is, wordt het al gauw afgesplitst naar een eigen draad en zo niet is het meestal vlot verwijderd. We zouden wel de beheerders daarmee kunnen helpen als er een optie was (en deze levert wellicht ook wat werk op voor de beheerders, dus het moet blijken of het nuttig is) om per bericht, in plaats van of als aanvulling op 'meld aan moderator', een stem uit te brengen 'nuttig', 'nuttig maar offtopic, afsplitsen', 'gelul', 'offensief', etcetera.
Dit soort stemmen (evt alleen zichtbaar voor beheerders) kan helpen sneller het forum te beheren, mits goed gebruikt. Let wel, dit zou wat mij betreft alleen zijn om deze taak te vergemakkelijken, want ik vind dat de kwaliteit van beheer erg goed is hier!  :hoera:

Veel onzin wordt door de moderatoren al regelmatig verwijderd of verplaatst naar het praatcafé. Toch zie je dat er nog regelmatig wordt afgedwaald en we proberen dat zoveel mogelijk in de hand te houden.  Over jouw suggestie van stemmen hebben we het al eens eerder gehad, maar dat hebben we van af gezien omdat we de meerwaarde niet echt zagen. We kunnen als moderatoren prima zelf inschatten wat wel en wat niet nuttig is. Maar bedankt voor het meedenken!

En bedankt voor het compliment!  :groots:

Wild Chocolate

Hoi Hoi,

Ik ben al best op wat fora geweest tot nu toe, en een aantal jaren geleden was ik vrij actief op usenet. Ik vind juist dat er op dit forum erg netjes met elkaar wordt omgegaan. Natuurlijk zijn er soms verhitte discussies maar die gaan voorzover ik ze volg altijd over de inhoud. En dat is waar een forum voor bedoeld is. Het wordt volgens mij pas vervelend als mensen de discussie naar personen gaan voeren in plaats van naar het onderwerp. Dat heb ik hier nog bijna niet gezien. Op de andere fora en usenet was dat vele malen erger en dan is de lol er voor mij gauw af. Ik voel zowel in werk als in hobby mij het beste op mijn plek in een omgeving waarin pittige discussies niet uit de weg gegaan worden, maar waar je dan na afloop wel met elkaar een biertje kan drinken. Ik zeg altijd maar zo, we kunnen het op zn minst eens worden over het feit dat we het niet eens gaan worden.

Ik heb eerlijk gezegd het idee dat ik vanaf dag 1 behoorlijk serieus genomen ben (uiteraard naar rato van ervarenheid), en ik vond het erg bemoedigend dat er in het voorsteltopic direct een aantal positieve reacties kwamen. Ik vind het wel moeilijk om me in discussies te mengen, je vraagt je toch altijd af hoe mensen over jouw reactie zullen denken. Ik denk dat vooral de eerste tijd moeilijk is, omdat je ziet dat sommigen hier al duizenden berichten hebben gepost en daar sta ik dan tussen met mijn 85 berichten...

Groet,

Remco

Oscar

Citaat van: Wild Chocolate op 19-05-2009  22:24 uomdat je ziet dat sommigen hier al duizenden berichten hebben gepost en daar sta ik dan tussen met mijn 85 berichten...

Dat zegt meer over die persoon met die 1000-enden berichten dan over jou... Die persoon (met die 1000-enden berichten) heeft dan om de een of andere reden veel te veel vrije tijd en jij wat minder  ;D  ;) Dat zegt niets over kennis en ervaring, en ook van beginnelingen kunnen wij leren. Maar andersom des te meer. Als jij laat weten wat je doet kunnen wij te tips geven hoe het eventueel beter moet of kunnen wij je prijzen voor je genialiteit omdat wij daar nog niet aan gedacht hadden... Vele lezers hebben dit nog niet door en denken dat iemand met een groter getal aan postings meer "autoriteit" heeft op dit forum... ik vind van niet!  :weetbeter:

JWVG

Citaat van: Wild Chocolate op 19-05-2009  22:24 uIk heb eerlijk gezegd het idee dat ik vanaf dag 1 behoorlijk serieus genomen ben

Hoe kom je daar nou weer bij  ???  ;)

Ik hoop inderdaad dat het aantal postings van sommigen niet al te intimiderend werkt. Iedereen is een keertje begonnen bij 0. Ik ben heel blij dat we het over het algemeen inderdaad vrij beschaafd houden op het forum. Ik ben een tijdje moderator geweest van een Amerikaans forum (dat nu niet meer bestaat), maar daar ging het een stuk ruiger aan toe. Niets voor mij  :neenee:.

:degroeten: JW.

Jacques

Citaat van: Oscar op 20-05-2009  01:18 uVele lezers hebben dit nog niet door en denken dat iemand met een groter getal aan postings meer "autoriteit" heeft op dit forum... ik vind van niet!  :weetbeter:

Zei de man met de meeste berichten op dit forum...

stinkmuis

Ik moet zeggen dat ik het een prettig forum vind. Ik ben nieuw hier en heb nog niet veel verstand van bierbrouwen, maar ik voel mij niet geremd om, als ik denk dat een bijdrage kan leveren aan een discussie, deze ook te posten. Mochten andere vinden dat ik er een eigenaardig idee op neer hou vind ik het juist prettig al iemand dat dan zegt, heb ik weer wat geleerd.
Verder vind ik het een geweldig forum met erg veel info. Veel van de zaken is voor mij nog wat hoog gegrepen, maar ik lees het met veel plezier. Door de info die ik hier kan vinden en om dat ik weet dat ik hier met vragen terecht kan, was met graan gaan brouwen voor mij niet zo een grote stap. Zonder dit forum was ik waarschijnlijk nog steeds aanmaak limonade aan het maken met Brewferm blikken. Door de info hier heb ik nu 2 helemaal zelf gebrouwen biertjes staan rijpen :-) zeker de recepten, discussie over recepten en brouw-technieken vind ik reuze interessant en helpend.

RobinB

Citaat van: Wild Chocolate op 19-05-2009  22:24 uik vond het erg bemoedigend dat er in het voorsteltopic direct een aantal positieve reacties kwamen.

Ik vind het dan juist weer erg positief dat je je voorgesteld hebt!  :duimop:

Citaat van: Oscar op 20-05-2009  01:18 uVele lezers hebben dit nog niet door en denken dat iemand met een groter getal aan postings meer "autoriteit" heeft op dit forum... ik vind van niet! 

Eensch!
Maar van iemand die al veel gepost heeft, krijg je wel beter hoogte en maak je makkelijker een inschatting over wat hij al wel of niet weet. Dat helpt ook in de discussie, vandaar ook dat ik voor het voorstellen bent.
Ik denk dat het ook voor je eigen ontwikkeling het belangrijk is om juist wel te posten. Zowel de recepten als meer theoretische discussies.

Ook dat bespreken van recepten wordt wel onderschat denk ik?
Om de zoveel tijd zie je weer iemand een cryptische vraag stellen over iets wat mogelijk fout is gegaan in zijn procedure zónder goed te beschrijven wat hij/zij allemaal precies gedaan heeft.
Dan kan je ook geen nuttig antwoord verwachten mijns inziens?

Of iemand die zomaar ineens begint te brouwen en tijdens het brouwen ineens tegen vanalles aanloopt, dan denk ik ook: had het nu even vantevoren besproken? Daar heb je echt zelf veel meer aan!

Adrie

Citaat van: Oscar op 18-05-2009  01:26 uDeze weer ff oprakelen. Wat ik ook vaak hoor is dat mensen vinden dat er zo veel onzin op dit forum gepost wordt.

Nog een opmerking die ik gehoord heb is dat er (klein) commerciële brouwers zijn die dit forum gebruiken/misbruiken om hun bier te promoten.

Gisteravond merkte iemand op onze brouwclub op dat hij het forum de laatste tijd een beetje saai vond worden.  ::)

Dat zal wel weer veranderen als de jaarlijkse commotie na het ONK losbarst. ;D

JWVG

Citaat van: Adrie op 20-05-2009  10:12 uDat zal wel weer veranderen als de jaarlijkse commotie na het ONK losbarst. ;D

Dat zal ongetwijfeld helpen  :D. Maar laten we ook eerlijk zijn: we missen Hopmans ook wel een beetje voor wat leven in de brouwerij.  :'(.

:degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: JWVG op 20-05-2009  10:33 uMaar laten we ook eerlijk zijn: we missen Hopmans ook wel een beetje voor wat leven in de brouwerij.  :'(.

Dat is helemaal waar. Om nog maar te zwijgen over zijn gedurfde brouwexperimenten.

Hopmans

Citaat van: Niels op 16-02-2008  11:14 uZelf ben ik niet een echte poster, ik vind het lastig mij goed uit te drukken in elektronische berichten. Het gemis aan aanwijzingen zoals lichaamstaal, intonatie, context vind ik moeilijk waardoor ik terughoudend ben in het schrijven van berichten.

Raar eigenlijk, bij mij is het net andersom.
Ik ben juist beter in het schrift als verbaal.

Ik ben van mening dat iemand die niet post op een forum geen toegevoegde waarde heeft.
De forumeigenaar kan dan net zo goed een blog beginnen.

Een lezer is in mijn opinie een soort van parasiet.
Wel kennis vergaren, maar niets inbrengen...

Johannes

Citaat van: Hopmans op 14-08-2009  23:40 uEen lezer is in mijn opinie een soort van parasiet.
Wel kennis vergaren, maar niets inbrengen...

Er zijn nogal wat mensen die gezien de kennis op het forum niks 'durven' te melden om dat ze nog maar net zijn begonnen en weinig weten. Zijn dat dan parasieten? Er zijn ook anderen die zich werkelijk nergens in verdiepen en je hier van a tot z het hemd van het lijf vragen.

Door de opzet van het forum kan en mag iedereen hier lezen (dus ook zonder te schrijven). Als we vanaf dag 1 het forum hadden afgeschermd voor 'alleen-lezers' dan was dit forum nu lang zo groot niet geweest. Iedereen is eerst lezer alvorens schrijver te worden. Bij de een duurt dit alleen wat langer dan de ander.

Ronnie

Citaat van: JWVG op 20-05-2009  10:33 uMaar laten we ook eerlijk zijn: we missen Hopmans ook wel een beetje voor wat leven in de brouwerij.

Juist! Enne hij is pas terug van vakantie!
Hoe is't Louis?
Alles kits onder de rits?  :D  :proost2:

Hopmans

Citaat van: Johannes op 15-08-2009  08:25 uEr zijn nogal wat mensen die gezien de kennis op het forum niks 'durven' te melden om dat ze nog maar net zijn begonnen en weinig weten. Zijn dat dan parasieten? Er zijn ook anderen die zich werkelijk nergens in verdiepen en je hier van a tot z het hemd van het lijf vragen.

Door de opzet van het forum kan en mag iedereen hier lezen (dus ook zonder te schrijven). Als we vanaf dag 1 het forum hadden afgeschermd voor 'alleen-lezers' dan was dit forum nu lang zo groot niet geweest. Iedereen is eerst lezer alvorens schrijver te worden. Bij de een duurt dit alleen wat langer dan de ander.

Ik ben het voor een deel met je eens: Lezers kunnen uiteindelijk gaan posten.
Ik had een andere woorden-keus moeten hanteren, maar mensen die echt alleen maar
lezen hebben totaal geen meerwaarde voor een forum.
Het "durven" vind ik een beetje raar.
We durven wel allemaal kindjes te maken, collega's eruit werken, slijmen bij de baas,
beslissingen maken over miljoenen Euro's en klanten, dure leningen afsluiten, etc. etc. ,
maar een vraagje stellen op een forum niet?
Kom op.  ;D

CiteerHoe is't Louis?
Alles kits onder de rits?
Uitgerust en wel Ronnie.  ;)
 :degroeten:

Eduard

Naar wat ik heb ervaren (op het Noorse forum) lijkt het erop dat diegenen die zich inlaten met thuisbrouwen verschillende beweegredenen en niveaus van interesse hebben. Enkelen kopen extract van middelmatige kwaliteit en zijn tevreden als ze aan hun eigen bierbehoefte kunnen voldoen, anderen rusten niet voor ze het perfecte bier in handen hebben. Sommigen lezen dus op een forum zonder bij te dragen en winnen op deze manier -naar hun mening- genoeg informatie in om bier van gewenste kwaliteit te brouwen. Anderen pakken het wat grondiger aan.

En, zelfs al dragen enkelen niet actief bij aan het forum, dan kunnen ze altijd nog anderen 'aansteken', die een ander verwachtingspatroon hebben als het gaat om bierkwaliteit, zodat dezen zich wellicht wèl actief op zulke fora begeven. :) Hoe dan ook, ik vind het prima dat men niet 'gedwongen' wordt om deel te nemen aan het forum, de keus ligt bij de lezer om bij te dragen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.