Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste brouwdag, ging niet al te best

Gestart door McBeerman, 10-04-2016 20:34 u

Vorige topic - Volgende topic

McBeerman

Na een hele hoop informatie via dit forum te hebben ingewonnen ben ik vandaag mijn eerste brouwsel gaan brouwen. Een Arsegan moutpakket wel te verstaan.
Het schroten heb ik gisteravond gedaan, mout een beetje bevochtigd, ging eigenlijk prima. Het gedonder begon pas bij het maischen. De rand van mijn brouwketel kwam veel hoger te liggen dan verwacht. Volgende keer dus een lagere werkplek zoeken. Het was even lastig om de juiste temperatuur te vinden aangezien er nogal wat verschil in temperatuur zat op verschillende plaatsen in de ketel. Nu heb ik inmiddels gelezen dat ik de temperatuur centraal in de pan moet meten tijdens het roeren. Al doende leert men.
Uiteindelijk toch het eenstapsmaischschema redelijk kunnen volbrengen, maar zelfs na heel wat filteren en hevelen wilde mijn wort niet echt helder worden. Ik denk dat ik te gehaast ben geweest met het overhevelen. Bij het terug gieten van het troebele wort in het beslag is er mogelijkerwijs ook wat zuurstof in mijn beslag gekomen, is dit een groot probleem?
pH waardes waren prima, dus toch maar verder gegaan met het wat troebele wort. Koken ging probleemloos, hopzakjes op het juiste moment toegevoegd ook de Ultramoss, beetje roeren. Koelen met de spiraalkoeler ging ook lekker vlot. Spiraalkoeler heb ik uiteraard goed gereinigd en met kokend water gedesinfecteerd. Filterdoekjes ook uitgekookt en het filter ook met kokend water gedesinfecteerd. Ook hier weer een aantal maal gefilterd en terug gegoten. Toch heb ik geen heldere vloeistof kunnen krijgen.
Mijn eindresultaat was dus een bruinig, troebel goedje. Toch gewoon het gist er overheen gestrooid en met een garde zuurstof in mijn brouwsel geklopt. Amerikaans eikenhout erbij gedaan, deksel dicht, waterslot erop. Het is nu wachten en hopen dat hij gaat gisten.
Ik kon mijn begin SG niet meten want mijn maatbeker was niet diep genoeg om mijn hydrometer te laten drijven   :-[
Nu is mijn vraag uiteraard, waarom heb ik geen helder jongbier kunnen produceren? Waar zit mijn fout... :weetniet:

Juindorper

Het is heel normaal dat het wort tijdens het koken troebel wordt.
Dit zijn eiwitten. Tijdens de vergisting zakken deze naar de bodem van je gistvat en wordt de bier weer helderder.

McBeerman

Update: het waterslot is gaan borrelen  :elifant: :elifant:

Bart LJ

Het doel van je eerste brouwsels is om veel te leren. Niet getreurd dus en de vergisting komt vast op gang. Slim om het zo goed  te beschrijven: dan kun je het de volgende keer goed doen.

Ik vraag me alleen af of het slim is om de mout vochtig te maken als je van plan bent het een nacht te laten staan. Als je meteen door gaat maischen is het geen probleem weet ik maar zo kan het gaan broeien / verzuren en dat kan smaakafwijkingen geven.

Eric v B

Don't worry be happy! Dit wordt gewoon een lekker bier. Nog ff geen zorgen maken over zuurstofinslag oxidatie enz. Gewoon hygiënisch werken en het proces doorlopen. Finetunen komt later wel.

De vergisting is begonnen. Nu komt het ergste: GEDULD. Niet iedere dag de deksel open maken om te kijken! Alleen luisteren en kijken naar je waterslot en de geur van de vergisting opsnuiven. Meer kun je de eerste paar dagen niet doen.

Succes!

McBeerman

Bedankt voor de reacties. Ik ben al een heel eind gerustgesteld na het bubbelende waterslot. Ik ben ook zeker niet van plan om de deksel te openen zeker gezien het infectiegevaar. Zeker tijdens het hopfilteren ben ik bang dat er een infectie in mijn biet gekropen is. Enfin daar kom ik over x aantal weken achter.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.