Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Droppige smaak aan Engelse ale's

Gestart door Hopmans, 09-05-2008 19:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Hopmans

Hoi Brewmates,

Weet iemand hoe het komt dat Engelse ale's soms zo'n lekkere dropsmaak hebben?
Met dryhopping krijg ik dat niet voor elkaar.
Gebruiken ze soms een speciale mout/hop, of toch iets van kruiden?

:weetniet:

William

Ik associeer droppigheid altijd met Special B.

Heb je het over echte licht gekleurde ales of zit er wel een donker moutje in?

Hopmans

CiteerHeb je het over echte licht gekleurde ales of zit er wel een donker moutje in?
Nu je het zegt zijn het wel degene met een kleurtje.
Ik ben niet echt gek van special-B, maar in combi met dry hopping kan het weer heel anders uitpakken.

Zullen ze niet stiekem ook wat zoethout gebruiken net als de Belgen?

:weetniet:

Oscar

Citaat van: Hopmans op 09-05-2008  20:15 uZullen ze niet stiekem ook wat zoethout gebruiken net als de Belgen?

Zou kunnen natuurlijk, maar dan wel heel subtiel want zoethout doet ook mee in het geurspectrum en daar haal je het meestal niet uit.

oranjeboombiertje

Die typisch Engelse moutsmaken komen volgens mij van de speciale Engelse mouten, die zijn heel anders dan die Belgische troep die wij alleen maar kunnen krijgen.

Het valt mij ook vaak op dat de Engelse bieren een veel meer uitgesproken moutkarakter hebben terwijl volgens het etiket dan alleen pale mout en crystal (cara 120?) is gebruikt.

:degroeten:
Wesley

Herman

Mooie anekdote over het bestellen van Maris Otter Pale malt. Ik heb contact gehad met de mouterij in Engelands (volgens mij Fawcett, maar kan ook Hugh Baird geweest zijn) met de vraag of er ook aan hobbybrouwers geleverd werd. Geen probleem werd me verteld, waarna ik een mooie brochure opgestuurd kreeg met daarin een bestelformulier.

Ja en?

Hoeveel pallets hebben we nodig denk je? Ook hobbybrouwers moeten dus pallets afnemen met per pallet een x aantal zakken mout. :)

Wel leuk voor een gezamenlijke inkoopactie? Ik zal het spulletje binnenkort eens opzoeken uit de verhuisdozen.

oranjeboombiertje

Als er ooit zo'n actie wordt opgezet ben ik zeker in voor 25 kilo, misschien zelfs wel 2 zakken van 25 kilo.

Wesley

Hopmans

CiteerDie typisch Engelse moutsmaken.
Ik bedoel dus dropachtig.
Of ga je al uit dat het de (Maris Otter?) mout is?

EBC

Wat is dan dropachtig? Anijs? Zoethout? Laurier? Ik herken die smaken niet in 'Engelse ales' in het algemeen.

Er zijn in Engeland natuurlijk flink wat kleine traditionele brouwerijen, die brouwen met mout en niet met zakken suiker en zetmelen. Ik zie niet dat bier van dezelfde soort brouwerijen in België niet moutig smaakt... Hier zit toch weer veel vooroordeel tussen de oren. Ik weet zeker dat een blindproeverij zeer verrassende resultaten zal opleveren.

oranjeboombiertje

Toch heb ik Engelse bieren geproefd die zo enorm moutig waren dat ik dat nog nooit bij andere bieren heb geproefd. Die mout die ze daar gebruiken is toch echt anders volgens mij en dit geeft een behoorlijk smaakverschil.

Maar de enige manier om dat uit te proberen is natuurlijk een een biertje maken met echte Engelse pale mout. Is er in Engeland niet een soort Brouwland waar je gewoon 1 zak mout kan kopen?

Wesley

Jaap

CiteerIs er in Engeland niet een soort Brouwland waar je gewoon 1 zak mout kan kopen?

Ik heb voor de gein eens www.brewland.co.uk ingetypt, maar volgens mij hebben die geen Engelse mout  ;D

EBC

Ja hoor, Hop and Grape. En die versturen gewoon naar Nederland.

Hopmans

Poeh, prijzig.

Hier is 25 kg Marris Otter £32  :o
Belgische Pale Ale zelfs £52

http://www.hopshopuk.com/index.php

Caspar

Ik weet welke smaak je bedoelt Hop :proost:. Ik denk dat deze smaak slechts deels afkomstig is uit de mout, ook de gist speelt een belangrijke rol. Ik vind het wel een iets kruidige smaak, zoethout en laurier achtig, misschien iets zoutig. Het zou ook wel eens met de gist in combinatie met de watersamenstelling te maken kunnen hebben.

Jacques

Afgelopen week was ik met mijn gezin in Londen. Daar heb ik natuurlijk Engels ales gedronken, dat waren pale ales, bitters, best bitters, IPA's en een lager en een dark lager. Bij geen van die bieren heb ik een dropachtige smaak waargenomen.

Wel heb ik een duidelijke dropachtige smaak geproefd bij een glas Guinness, maar dat is natuurlijk geen Engels bier.

oranjeboombiertje

Ik vind het ook niet zo zeer droppig maar ik snap wel helemaal welke smaak hop bedoeld. Het is echt een moutige smaak die ik vaak tegenkom in bieren waarbij op de fles wordt gesproken over crystal mout, dit is dus ook de naam die ik maar met het smaakje associeer. Het is een heel duidelijk moutige smaak die een beetje tussen de cara120 en munchener mout in zit. Het heeft het granige/moutige van munchener en het zoete/gebrande van de cara120.

Wesley

MO

Ik associeer de typische Engelse mout smaak altijd met bitterkoekjes (maar dan subtiel he). Volgens mij komt dat uit de combinatie pale ale mout (een goede Engelse misschien dan, de Amerikanen zweren ook bij speciale Engelse mout) en de typische Engelse fruitige bovengisten. Drop gaat me dan weer net te ver.

EBC

MO is het vandaag al twee keer met me eens... ;D.

oranjeboombiertje

Het is inderdaad niet drop maar ik kan best begrijpen van hopmans bedoeld met die droppige smaak. Bitterkoekjes vind ik het eigenlijk ook niet echt. Ik vind het meer moutig/karamellig/gebrand.

Wesley

Jay

Citaat van: Jacques op 10-05-2008  16:50 uAfgelopen week was ik met mijn gezin in Londen. Daar heb ik natuurlijk Engels ales gedronken, dat waren pale ales, bitters, best bitters, IPA's en een lager en een dark lager. Bij geen van die bieren heb ik een dropachtige smaak waargenomen.

Er is volgens mij aardig wat verschil met Ales uit het zuiden en ales uit het noorden. Toen ik "dropachtig" hoorde, dacht ik gelijk aan Timothy Taylor's Landlord (uit Yorkshire, moeilijk in Nederland te krijgen, ben ik bang). Zij gebruiken Schotse Golden Promise-mout en geen Maris Otter.

René K

In een topic over kriekenbier staat iets over de zoetstof Stevia. Deze zoetstof schijnt een zoethout achtige smaak te geven.
Hier de betreffende topic.

Misschien dat dit er iets mee te maken heeft Hopmans? Dat het bier wordt aangezoet?

Hopmans

Ik geloof er niet zo in dat Engelsen hun Real Ales aanzoeten.
En helemaal niet met kunstmatige zoetstof.
In Engeland is biologisch eten en drinken steeds belangrijker aan het worden.

Vergelijkbare Topics (7)

27374

Reacties: 25
Gelezen: 10517

22941

Reacties: 1
Gelezen: 2523

37799

Reacties: 35
Gelezen: 6203

35106

Reacties: 8
Gelezen: 2238

18907

Reacties: 13
Gelezen: 3696

10110

Reacties: 24
Gelezen: 8405

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.