Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mijn opzet voor een brouwerij

Gestart door Ko, 11-04-2008 19:15 u

Vorige topic - Volgende topic

Ko

Beste brouwers,

In de zomervakantie wil ik mijn brouwerij wat gaan professionaliseren. Dit wil ik doen door met de bekende gamellen (als deze nog te koop zijn) te gebruiken in de opstelling die ik getekend heb. Een pomp heb ik er niet in getekend omdat ik niet goed weet waar ik deze het beste kan plaatsen. Ook ben ik benieuwd of deze manier van verwarmen een goede is, ik wil namelijk maischen door het wort te pompen door een leiding die in een heet water vat hangt. Het koken wil ik wel direct op het vuur doen, dit doe ik in hetzelfde vat als waarin het wort indirect verwarmt wordt zodat deze spiraal ook weer gebruikt kan worden om te koelen door er nu koud water door te pompen. Ik hoop dat de tekeningen duidelijk zijn, opmerkingen hoor ik graag.

Vaten vullen:
Beide vaten worden gevuld met leidingwater. En het linkse vat word opgewarmd (misschien dat in deze fase ook het maischvat door een brander verwarmd kan worden omdat er nu toch nog geen mout in het water zit en dus niet kan aanbranden).

Maischen:
het wort, wordt verwarmd door het via een spiraal door het warmwatervat te pompen.

Spoelvat vullen:
Het spoelvat wordt gevuld door het hete water uit de linker ketel via de spiraal naar het spoelvat te pompen. Het spiraal wordt zo direct goed door gespoeld en het spoelwater is reeds op temperatuur.

Spoelen
Het water uit het spoelvat wordt in de maischketel gebracht. In plaats van het wort via de spiraal terug in het maischvat te pompen wordt deze in de kookketel gepompt

Koken
De brander gaat het wort lekker koken

Koelen
Door de spiraal wordt nu koud water gepompt om het wort te koelen. Dit warme water wordt in het spoelvat opgevangen zodat het nog gebruikt kan worden om te reinigen of om nog een batch mee te brouwen. Omdat ik met gamellen ga werken kan het bier dus hermetisch afgesloten worden tijdens het koelen.

De kleur van de leiding geeft aan wat er doorheen stroomt: water (blauw) of wort (bruin). Ook zou ik graag met RVS leidingen/spiraal gaan werken. Alleen weet ik niet wat de kosten hiervan zijn en of het buigen van RVS leidingen ook weer een vak appart is en of ik het dus zelf kan.

Schiet maar raak.

mvgr. Ko

RobinB

Dit lijkt me een wat omslachtige/onhandige versie van een HERMS.
Waarom gebruik je niet gewoon de standaard gamellen-HERMS opstelling zoals oa. Adrie, Mo, Korek en Gelfling al hebben gebouwd?
(ben ik ook mee bezig...)
Gelfling heeft ook mooie tekeningen en diagrammen in zn topic staan.

- Het water uit één gamel is in deze opstelling (denk ik) niet voldoende om een volle gamel met kokende wort te koelen...
- De pomp zou ik altijd op het laagste punt in de opstelling doen, zó, dat deze altijd gevuld is met vloeistof en automatisch volloopt zonder te hoeven hevelen.

hier het plaatje van Gelfling:
Citaat van: gelfling op 20-02-2007  09:14 u

De platenkoeler is zo getekend dat je deze eventueel met photoshop, of zelfs nog met mspaint kunt uitgummen.

Ko

Hallo,

Misschien dat ik dit niet duidelijk heb omschreven, maar het water om te koelen komt via de waterleiding en wordt opgevangen in de spoelton. Mocht deze te klein zijn dan kan het natuurlijk ook nog altijd in de maischton gedaan worden.

gr. Ko

jelle

Hallo

Je kunt ook je spoelvat van kunststof maken, en wat groter.
Er komt toch alleen schoon water in.

Groet Jelle

Ko

Citaat van: RobinB op 11-04-2008  22:02 uDit lijkt me een wat omslachtige/onhandige versie van een HERMS.

Is deze methode erg omslachtig? Ik vond hem juist erg eenvoudig, wat is er omslachtig aan t.o.v de herms op de tekening?

Het voordeel mijn inziens van deze opstelling is dat ik de spiraal gebruik om te koelen en te verwarmen. Het voordeel hiervan is dat ik de kokende wort kan koelen door de deksel er op te doen bij het koelen en zo dus het infectiegevaar zo klein mogelijk te houden.

Ik heb nog niets gebouwd, dus schiet af wat niet goed is. Ik ben ook maar een amateur :D

gr. Ko

RobinB

Op zich is het inderdaad elegant om te koelen met dezelfde spiraal als waar je ook mee verwarmt. Maar het moeten overpompen van je spoelwater voor je kan gaan filteren/spoelen vond ik wat omslachtig.
in het aangehaalde plaatje is de kookketel eerst leeg, daardoor kan je meteen na het maischen beginnen met filteren. Dankzij de zwaartekracht loopt dit gewoon je ketel in. Door de laatste maischstap is je spoelwater in het warmwatervat al op temperatuur en kan je dus ook al starten met spoelen wanneer nodig.
Koelen gaat hier met een tegenstroom/platenkoeler. Dit kan je natuurlijk ook naar wens opvangen, maar aangezien deze koelers efficienter koelen, ben je sneller klaar en verbruik je minder water. Het gekoelde wort stroomt direct het gistvat in (met het deksel erop) en als je het wat laat kletteren is het ook al wat belucht ;)...

Citaat van: Ko op 12-04-2008  11:28 uIk ben ook maar een amateur :D

Dat zijn we bijna allemaal hier ;) :D

Amberbock

Citaat van: Ko op 12-04-2008  11:28 uHet voordeel mijns insziens van deze opstelling is dat ik de spiraal gebruik om te koelen en te verwarmen. Het voordeel hiervan is dat ik de kokende wort kan koelen door de deksel er op te doen bij het koelen en zodus het infectiegevaar zo klein mogelijk te houden.
Het opwarmen van het wort is ideaal met een doorstroom spiraal. Hierdoor vermijd je kans op aanbranden.
Het afkoelen via een spiraal verloopt echter heel alngzaam waardoor je misschien wel een vijfvoud aan water gebruikt ten opzichte van koelen via een tegenstroomelement. Bij een tegenstroomelement is de kans op infectie eveneens heel laag omdat je direct nakoelen in je gistvat gaat met je wort. Het tegenstroomelement blijft steriel omdat je eigenlijk een gesloten element hebt. Het hete wort dat aankomt aan het tegenstroom element kan niet geïnfecteerd geraken omdat het nog bijna honderd graden is. Na afkoelen is het 15 en kan je om infectie te vermijden het gistvat direct beënten met je gist zodat enige contaminant het eigenlijk niet kan halen tegen de overvloed van gistcellen.
Groeten
Amberbock

Ko

Hallo,

Dus als ik het goed begrijp is een spiraal wel efficient genoeg om te verwarmen, maar om te koelen is een tegenstroom/platenkoeler een beter idee. Is het dan ook niet efficienter om het wort te verwarmen dmv een platen"koeler"?

Of zie ik dan wat over het hoofd?

gr. Ko

RobinB

In theorie misschien wel, maar een platenkoeler is een moeilijk te reinigen ding, vooral als je er een maischpap doorheen wilt duwen :)
Ook levert de hogere efficiëntie vooral veel op bij het koelen omdat je hier een veel groter temperatuurverschil wilt bereiken.
Bij het maischen verhoog je de temperatuur hooguit met een paar/ max 10 graden. Dat dit dan een aantal minuten langer duurt is niet zo'n ramp.
Bij het koelen wil je van 95 ºC naar 18-20 ºC, mat een dergelijk verschil zal je het wel gaan merken!

EBC

Heb je er ook al eens over nagedacht dat je wellicht je vergisting zou kunnen verbeteren, in plaats van je maischsysteem? Als je nu toch gaat bouwen, resulteert een gistingstemperatuur controle mijns inziens eerder in een beter bier. Niet zo sexy, maar wel beter bier...

Adrie

Ik ben het helemaal eens met EBC. Een goed wort maken kan iedereen op eenvoudige wijze. De vergisting goed doen, daar gaat het om. Als er bij mijn eigen bieren of de bieren samen met mijn brouwbroeders iets mis gaat, is het altijd terug te voeren op de vergisting (te weinig gist, te weinig actieve gist, te warm vergist, te koud vergist). Hoe langer ik brouw, hoe meer ik er achter kom hoe essentieel een goede temperatuurregulatie tijdens de vergisting is.

JWVG

Wat is volgens jullie dan goed genoeg? Is zo'n opstelling met een UT100 waarbij de sensor tegen het gistvat wand zit geplakt goed genoeg? Of moet het nog ingewikkelder?

:degroeten: JW.

Adrie

Gewoon een sensor in de koelkast/klimaatkast is genoeg. Je moet natuurlijk wel de temperatuur van het bier ook meten (aan de wand of in het bier) om zo nodig bij te stellen. Bij bovengisters stijgt de temperatuur soms wel 5 graden boven de omgevingstemperatuur, dus daar moet je voor corrigeren. Maar als je regelmatig even gaat kijken kun je alles prima sturen. De sensor van de UT100 in het bier hangen of tegen de wand gaat denk ik niet, omdat de biertemperatuur te langzaam reageert op de omgevingstemperatuur. Tegen de tijd dat 20 liter bier een paar graden is afgekoeld, is het in de koelkast al 0 graden.

JWVG

Tot nu toe lijkt het wel vrij goed te gaan met die sensor tegen de wand (met een sponsje zoals anderen dat ook doen). Ik heb wel de thermostaat van de koelkast zo gezet dat het nooit kouder kan worden dan 5C, om het probleem dat jij schetst (veel te koud in de rest van de koelkast) te voorkomen. Nog even afwachten, maar voorlopig lijkt het goed te werken.

:bokser: (geen kind, maar ik vind het zelf zo leuk)

JW.

Henielma

De sensor van de UT100 tegen de wand van het gistvat en hiermee de koelkast of lamp schakelen gaat prima. Als je daarnaast zoals JWVG aangeeft de oorspronkelijke thermostaat van de koelkast op een stand zet die past bij de gewenste temperatuur dan heb je er geen last van dat de temperatuur doorschiet.

Je moet het maar eens proberen door een tweede UT100 sensor los in de koelkast te leggen, dan zal je zien dat de temperatuur helemaal niet veel doorschiet. De warmteinhoud van de inhoud van het gistvat is veel groter dan die van de lucht in de koelkast en de koelkast zijn wanden.

Vergelijkbare Topics (7)

38208

Reacties: 14
Gelezen: 1414

41391

Reacties: 8
Gelezen: 1686

30253

Reacties: 1
Gelezen: 1431

19938

Reacties: 5
Gelezen: 2934

9047

Gestart door Paulo

Reacties: 8
Gelezen: 3961

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.