Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zoet bier versus slechte gisting -- Jay's kerstbier

Gestart door Jay, 29-09-2007 14:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Jay

Ik heb precies 3 weken geleden mijn kerstdubbel gebrouwen. (Zie details van het recept hier beneden.) Nu heb ik een maischschema gebruikt dat een wat zoeter bier oplevert, maar na 3 weken (na 1 week overgeheveld) is de SG van 1073 naar 1026 gedaald, en dat is toch een beetje erg hoge eind SG.

Het bier is echter heerlijk. Je proeft die donkere mouten en dan die plakkerige zoetheid -- echt heel goed voor de kerst denk ik. Nu zit ik alleen een beetje in dubio wat te doen. Gewoon bottelen? Dat lijkt me niet, want het bier is kraakhelder, waarschijnlijk heeft het gist nodig wil het nog wat op de fles doen. De vraag is nu of er dan kans is dat het opeens als een gek gaat gisten en dat dat lekkere zoetje verdwijnt (bovendien kans op bommetjes???). Dus wat ik met afvroeg is of er een manier is om een stilgevallen vergisting te onderscheiden van een gewoon zeer zoet gemaischt bier.

Ik zou natuurlijk een beetje apart kunnen nemen en daar wat gist bij doen en dan kijken wat er gebeurt, maar ik zou het liefst zo min mogelijk bier verspillen. Iemand originele ideeen?

-----
kerstdubbel

5kg munich
2kg pils
50gr chocolade mout
150gr carapils

60gC -- 35mins
70gC -- 35mins
78gC -- 5 mins

20g Brewers Gold (FWH)
17g Saaz (FWH)
15g Saaz (20m)

Gaf: 19 liter a OG1073

Gist: S33

Gerb

Hoeveel gist heb je toegevoegd, voor zo'n hoeveelheid bier met hoge dichtheid moet je zeker wel 2 zakjes toevoegen. Verder heb je natuurlijk wel een hoog percentage munichmout gebruikt. Dit zal ook een minder ver uitgegist bier opleveren.

Je geeft zelf al aan wat de beste tip is; neem een deel apart en doe daar nog wat gist bij, dan weet je het. Alhoewel, je zit nu wel al aan de 63% vergistingsgraad en dat is ook typisch voor de S-33.

Jay

Ik heb inderdaad slechts 1 zakje toegevoegd -- gewoon niet bij stilgestaan dat het veel bier met een hoog SG was.

Kan iemand de kans op bommetjes inschatten als ik bottel met een beetje extra gist? --- tja of toch maar eerst even wat apart nemen.

oranjeboombiertje

Wat dacht je ervan om gewoon 2 weken te lageren? Dan kan het bier lekker uitgisten. Over die gist die nodig is voor de hergisting hoef je je echt geen zorgen te maken want hoe helder het ook lijkt er is nog genoeg gist voor de hergisting aanwezig.

:degroeten:
Wesley

Jay

Ik heb er uiteindelijk maar voor gekozen een litertje apart te nemen en wat gist toe te voegen (en te beluchten). We zijn nu zo'n 17 uur verder en er is nog niks gebeurd. Ben benieuwd...

Heb een en ander ook maar wat warmer gezet (van woonkamer (plm 19gC) naar ketelruimte (plm 21gC)).

@Wesley:
Als ik nog 2 weken lager, dan heeft het in totaal 3 weken gelagerd. Waarom zou het in die twee weken verder zakken als er de afgelopen tijd zo weinig is gebeurd?
Wat betreft het overhouden van gist, ik maak me gewoon zorgen een plat bier te krijgen (mijn laatste blond had nauwelijks koolzuur, da's gewoon zo zonde!)

De-Geert

Ik bottel vanaf nu alleen nog maar met toegevoegde gist. Mijn laatste biertje was na 2 dagen kraakhelder en op druk. Er is altijd wel wat gist aanwezig, maar het gaat gewoon veel vlotter zo. En wat is het nadeel?

Jay

Een deel van mijn kerstbier staat nu al drie en een halve dag met extra gist in een warme(re) ruimte. Het resultaat? Niks, nada, niente. Ik ga dit weekend maar bottelen. Dit wordt gewoon een heerlijk zoet kerstbier. Lekker voor onder de kerstboom...

korek

Citaat van: Jay op 04-10-2007  08:31 uEen deel van mijn kerstbier staat nu al drie en een halve dag met extra gist in een warme(re) ruimte. Het resultaat? Niks, nada, niente. Ik ga dit weekend maar bottelen. Dit wordt gewoon een heerlijk zoet kerstbier. Lekker voor onder de kerstboom...

Heb je het geproefd en is het inderdaad nog zoet? Dan zou ik nog een zakje T58 gist toevoegen. Dat is een mooie gist die redelijk ver doorgist. Het zou toch jammer zijn als je een te zoet bier gaat bottelen.

Jay

De bedoeling was om een zoet bier te maken, en dat is dus gelukt. Ik heb het geproefd en het is zoet maar niet te zoet. (Zeker niet zoeter dan al die Belgische overzoete meuk, maar lekker zoet en moutig, met een beetje caramel.)

Ik ga het dus gewoon zo proberen. Jullie horen wel wat het resultaat is over een paar weken.

oranjeboombiertje

2 gisten in 1 bier levert meestal geen goed bier op, niet doen dus!

:degroeten:
Wesley

Oscar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 04-10-2007  10:59 u2 gisten in 1 bier levert meestal geen goed bier op

En waarom niet ? Heb je hier ervaringen mee ?

MO

Het lijkt me inderdaad nutteloos om een korrelgist toe te voegen. Mijn ervaring (diverse voorbeelden) is dat er dan weinig tot niets meer gebeurt.
Volgens mij is er niets aan de hand en kun je gewoon gaan bottelen. De S33 is nu eenmaal geen doorvergister.

Caspar

Ik heb wel eens een goed bier gebrouwen waarbij de Wyeast niet voldoende snel doorgistte. Toen ik een zakje S33 toevoegde ging de vergisting door tot SG 1012.

Probleem is wel dat het bier niet exact reproduceerbaar is :weetniet:.

Groet Caspar

Caspar

Maar als je het bier zo lekker vind, moet je gewoon bottelen... ik denk niet dat je gushers krijgt.

Jay

Citaat van: Caspar op 04-10-2007  11:17 uMaar als je het bier zo lekker vind, moet je gewoon bottelen... ik denk niet dat je gushers krijgt.
Ik hoop van niet.

Nu nog beslissen of ik gist toevoeg om de koolzuurvorming te helpen. De-Geert meent dat het geen kwaad kan. Oranjeboombiertje meent dat het absoluut onnodig is.  :weetniet:

De-Geert

Ik beweer zeker niet dat het per se nodig is, maar het gaat allemaal wel veel vlotter. Je kan je bier binnen een week drinken (terwijl het ook al uitgegist is). En ik kan me zo voorstellen dat de zuurstof in het flesje eerder op is, dus minder snelle veroudering.
Als je het niet doet zal de nagisting ook zeker goedkomen, maar het duurt wat langer. Proffesionele brouwerijen voegen (volgens mij) ook altijd verse gist toe bij het bottelen. Als ze aan nagisting doen tenminste  ;D

Gerb

Gewoon bottelen die handel. De S-33 heeft zijn typische vergistingsgraad van 63% gehaald, dus gewoon bottelen zonder gist.

Menno

Citaat van: Jay op 04-10-2007  08:31 uDit wordt gewoon een heerlijk zoet kerstbier. Lekker voor onder de kerstboom...

Citaat van: De-Geert op 04-10-2007  12:12 uJe kan je bier binnen een week drinken (terwijl het ook al uitgegist is).

Het lijkt mij dat haast niet geboden is...  ;D

Jay

Even een update over dit topic. Ik heb mijn bier inmiddels twee weken geleden gebotteld. Geen bommetjes! Ik heb er van het weekend eentje open getrokken. Hij is al mooi op koolzuur, maar nog niet enorm. In ieder geval nog zat gezonde gist voor het nagisten op de fles.
Het gaat heel moeilijk worden om hier nog wat van over te houden voor de kerst. Heerlijk plakkerig zoet en vol. Ik begin een groot fan van S33 te worden.

Vergelijkbare Topics (7)

37496

Reacties: 7
Gelezen: 1687

18946

Reacties: 2
Gelezen: 1721

31219

Reacties: 4
Gelezen: 2369

4417

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 11
Gelezen: 5309

28-05-2006 22:34 u
door oranjeboombiertje
40027

Reacties: 7
Gelezen: 1265

23050

Gestart door Woozl

Reacties: 9
Gelezen: 3348

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.