Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bottelen met moutextract

Gestart door korek, 12-06-2007 08:38 u

Vorige topic - Volgende topic

korek

Ik speel al een tijdje met de gedachte om bij het bottelen bij volmout bieren geen suiker te gebruiken maar gekookt moutextract. Weet iemand hoeveel gr./liter je dan moet toevoegen?

Adrie

Ongeveer 1,7 maal de hoeveelheid suiker die je zou toevoegen. Voeg je normaal gesproken 7 gram suiker per liter bier toe, dan voeg je nu 12 gram moutextract per liter bier toe.

Jacques

??? Gaan we brouwen volgens het Reinheitsgebot terwijl deze in Duitsland officieel niet meer geldt?

korek

Nee Jacques, ik wil gewoon voor mezelf het idee hebben dat het een echt volmout biertje wordt. Wat betreft het Reinheitsgebot, dat is inderdaad afgeschaft, maar over het algemeen hechten Duitsers er nog veel waarde aan.

@ Adrie, bedankt voor de getallen. Dat was wat ik wilde weten.

MO

Je hebt gelijk hoor: volmout is volmout, daar hoort ook geen bottelsuiker bij. Ik heb laatst getwijfeld of ik mijn alt volmout zou houden door te bottelen met moutpoeder. Helaas, ik was er te lui voor en heb gewoon suiker gebruikt.

Drents Hopbier

Citaat van: korek op 12-06-2007  08:38 uIk speel al een tijdje met de gedachte om bij het bottelen bij volmout bieren geen suiker te gebruiken maar gekookt moutextract. Weet iemand hoeveel gr./liter je dan moet toevoegen?

Ook al eens gedacht om wat stamwort achter te houden en daar mee te bottelen? Uit s.g. zou je suikergehalte kunnen weten.

Hopbier

korek

Citaat van: Drents Hopbier op 13-06-2007  10:36 uOok al eens gedacht om wat stamwort achter te houden en daar mee te bottelen? Uit s.g. zou je suikergehalte kunnen weten.

Hopbier

Dat is natuurlijk ook mogelijk, maar dan moet je het invriezen om zolang te bewaren.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.