Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Een zoet bier

Gestart door Sjaak, 04-05-2007 14:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjaak

Hallo Brouwers,

Mijn vriendin is eigenlijk geen bier drinkster, maar ik heb haar toch aan het kersenbier gekregen en dat vindt ze wel lekker.
Maar niet alle soorten, eigenlijk alleen de zoete. :proost:
Nu heb ik natuurlijk meteen en kersenbier gebrouwen, maar resultaat toch te zuur, dus dat moet anders want ik drink dat spul niet. :nut:
Dus wie o wie kan mij gegevens geven , waarmee ik een zoet basisbiertje van een SG van 1040-1050 kan maken en dan kersen erbij en als resultaat een fris zoetig bier opleverd. :hoera:
Heren help mij anders gaat ze weer aan de wijn en moet ik weer mee drinken. :huilen:
Groet :degroeten:
Sjaak

Walter

Sjaak,

Zoet kriekbier, bah, misschien dan toch beter wijn drinken? :-)

Neen, alle gekheid op een telefoonpaal, ik denk dat je met een eenstapsmaischschema van 67 °C in combinatie met veel caramouten en een gist als T-58 al een heel eind kunt komen. Daarnaast zou ik durven zeggen om kersten te gebruiken in plaats van krieken, die zijn ook heel zoet. Let wel dat je dit in je berekeningen incalculeert, de extra suiker van de kersen.

oranjeboombiertje

Je kan ook melksuiker toevoegen, dit vergist niet. Je kan ook wat bakpoeder toevoegen om het zuur te neutraliseren (je zorgt voor minder zuur in plaats van meer suikers/zoetheid).

:degroeten:
Wesley

MO

Is dit de week van het bakpoeder of zo? Met zo'n milde base als bakpoeder een zwaar bufferende oplossing als bier basischer maken is helaas niet mogelijk.

Eduard

Een Noorse hobbybrouwer opperde ooit het toevoegen van Natrena (koffiezoetjes, met o.a. saccharine). Maakt ook zoeter. Experimenteer eerst met een flesje :).

oranjeboombiertje

Het was een ideetje. Ooit heb ik een teveel aangezuurd bier basischer gemaakt met bakpoeder om op de juiste pH voor het maischen te komen, hiervoor had ik maar heel weinig nodig.

:degroeten:
Wesley

Gerb

Sjaak, hou het alsjeblieft simpe! Gebruik alleen een eenstapsmaischschema van 67 °C en een gist die niet ver doorgist (zoals T58 of Windsor). Vergeet al die noodgrepen met bakpoeder en natrena. Wat anderen voor klerezooi in hun bier gooien, moeten ze zelf weten!

Caspar

Sjaak,

Wat voor recept heb je gebruikt en hoe heb je je bier zuur gemaakt (met lambiek gist of met azijn)?

Ik ben het persoonlijk met Gerb eens, geen rommel in ons ambachtelijke bier! Maar goed...

1 je zou minder azijn toe kunnen voegen (ook deze methode vind ik persoonlijk maar raar ... no offence Hop  ;))
2 Je zou kunnen bottelen en een zoetje toe kunnen voegen.
3 Echt een zoeter bier brouwen zoals Gerb zegt ... maar dan mis je het frisse zure tintje.

Groet Caspar

Gerb

CiteerEcht een zoeter bier brouwen zoals Gerb zegt ... maar dan mis je het frisse zure tintje.

Voor het fris zure tintje kun je ook wat bramen of rode bessen of ander zurig fruit in het bier doen.

Sjaak

Citaat van: Caspar op 04-05-2007  16:19 uSjaak,

Wat voor recept heb je gebruikt en hoe heb je je bier zuur gemaakt (met lambiek gist of met azijn)?

Ik ben het persoonlijk met Gerb eens, geen rommel in ons ambachtelijke bier! Maar goed...

1 je zou minder azijn toe kunnen voegen (ook deze methode vind ik persoonlijk maar raar ... no offence Hop  ;))
2 Je zou kunnen bottelen en een zoetje toe kunnen voegen.
3 Echt een zoeter bier brouwen zoals Gerb zegt ... maar dan mis je het frisse zure tintje.

Groet Caspar

De eeste poging was gewoon een pilsmout en Saaz hop sg van 1040, na de hoofdvergisting carvatan erbij en kersen, meer niet.
Wel was het jongbier na de hoofdvegisting op 1004, de gist die ik gebruikt had was de Lambic blend.

Vergelijkbare Topics (7)

32770

Reacties: 5
Gelezen: 1686

37670

Reacties: 10
Gelezen: 2521

18824

Reacties: 55
Gelezen: 14555

42284

Reacties: 12
Gelezen: 1594

29395

Reacties: 2
Gelezen: 1827

24879

Reacties: 21
Gelezen: 8496

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.