Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Steranijs en/of kruidnagel bij mijn blond bier.

Gestart door Kleine-Brogel, 13-04-2007 17:09 u

Vorige topic - Volgende topic

Kleine-Brogel

Hallo,

Ik speel als beginnende brouwer met de gedachte om bij mijn basisbier wat steranijs of kruidnagel toe te voegen voor de smaak.
Is dat een goed idee ?
Welke hoeveelheid voeg ik best toe, en moet ik het eerst malen of kan ik het ongemalen 15 min. voor het einde van de kooktijd toevoegen ?
Bedankt voor jullie reactie !

Ronnie

Hallo, Kl.Brögelaar,

Kruidnagel: opletten, ik zou zeggen slechts één op 50 liter. > kan schuim afbreken + overheersend. Meer dan die 1 per 50 l nooit geprobeerd , maar herinner me nog iets van bij een ander...  Past best bij een donker bier

Dingen als steranijs en kardemom: weinig gebruiken: Steranijs max 1 à 2 pitjes, geplet, met bijhorend stukje peul van de ster per 50 liter NIET MEER. Idem voor de kardemom. Zo niet heb je aftershave i.p.v. bier.

Ronnie

RobinB

Ik heb vorige week een blond gebotteld met 2 kleine kruidnageltjes en 0,5 g Kardemom op 10 liter bier. Heb beide 10 minuten meegekookt met de aromahopgift
Ik heb er 1 geproefd, en vond em zelf erg lekker, schuim is ook gewoon goed.

Hiervoor heb ik een pale ale gebrouwen, ook met 0,5 g kardemom, deze vond ik ook erg lekker, alleen was in dit bier de kardemom meer aanwezig. Ook ca 10 andere mensen die dit bier geproefd hebben vonden het erg lekker, ik denk zelf vanwege de kardemom omdat dit wel een specifieke smaak aan je bier geeft. Vind het zelf wel lekker fris :)

Jos Groen

Kardemom? Wat is dat en waar smaakt het naar? Waar zit het in ?

RobinB

Kardemom is een specerij, kan je in iedere supermarkt wel kopen. Het zijn een soort pitjes uit een peultje en ze zijn zeer aromatisch. Ik heb overigens een gemalen variant gebruikt.

Hier de beschrijving op het potje (Verstegen):
"Kardemom kan tijdens de bereiding worden toegevoegd aan vlees vis en rijstgerechten. In Arabische landen wordt het ook toegevoegd aan fruit en koffie en Scandinaviërs gebruiken het voor toetjes en gebak. De smaak van kardemom is scherp, fris en citroenachtig."

Vanwege de laatste regel heb ik het geprobeerd in een poging tot APA zonder Amerikaanse hoppen. Of het gelukt is weet ik pas over een paar maanden, als ik een echte APA ga maken, maar ik denk het alvast van niet. De smaak is toch vrij kenmerkend aromatisch, maar mijns inziens wel lekker en passend in bepaalde bieren!

Jos Groen

Dank. Als Stegeman het heeft zal ik eens kijken bij onze Vomar of die 't heeft.

O ja,weet jij waar je gagel kunt kopen?

http://www.neerlandstuin.nl/struiken/gagel.html

RobinB

Gagel katjes zou ik niet weten, misschien Brouwland???

Maar op zich zou je Gagel ook in de natuur moeten kunnen vinden, misschien zelfs wel bij een tuinwinkel of zo?

Vergelijkbare Topics (7)

2655

Gestart door Henk oet Paiz

Reacties: 8
Gelezen: 3459

30406

Gestart door Johannesdeloper

Reacties: 2
Gelezen: 1799

13216

Gestart door Gerb

Reacties: 22
Gelezen: 7250

8255

Gestart door den_organolept

Reacties: 13
Gelezen: 4770

05-12-2007 20:06 u
door den_organolept
35165

Reacties: 11
Gelezen: 3037

21405

Reacties: 26
Gelezen: 8141

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.