Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Frisse (fruit) blonde

Gestart door Jasperboe, 12-04-2007 15:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Jasperboe

Omdat het over een kleine 2 maanden hoog zomer is, gaan we volgende week het volgende recept (weer) brouwen. We hebben dit recept een jaar geleden ook gebruikt en gemaakt en het resultaat was 1 van de lekkerste bieren die we ooit gemaakt hebben.

Voor 50L bier:

- 12 kilo pilsmout (3 EBC)
- Schillen van 5 sinaasappels
- Schillen van 3 citroenen
- Schillen van 3 manderijnen
- 200 gr Styrian Goldings hop (5.1% alpha, dit maal 3,9% alpha, misschien dit jaar een andere alpha dan vorig jaar bij Styrian?)
- 200gr suiker
- Brewferm biergist bovengistend

Begin SG 1055
Eind SG 1018

Verwacht alcoholpercentage 5.3%
Temperatuur (°C) :  52  55  63  72  78
Tijd (in minuten):    10  20  30  30   1

De volle 60 min de 200gr Syrian hop meekoken.

Nou ben ik geneigd om de 52, 55, 72 en 78 ºC stappen in het maischschema over te slaan en langer (60min) op 63 ºC te laten rusten. Toch vrees ik ook voor elke afwijking, omdat het bier vorig jaar op deze manier zo lekker was.

oranjeboombiertje

De 52 en 55 graden kan je zeker overslaan. Als je de 73 overslaat zal het bier niet goed worden. Je zal een eenstapsmaisch moeten doen bij 66-67 graden als je dat 60-90 minuten doet heb je wel goed gemaischt. Maar er zijn waarschijnlijk anderen die je daar veel meer over kunnen vertellen. De hop heeft dit jaar inderdaad minder alpha zuren door het slechte weer vorig jaar (eerst heel warm dan heel nat) je zult dus wat meer moeten gebruiken voor dezelfde bitterheid.

:degroeten:
Wesley

MO

Met 200 g hop van 5% a-zuur kom ik op een bitterheid van 50 met BrouwHulp. Is het echt de bedoeling dat het bier zo bitter wordt, of ben jij niet zo'n rekenwonder.

Gerb

Hoe ga je dat doen met die schillen? Ik neem aan dat je niet de hele schil erin gooit? Dat moet anders echt een hele naar bittere smaak opleveren. Gebruik hiervoor het schaafsel van een paar (biologische) sinaasappels en citroenen. Of anders goed schoongeschrobt fruit.

En die gist, tja wat zullen we daar nou eens over zeggen? Heel veel mensen hebben al mindere ervaring hiermee gehad. Probeer eens een S33 of T58 gist voor dit bier.

Jasperboe

Citaat van: MO op 12-04-2007  15:48 uMet 200 g hop van 5% a-zuur kom ik op een bitterheid van 50 met BrouwHulp. Is het echt de bedoeling dat het bier zo bitter wordt, of ben jij niet zo'n rekenwonder.
Haha, dat heeft niets met rekenen te maken. We hebben het toen gewoon gemaakt en het was heerlijk, zeker niet te bitter. Ik denk dat het ook afhankelijk is van hoe lang we toen het hop hebben meegekookt en eerlijk gezegd kan ik niet meer in de notulen vinden hoe lang we het toen hebben meegekookt  :weetniet:

Aangezien het alpha percentage nu een stuk lager is, kan het geen kwaad lijkt me zo.

Gerb

Afgelopen week heb ik Styrian Goldings gebruikt en toen had ie 3,4% alfazuur. Als ik het in Promash gooi, kom ik op 87 IBU. Hoe oud was je hop?

Hans (Lagos)

Citaat van: Jasperboe op 12-04-2007  15:55 uWe hebben het toen gewoon gemaakt en het was heerlijk . . . . .kan het geen kwaad lijkt me zo.

Gratis BrouwHulp, proef versie van Promash en desalniettemin deze toch niet willen gebruiken vraagt om (verdiende) problemen.

Jasperboe

Citaat van: Hans (Lagos) op 12-04-2007  16:09 uGratis BrouwHulp, proef versie van Promash en desalniettemin deze toch niet willen gebruiken vraagt om (verdiende) problemen.

Hoho. Ik zeg helemaal niet dat ik het niet wil gebruiken, maar zo'n rekenprogramma is heel leuk en klopt vast heel vaak ook wel, maar ik weet wel zeker dat het bier toen niet te bitter was.

Het hop was toen nieuw gekocht, dus ik weet niet precies hoe lang het in de winkel heeft gelegen.

Dat alphapercentage staat bij de hop die ik bestel bij Brouwland. 87 IBU is wel erg veel. Krijg je dat al met 200 gr 3,9& alpha voor 50 L ?

Hans (Lagos)

Even in Promash ingevuld:

50 L / 200 gr / 3.9 Alpha  bij 90 min kooktijd zal ongeveer 60 IBU opleveren, bij 60 min ongeveer 56 IBU

Met Promash kan je ook het verlies bereken met betrekking tot de manier en hoe koud je de hop bewaart hebt.

René K

Citaat van: MO op 12-04-2007  15:48 uMet 200 g hop van 5% a-zuur kom ik op een bitterheid van 50 met BrouwHulp.

CiteerDat alpha percentage staat bij de hop die ik bestel bij Brouwland. 87 IBU is wel erg veel. Krijg je dat al met 200gr 3,9& alpha voor 50L?

MO heeft een berekening gemaakt voor 5% a-zuur. Dit komt neer op 50 IBU. 3.9% a-zuur zal dus lager zijn.

Hans (Lagos)

Dan zal Mo een hopkooktijd van ongeveer 25 min hebben gebruikt in zijn berekening.

Drents Hopbier

Citaat van: Hans (Lagos) op 12-04-2007  16:58 uDan zal Mo een hopkooktijd van ongeveer 25 min hebben gebruikt in zijn berekening.

Nee hij leest slecht. Er werd gesproken over 3,9 % en MO rekent met 5 %.

Hopbier

Vergelijkbare Topics (7)

15000

Gestart door Oscar

Reacties: 28
Gelezen: 8199

31859

Reacties: 20
Gelezen: 3671

11020

Gestart door Hopmans

Reacties: 13
Gelezen: 3739

28028

Gestart door Peter_1981

Reacties: 14
Gelezen: 4840

26262

Reacties: 3
Gelezen: 1996

43500

Reacties: 23
Gelezen: 2038

8722

Reacties: 17
Gelezen: 4912

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.