Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Meting refractometer

Gestart door thibolleke, 13-02-2007 21:22 u

Vorige topic - Volgende topic

thibolleke

Omdat ik het loopend topic over refractometers niet wil storen heb ik even een eigen topic aangemaakt.

Ik heb net een bier overgeheveld naar lagerfles en ook even de dichteid gemeten. Deze kwam met mijn hydrometer uit op 1013. Ik wou ook even vergelijken met mijn refracto meter, deze gaf 7 %Brix aan (1027).
Dit is wel een echt heel groot verschil!

Ik vraag mij echt af hoe dit komt. De refractometer heb ik voor de meting ook gecalibreerd, dus daar kan de fout niet zitten.

Groet thibolleke

William

Omdat er zowel suiker als alcohol aanwezig is kun je Brix niet rechtstreeks met de sg vergelijken. Dit kan alleen als er nog geen suikers zijn vergist.
Als je deze cijfers in Promash invoert geeft dit een start sg van 1052 en een huidig alcohol percentage van 5%. Klopt dat een beetje?  ;D

thibolleke

Ah owkej  :)
(is ook maar de eerste keer dat ik een refractometer hiervoor gebruik)

Enja klop ongeveer, SG was 1055.

Dank je William

William

En zo klopt het toch allemaal weer mooi met inachtneming van de meetfouten die we als hobbyisten maken.  :duimop:

In het topic dat jij niet wilde vervuilen staat een hele verhandeling over de vergelijking tussen Brix en sg.....voor het geval je geinteresseerd bent.....  :weetbeter: De boodschap is dat, mits netjes gemeten, Brix en sg goed te vergelijken zijn in elk stadium van het brouwproces

thibolleke

Citaat van: William op 13-02-2007  21:59 uIn het topic dat jij niet wilde vervuilen staat een hele verhandeling over de vergelijking tussen Brix en sg.....voor het geval je geïnteresseerd  bent.....  :weetbeter:

Ja zeg, soms word er ietsje te diep op de dingen ingegaan, theoretisch dan. Dan verlies ik al snel de aandacht en versta en onthoud ik amper iets van wat ik gelezen heb.
Hetzelfde met bijvoorbeeld het PID-topic.

Citaat van: William op 13-02-2007  21:59 uDe boodschap is dat, mits netjes gemeten, Brix en sg goed te vergelijken zijn in elk stadium van het brouwproces

Inderdaad, al is het volgens sommige theorieën niet zo. Zo ken ik iemand die gist bestudeerd (en is geen brouwer).
Hij zei dat wanneer je bier met spontane gisting in huis brouwde, dat je nooit meer van die gist af geraakte en dat alle bieren die je dus nog wou brouwen beïnvloed werden door die "spontane gist".
Ook hier maakt de praktijk duidelijk dat dat niet het geval is. Boekenwurm!

Groet Thibolleke

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.