Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Een zuiver of saai een saai bier

Gestart door j.steen, 29-12-2006 20:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Hopmans

CiteerDat worden dus allemaal saaie (Duitse) bieren.

Inderdaad.
Het zegt natuurlijk wel wat over het karakter van sommige mensen.

Saaie mensen (lees Zeeuwen) drinken saai bier.  :P

:degroeten:

EBC

Zo is dat!

Daarom komen die Duitsers ook allemaal in Zeeland vakantie vieren.

Het duurt niet lang meer hoor en dan vergisten jullie allemaal op maximaal 20 ºC. Diverse vernieuwingen in de hobbybrouwwereld zijn in Zeeland ontstaan. Er is geen ontkomen aan.

Hopmans

Ha Ha Ha Ha !  :D

Je weet dat ik een geintje maak hè EBC.  samenvol
De beste brouwers van Nederland zijn de Zeeuwen, klaar uit.
Er is geen club die zoveel prijzen krijgt als de Deltabrouwers.
De band tussen jullie is ongekend.

Alhoewel ik toch denk dat sommige gisten hoger als 20 graden mogen.
Maar ik ben IJmuidenaar, en heb geen recht van spreken als visboer Ha Ha.

EBC, ouwe tijger, ik mag je wel.  :proost2:

Sjaak

Citaat van: Hoppie op 04-01-2007  22:35 uAlhoewel ik toch denk dat sommige gisten hoger als 20 graden mogen.
Maar ik ben IJmuidenaar, en heb geen recht van spreken als visboer Ha Ha.

Wanneer ga je vissenbier maken oude tijger... :dansen:

Sjaak

j.steen

Hè hè, lekker gebrouwen vandaag. Toch allemaal wat anders gedaan en gegaan dan dat ik het eerst gepland had:

Per 10 liter:
2375 gr, Pilsmout
295 gr. munchener 15 ebc
 35 min. op 65 graden
 20 min. op 70 graden
15 gr. Hallertau Perle 70 min.
8 gr. Saaz 10 min.

Omdat mijn rendement de vorige keer nogal tegenviel had ik de hoeveelheden ruim genomen. Doeldichtheid was 1053 maar wat nu in het gistvat zit is 1067. Tja, je hebt niet alles in de hand maar een wat pittiger glas vind ook eigenlijk ook prima.

Nog eens op het forum gekeken en daar kwam ik natuurlijk ook Hoppies Blondie tegen die toch wel aansprak en verder nog anderen die 100 % pilsmout wilden gebruiken met bovengist en weer gewaarschuwd werden dat het weleens wat saai kon worden. Toch maar wat Munchener erin dan, anders ligt dat ook maar oud te worden.

En dan de gist: met Coopers achter de hand ben ik toch maar naar de super gerend voor Westmalle. (met zoveel verschillende adviezen moet je toch op iemand afgaan (naast jezelf dan) en dat werd dit keer Hoppie) En jawel er staan daar flesjes met als datum november 2008 dus dat is aardig vers. Dan maar een weekje later brouwen. Gist opgekweekt en erbij gekieperd. Nu maar hopen dat het lekker gaat gisten, tot nu toe ben ik in ieder geval tevreden.  :proost2:

j.steen

Het heeft de hele week flink gegist en er lag een mooie laag 'slagroom' bovenop het jongbier. De laatste twee dagen is de activiteit wel flink minder geworden. SG is nu gedaald naar 1024. Nog niet klaar dus. Het maatglas heb ik leeggedronken en dat was in ieder geval veelbelovend.

Wat kun je eigenlijk ongeveer verwachten van Westmalle-gist. Ik weet dat de einddichtheid van meer factoren afhangt, maar is dit een doorgister of moet ik juist rekening houden met een wat hoger eind-SG?

oranjeboombiertje

Als je je gist goed hebt behandeld dan kan hij makkelijk doorgaan tot leen age eind SG. Ik heb met Westmalle weleens een bier gebrouwen dat ging van 1045-1008 in enkele dagen. Je moet dus nog wel even geduld hebben.

Wesley

j.steen

Hmm, er was nog maar weinig activiteit en daarom heb ik het jongbier maar overgeheveld. Met een beetje gistvoeding erbij is het weer wat actiever geworden maar het pruttelt nog steeds maar langzaam door. SG is inmiddels 1019. Ik had op iets lager gehoopt. Ook heb ik voor een iets hogere temperatuur gezorgd. (Het werd wat te fris op zolder, had ik het idee.) Nu weet ik niet of Westmalle-gist er eentje is die wel van een wat hogere temperatuur houdt of valt het mee? Zoeken op het forum heeft me helaas nog geen antwoord hierop gegeven.

j.steen

Goh, laat ik de temperatuur hier op zolder maar eens meten, bedacht ik mij niets te vroeg.

Amper 17 graden. Wel wat laag. Lastig als je zelf nooit zo'n erg hebt in lage temperaturen; ik vind het overal al snel heet. Gist misschien niet.

Caspar

Als je hem nog 2 weekjes laat staan (eventueel een iets warmere plek) trekt ie wel door tot 1012, misschien wel lager. Mijn ervaring is dat de Westmalle netjes door blijft gisten.

j.steen

Bedankt Caspar, ik zal geduld hebben. Als je nog niet zo lang brouwt maak je je al snel, bij alles wat anders gaat dan de vorige keer, een beetje zorgen.

Ik laat hem nu nog rustig even staan!

Vergelijkbare Topics (7)

34263

Reacties: 6
Gelezen: 2018

23547

Reacties: 19
Gelezen: 8971

4032

Reacties: 21
Gelezen: 6423

38650

Reacties: 11
Gelezen: 2885

9078

Reacties: 32
Gelezen: 9788

44101

Reacties: 7
Gelezen: 1054

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.