Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Uitbreiding woorden spellingcontrole forum

Gestart door Jacques, 29-12-2006 00:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Beste forumleden,

Omdat ik vandaag toch zo lekker bezig was met allerlei aanpassingen van het forum heb ik ook nog even gekeken naar de spellingcontrole.

Het komt regelmatig voor dat je hele rare suggesties krijgt omdat de woordenlijst een bepaald woord niet kent. Sinds vandaag is het mogelijk om de woordenlijst uit te breiden. Hierdoor wint de spellingcontrole veel aan waarde.

Woorden die jullie missen kun je in deze draad doorgeven dan zal ik deze toevoegen.

[Edit 19 augustus 2007]
De volledige actuele lijst staat hier in dit bericht.

µm, abbey, Abriss, acetaldehyde, ademhalingsproces, adhumulon, adlupulon, Adrie, aërobe, aërobische, afbreekbaarheid, afeesten, Affligem, afgedicht, afgeheveld, afgevuld, afhevelen, afkoelende, afvullen, agar, aldehyden, ale, alfa-amylase, alfa-zuren, amber-red, American, aminozuur, Amstel, amylacetaat, amylase, amylose, anaërobe, anaërobische, apollotank, appelachtige, Arjan, aromatisch, ascorbinezuur, autolyse, autolysegeur, Baetslé, banaanachtige, barley, Bass, Bavaria, Bavarian, Beers, beersmiley, Belgian, belucht, beluchte, beluchten, beluchting, beluchtingssteentje, Berliner, Bernardus , beta-amylase, bèta-amylase, beta-glucanase, bèta-glucanase, betazuren, beta-zuren, Bierbrauerei, bierbrouwerij, bierdrinken, Bierke, biersmile, black, blow-off, blub, blubde, blubje, blubt, bluppen, blupt, blupte, Bocholt, Bohemian, bovengistende, Bramling, Brauwelt, Brettanomyces, brevis, brew, brewer, brewers, Brewferm, Brigand, British, Brix, Brixbepaling, brouwen, brouwerij, brouwerijtje, brouwproces, brown, bubbelen, BuBS, Budels, Budvar, Bullion, bunsenbrander, ca, calciumoxalaat, California, Candico, candida, caprylzuur, cara, cara-amber, cara-crystal, carahell, cara-hell, caramelmout, caramout, caramoutsoort, carapils, cara-pils, carared, cara-red, Carlsbergensis, carrageen, caryofyleen, Caspar, caustic, cellulase, Celocelava, Centennial, Cerevisiae, Challenger, chemipro, Chimay, chloorachtige, Chouffe, Christoffel, cilinderconisch, cilinderconische, citrus, citrusachtig, citrusachtige, cl, clownsmile, coënzym, cohumulon, colupulon, com, Coopers, Cornelius, crystalmalt, Czech, Daniels, Danish, Danstar, dark, decoctie, decoctiebrouwmethode, decoctiemethode, degroeten, degusteren, delbrückii, Delirium, demineralisatie, denk, Derek, designing, detergent, dextrinase, dextrinen, diacetyl, diacetylrust, diammoniumfosfaat, diastase, dichtheidsmeting, diketonen, Dingemans, disaccharide, disacchariden, Dommelsch, doordrinkbaarheid, doppelbock, doppelbocks, dortmunder, downloaden, Drents, Drenthe, Drentsche, droppig, droppigheid , droppige, duimop, Dunkel, ebc, EBC-waarde, EBC-waarden, ebu, EBU-waarde, EBU-waarden, Edgar, Eduard, Edwin, één, eindvergistingsgraad, eiwitsplitsende, eiwittroebeling, eiwituitvlokking, elifant, Emile, Emelisse , endosperm, enz, enzymatische, Erdinger, erlenmeyer, erlenmeyers, Eroica, esterig, esterige, esters, etc, ethylhexanoaat, euro, Europa, European, extrahering, farneseen, fenolachtig, fenolachtige, fenolisch, fenolische, Fermentis, filtreerbaarheid, first, Fix, flesje, flessenhalsen, forbidden, framboise, Fritz, fruitige, fruitiger, fruitigheid, Fuggle, gaat, Galena, gedemineraliseerd, gedryhopt, gedryhopte, gehopt, gehopte, geïmmobiliseerde, geïnactiveerd , geïsomeriseerd, geïsomeriseerde, gekaramelliseerd, gekaramelliseerde, gelfling,  gehydrateerd, gemaischt, gemoute, George, gepolymeriseerde, geraniol, Gerb, german, gerstemout, gerstevlokken, geschroot, geschrote, geuze, geuzebrouwer, geuzes, gewichtspercentage, gibberelline, gibberellinezuur, Gio, Girardin, gistende, gistingsbijproduct, gistingsfles, gistingsflessen, gistingskuip, gistingsvat, gistslurrie, gistsmile, gistvoedingszout, glasplakkend, glucaan, glucanasen, glucanen, Goldings, Gordon, gr, Gradus, gravity, great, Grolsch, gruit, Grunn, Guinness, gushen, gushing, Hallertau, Hallertauer, hemicellulase, hemicellulose, Henielma, Henk, Hersbrucker   , hexose, hl, Hoegaardse, Hoeksche, homebrewer, hopgift, Hoppie, hoppig, hoppige, hoppigheid, hopping, Horne, houblon, houdbaarheidsdatum, htm, html, Hüller, humuleen, humulon, Huttenkloas, Huub, Huyghe, hydrometer, ibu, idea, imageshack, img, Imperial, inactivering, InBev, inmaischen, inox, internet, invertase, Irish, isoalfazuur, iso-alfazuren, iso-alfazuur, isoamylacetaat, isohumulon, isomerisatie, isovaleriaanzuur, Iwaki, Jackson, Jacques, jamachtige, Jef, Jeroen, JeroenCV, jerrycans, jodofoor, Johannes, Jos, jpg, JvH, kaasachtige, kalibratie, karamelachtige, karamellisatie, karamelliseren, Kasparus,  Kaulille, kcal, kiemdodend, kiemende, kiemingsproces, kiezelgoer, klaringsduur, klaringskuip, klaringskuipfiltratie, Kolbach, Kolbachgetal, kölsch, Koninck, Koningshoeven, korek, koudetroebeling, koudgehopte, kräusen, Krekels, krentachtige, Kunze, kw, Lactobacillus, Lagos, Laura, Leckere, Leffe, Lepelaer, lessmile, Lewis, Liberty, Liemingbrouwer, Limburg, lipide, London, Ludwig, lupuline, lupulineklier, lupulon, Maarten, maatcylinder, McEwans, Maes, maibock, Maillardproducten, Maillardreactie, maisch, maischdikte, maischen, maischfilter, maischfiltersysteem, maischfiltratie, maischketel, maischmethode, maischproces, maischschema, maischstappen, maischt, maischtemperaturen, maischtemperatuur, maischtijden , maischvat, maischwater, maisgries, maltotriose, Mammuth, mannose, märzen, max, mbar, melanoïdinen, Menno, merlin, mg, Michael, Mieghelm, Mittelfrüh, ml, mm, MO, Mommeriete, mondklevend, monosaccharide, monosacchariden, moutig, moutige, moutigheid, Mt. Hood, munchener, Münchener,  munich, munichmout, myrceen, nabitterheid, nabrouwen, nagespoeld, nagisten, nagisting, namen, NaOH, Narziss, Narziß, navergisting, Nederlandstalige, nevenprodukten, niet-vergistbare, Noord-Brabant, nootachtige, Norbertus, northern, northwest, Nottingham, Nugget, nutrivit , oatmeal, oet, Oktoberfest, onbehandeld, ondergistende, ongefilterd, ongefilterde, ongehopte, ongehopte, ongemoute, ongepasteuriseerd, ongeraffineerde, ontdoppen , ontkurker, onvergistbaar, onvergistbare, onvergiste, onverwarmde, onverzadigde, opgeschaald, oplosmiddelachtige, opschalen, opwarming, organoleptiek, organoleptisch, Orval, overjaarse, Overijssel, oxaalzuur, oxalaten, oxi, oxonia, oxidatieproces, Paiz, pale, pale-ale, palemout, pasop, Pauwel, pc, pcboos, pediococcus, peerachtige, pentose, peptidase, peptiden, peptone, Perle, pH, pH-meter, pH-papier, pH-waarde, Pieter, pilsachtige, Pilsen, pilsenerachtige, Plato, plugs, poederachtige, police, polyfenolen, polypeptide, polypetiden, Poperinge, posthumulon, postlupulon, prehumulon, prelupulon, Pride, principles, promash, propagator, propyleenglycolalginaat, proteolyse, proteolytisch, Protz, Quadrupel, Rauchbier, rauchmalz, Ray, real, refractometers, refractometing, refractometrie, Reinheitsgebot, reiniger, rijige, rijpingstijd, Ringwood, Rochefort, roco, Rodenbach, rozenachtige, rundum, Russian, rvs, Saaz, Saazer, Saccharomyces, Safale, Safbrew, Saflager, saison, sauermalz, Schaik, schimmeldodende, schimmelwerende, schrootsel, schuimende, schwarz, schwarzbier, schwarzbieren, science, Scottish, sensorische, sensors, Servattumus, sg, shandy, shelp, SiriS, Sjaak, Slovenië, sludge, slurrie, slurriestarter, smaakbeïnvloeding, Soest, Spalt, Spalter, Special-B, spellingscontrole, spellingsfouten , steam, steinbier, stofachtige, stouts, strainmaster, streptococcus, strong, Stryrian, Styrian, sulfideachtige, svp, Szamatulski, tanninen, Target, te zijner tijd, temp, Tess, Tettnang, Tettnanger, Texelse, Thames, Theo, thermokoppel, thibolleke, Titus, thread, Tremens, Triple-W, troebeling, trub, Tsjechië, Tsjerk, tweerijige, uitgegiste, uitvlokking, uitvlokkingsmiddel, update, Urquell, us, Usheit, Utrecht, uvarum, valine, Valley, vergistbaarheid, vergistingsduur, vergistingsfase, vergistingsgraad, vergistingsrendement, vergistingstanks, vergistingstemperatuur, vergistingstemperaturen, vergistingsvat, verouderingsgeur, verouderingsproces, verstijfseld, versuikering, vicinale, Vienna, voedingszouten , Volen, Vølen, Walsh, Weense, Weihenstephan, Weisse, wenst, wervelingen, Wesley, Weustenraed , Weyermann, wheat, Wheeler, Whitbread, William, Windsor, wine, wortachtige, Weustenraedt, Wunderbar, Wye, Wyeast, yeast, Young, zelfklevend, Zentner, zesrijige, zetmeeltroebeling, zon, Zythos

Jacques

Zo even druk bezig geweest om de spellingscontrole weer verder aan te vullen met biervakjargon en forum woorden.
Ik heb heel wat woorden toegevoegd. Als het goed is blijft de spellingcontrole nu niet meer haperen bij brouwtechnische woorden. Ook veel grondstoffen, namen van hop- mout- en gistsoorten zijn toegevoegd.

Aanvullingen zijn nog steeds van harte welkom.

Adrie

Citaat van: Jacques op 28-01-2007  23:29 uDe lijst van toevoegde woorden ziet er nu zo uit:
..., Adrie, ...

Mijn naam is dus nu al gepromoveerd tot officiële brouwterm of erger  nog: vakjargon... Dat hadden mijn ouders vast niet gedacht toen ze mij mijn naam gaven.  ;)  :P

Oscar

;D ;D Nou dan kun je zo al ± 800 woorden toevoegen aan de lijst: alle namen van forumleden  :D :D :D

Jacques

Hoi Adrie,

Jouw naam is een begrip geworden binnen het hobbybrouwen.  :weetbeter:  :dansen:

De lijst van toegevoegde worden bevat niet alleen vakjargon maar ook typische forumwoorden. Binnenkort wil ik de lijst verder uitbreiden met de namen van de 25 topposters voorzover de spellingscontrole deze namen nog niet kent. (De naam van Oscar komt er dan ook bij.)

Doel van dit alles is om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken de spellingscontrole daadwerkelijk te gebruiken.
Verder kun de de woorden ook kopiëren en plakken in een Word-document en de woorden die door jou zinvol geacht toevoegen aan je woordenboek. Als je berichten eerst aanmaakt in Word heb je ook een gramaticacontrole en krijg je de toegevoegde woorden ook als alternatief aangeboden. Bij de spellingscontole van dit forum is dat niet het geval.

Eduard

Jacques, ik waardeer je inspanningen om het forum goed leesbaar te houden ten zeerste. Op deze manier is het forum voor alle geïnteresseerden goed te volgen en kunnen zelfs buitenlanders die het Nederlands niet machtig zijn met een automatische vertaler van het internet toch nog redelijk uit de voeten met alle waardevolle informatie hier.

Kun je trouwens ook woordcombinaties toevoegen, of weren? In dat geval, zet 'het wort' maar in de afkeurlijst ;).

Jacques

Hoi Eduard,

Ook woordcombinaties kunnen worden toegevoegd. Ik heb overigens naar aanleiding van jouw suggestie het forum net zo ingesteld dat de woordcombinatie "het wort" automatisch wordt aangepast tot "het wort".

stoker

haha, "d e wort" van hierboven is ook aangepast  :D
er staat nu twee keer het wort.
een mooie illustratie om aan te tonen hoe het werkt  :D

Drents Hopbier

Ik vind dat eigennamen met hoofdletters moeten: Brewferm, Brix, Chimay, Coopers   enz.

Jacques

Vind ik ook. Ik zal de woordenlijst daarop nog een keer doorlopen. Overigens maakt de spellingscontrole van dit forum geen onderscheid daarin. Wel de Word spellingscontrole. Daarom is het uitvoeren van deze actie wel zinvol.

Jacques

De woordenlijst die gebruikt wordt bij de spellingscontrole wordt steeds verder uitgebreid. Op dit moment omvat de lijst ruim 700 woorden.

De spellingscontrole wordt daardoor steeds sneller uitgevoerd.

Hopmans

Drents Hopbier

Citaat van: Mr.Yeast op 19-08-2007  16:56 uImposante lijst Jacques  :o.

Heb je de Dikke van Dale al eens doorgenomen?

Hopbier ((nog) onbekend bij van Dale)

Amberbock

Jacques,
Kan je de spellingscontrole ook instellen om bepaalde fouten tegen grammatica te vinden?  Vooral d-dt fouten vind ik zelf heel storend.

Jacques

Nee, zo geavanceerd is de spellingscontrole niet. Wel heb ik er voor gezorgd dat 'ik vind t' en 'vind t ik' niet meer voorkomen.

Hopmans

Hopbier ((nog) onbekend bij van Dale)

Is het niet officieel hoppenbier?  :weetniet:

:degroeten:

Ronnie

Citaat van: Amberbock op 19-08-2007  19:07 uVooral d-dt fouten vind ik zelf heel storend.

Zoiets als "Word wort bier"?

Drents Hopbier

Citaat van: Mr.Yeast op 19-08-2007  19:32 uHopbier ((nog) onbekend bij van Dale)

Is het niet officieel hoppenbier?  :weetniet:

Kent DvD ook niet (althans mijn, misschien wat verouderde, versie). Wel Hopman, maar ik houd niet zo van veranderingen. Dus,

Hopbier

Ronnie

Citaat van: Mr.Yeast op 19-08-2007  19:32 uIs het niet officieel hoppenbier? 

Bregt me op een idee: hopJES i.p.v. caramelsuiker, wat dacht je van HOPJESbier? Bier met Haagse Hopjes meegekookt in het wort.

Drents Hopbier

Citaat van: Lobosbrouwer op 19-08-2007  21:34 uBregt me op een idee: hopJES i.p.v. caramelsuiker, wat dacht je van HOPJESbier? Bier met Haagse Hopjes meegekookt in het wort.

Ik ben bang dat hopjes dezelfde smaak geven als caramelsuiker en dat ze veel duurder zijn. En ik zie in het recept voor hopjes dat er boter en slagroom in zit.

Hopbier

Amberbock

Citaat van: Lobosbrouwer op 19-08-2007  20:35 uZoiets als "Word wort bier"?

Juist : Wordt wort bier?

Vergelijkbare Topics (7)

15205

Reacties: 41
Gelezen: 15761

42714

Reacties: 8
Gelezen: 2104

34479

Reacties: 158
Gelezen: 50347

24544

Reacties: 48
Gelezen: 20522

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.