Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe bewaar je flessen het beste?

Gestart door Strohmian, 27-12-2006 17:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Strohmian

Hallo allemaal! Hoe kan ik schone, lege flessen het beste bewaren? Op dit moment zet ik ze ondersteboven in de kratten zodat er geen stof in kan vallen. Is dit verstandig of hebben jullie betere ideeën?

thibolleke

Na gebruik spoel je ze even met warm water. Dan hang je ze te drogen aan een droogrekje, je weet wel die rode van Brouwland. Nadat ze wat gedroogd zijn doe je ze gewoon in je kratje. Dag voor het bottelen reinig je ze goed met een product. Laat ze drogen op droogrekje tot de volgende dag wanneer je ze bottelt.

Zo doe ik het althans. misschien dat de eerste keer drogen niet echt veel nut heeft. Je zie maar.

Groeten Thibolleke

Oscar

Citaat van: Strohmian op 27-12-2006  17:25 uOp dit moment zet ik ze ondersteboven in de kratten zodat er geen stof in kan vallen.

Ik neem aan dat je de darvoor goed hebt omgespoeld. Als dit zo is, dat is dit de beste manier ! Heb je er ooit last mee gehad ? bijvoorbeeld dat je veel gushing had of iets dergelijks? Als je deze vraag met nee beantwoort dan is deze methode goed genoeg.

Ik bewaar mijn flesjes ook op deze manier en voor het bottelen hoef ik ze alleen maar even te ontsmetten in sulfietwater.

Groeten en gezondheid
Oscar

Sjaak

Ik doe de flessen gewoon rechtop in het krat en dek ze dan af met een kartonnetje, zodat er niets in kan vallen. Het voordeel is dat ze meteen droog zijn er zo geen schimmels en dergelijke kunnen ontwikkelen.

:degroeten:
Sjaak

thibolleke

Citaat van: Strohmian op 27-12-2006  17:25 uondersteboven in de kratten

Met een dweil eronder tegen het lekken? Of hoe doe je het dan?

Hopmans

CiteerIk doe de flessen gewoon rechtop in het krat en dek ze dan af met een kartonnetje, zodat er niets in kan vallen. Het voordeel is dat ze meteen droog zijn er zo geen schimmels en dergelijke kunnen ontwikkelen.

Dit is inderdaad de allerbeste manier.
Bij flessen ondersteboven blijft er nog een lange tijd condens op de bodem van de flessen.
Bij flessen rechtop gaat de damp er direct uit en kan vuil door het papier/karton er niet in.

oranjeboombiertje

Ik heb een aantal kratten neergezet met de flessen omgespoeld rechtop in de krat. Er zit allemaal waas op de bodem en bij sommige zelfs schimmel  >:( Voortaan ga ik de flessen maar eens ondersteboven in de krat zetten misschien dat het beter werkt.

Wesley

Strohmian

Citaat van: Oscar op 27-12-2006  19:06 uIk neem aan dat je de darvoor goed hebt omgespoeld. Als dit zo is, dat is dit de beste manier ! Heb je er ooit last mee gehad? Bijvoorbeeld dat je veel gushing had of iets dergelijks? Als je deze vraag met nee beantwoort dan is deze methode goed genoeg.

Ja, ze zijn dan al schoon. Nee, nooit problemen gehad. Okay, dan houd ik het zo!

Citaat van: Hoppie op 27-12-2006  19:26 uDit is inderdaad de allerbeste manier.
Bij flessen ondersteboven blijft er nog een lange tijd condens op de bodem van de flessen.
Bij flessen rechtop gaat de damp er direct uit, en kan vuil door het papier/karton er niet in.

Nou ja, bij natte flessen kan ik me dit voorstellen, maar bij mij gaan de flessen pas ondersteboven het krat in als ze schoon en droog zijn. Hm, het lijkt erop dat ik het goed doe! Joepieee! :hoera: Bedankt voor jullie reacties!

Menno

Citaat van: thibolleke op 27-12-2006  19:02 u{...}misschien dat de eerste keer drogen niet echt veel nut heeft.{...}

Denk dat dit heel essentieel is! :duimop:

Lenx

Ik heb het nog niet zo toegepast voor mijn bierflesjes maar ik doe het wel voor flessen voor andere brouwsels;
De flessen goed spoelen en dan de opening afsluiten met een klein uitgeknipt lapje cellofaan plastic. Dan voor het gebruik van de fles gewoon nog eens spoelen.
Als je de flessen eerst laat drogen is het spoelen voor gebruik waarschijnlijk zelfs niet meer nodig vermits de cellofaan voor een volledig dichte afsluiting zorgt.

lenx  :lekkerbier:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.