Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste keer brouwen Brewferm Weizen

Gestart door Sigurd, 15-08-2022 22:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Sigurd

Beste allemaal,

Ik wil deze week mijn eerste bier brouwen en dacht eenvoudig te doen door een Brewferm Weizen pakket te kopen. Brouwen is natuurlijk niet eenvoudig en helemaal niet als je voor het eerst begint.

Ik heb de volgende spullen om het mee te doen:

Grainfather G40
Grainfather Conical Fermenter pro
Grainfather GF30 Glycol koeler
40 liter spoelwater verwarmer
MattMill compact comfort
Refractometer
CO2 gasfles
9L soda kegs
Pressure transferkit

De Brewferm Weizen kit heeft geen ingrediënten lijst (hoeveelheden). Ik kan dus niet gemakkelijk het recept kopiëren naar de Grainfather app. ik heb het totaal aan mout gewogen en dat is 5.2 KG.

In het voorstel topic heeft Snelbier mij al een beetje op weg geholpen. Ik heb aan de hand van een vergelijkbaar grainfather recept het volgende recept gemaakt in de app:

2,61 kg Tarwemout (3 EBC)
2,28 kg Pilsmout (3 EBC)
0.3 kg Caramout (120 EBC)
Wyeast 3068 (75% vergisting)

Standaard geeft Grainfather 80% efficiëntie voor de G40. Deze heb ik aangepast naar 75%

Kooktijd 80 minuten
Batch 20 liter
Verliezen 2 liter

Met deze gegevens komt de app met het volgende:

Start SG: 1055 (is ook wat Snelbier al aangaf)
Eind SG: 1008
ABV: 6.1%

Het alcoholpercentage zou rond de 5,5% moeten zijn. 6.1% is dus aan de hoge kant. Ik denk dus niet dat ik het recept kloppend heb (kan eigenlijk ook niet).

Bij de beschrijving gaat men uit van 20 liter beslagwater en 4 liter spoelwater. De app geeft mij 19.88 liter beslagwater en 10.94 liter spoelwater. Dit betekent dat ik grofweg 8 liter moet afkoken om 22 liter over te houden (20 liter + 2 liter verliezen). Is dit oké?

Het maischschema heb ik maar overgenomen uit het andere recept. Ik heb geen idee of dit oké is:

40 - 2 min
52 - 10 min
63 - 30 min
72 - 20 min
78 - 10 min

Ik heb in diverse topics gelezen dat de fermentatietemperatuur erg nauw luistert voor een Weizen Ik dacht daarom te starten bij 17 graden en langzaam naar de 20 te gaan? (als ik het tot het vullen van de fermenter haal  ;) ).

Wellicht doe ik wel veel te moeilijk en moet ik me gewoon toeleggen om het begin SG te halen? Als ik dan hoger uitkom, moet er dan water bij? Te laag verder koken? Of werkt het niet zo simpel?

Ik hoop dat jullie me een beetje verder kunnen helpen. Mijn hoofd zit nu al vol met de processtappen inclusief die van het schoonmaken. De apparatuur is nu schoon gemaakt met het grainfather goedje en ik heb voor de brouwdag starsan HB voor de fermenter te ontsmetten. Maar dat zijn de technische zaken en dat lukt me meestal wel. Het begrijpen van een recept en hoe alles samenhangt en elkaar beïnvloed is wat ik graag wil leren.

Sigurd

Toch maar even opnieuw gewogen. Heb ik mijn eerste foutje al te pakken. Bord gebruikt omdat de zak te groot was. Vergeten op nul te zetten. Blijkt nu 4.5 kilo totaal te zijn. Wanneer ik dit invoer kom ik op 5.1% ABV uit.

18,15 liter beslagwater en 12,11 liter spoelwater.

Bij 80% in plaats van 75% efficientie krijg ik nu:

Start SG 1051 en 5.7% ABV.

Bvk1983

Ik zou me zeker bij een eerste brouwsel niet blind staren op exacte waarden. Gewoon brouwen, kijken hoe het gaat en daar van leren voor een volgend brouwsel.

Snelbier

Brouwen, ervaring opdoen. Niet op 1 puntje kijken, maar wél een beetje begrijpen wat je doet, zoals je zelf al zegt.
- Water en verliezen..  Mout absorbeert water, raak je kwijt. Mout-absorbtie ~80%/kg, dus ~3,5 liter.
Kookverlies stelpost ~12%. Dus 25L koken =3L verlies. Meer verlies als je langer of heviger kookt.
Zo berekend moet je voor 20L bier ruim 27L water gebruiken.
Na hop-koken zal je ook wat wort kwijtraken door absorbtie en 'trub' die achterblijft.
Met wat meer ervaring zal je leren wat je verliezen exact zijn.
Voorbeeld daarbij is je rendement, BZR.. Veel recepten gaan uit van 75% BZR, maar het is waarschijnlijk dat jij met jouw installatie+werkwijze anders uitkomt.
- SG-start vs end. Start-SG bepaal je zelf bij maischen en koken.
Eind-SG wordt bepaald door de gist. Sommige gisten zijn 'efficienter' dan anderen.
In je voorbeeld-recept kom ik op een vergistingsgraad van 85% en dat is best hoog.
Met een andere gist en lagere SVG zou je SG-end kunnen stijgen. Geeft wat minder alcohol, maar 'voller' bier.
Je gist = Wyeast-3068? SVG~75%.  SG-start 1.055 zou dan SG-end~1.013 geven en 5,5% alc.

Citaat van: Bvk1983 op 16-08-2022  00:20 uIk zou me zeker bij een eerste brouwsel niet blind staren op exacte waarden. Gewoon brouwen, kijken hoe het gaat en daar van leren voor een volgend brouwsel.
Dat dus. Leer je installatie kennen. Je zal steeds beter kunnen voorspellen hoe een brouwsel bij jou verloopt en waar je 'verliezen' zitten.

- Refractometer. Mooi spul, maar in gistend wort NIET direct afleesbaar, moet je omrekenen. Zie oa https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=454399
Rekentool zit in veel brouwsoftware. Berekening vereist altijd SG-start zonder alcohol.

Aandachtspuntje voor 1e maisch en spoelen;  Spoelen verdunt je wort. Rendement stijgt omdat je nog wat suikers wint, maar je verlaagt altijd het SG van je wort.
Hoeveelheid spoelwater is een schatting op grond van data (BZR, verdamping, etc) die jij nog niet hebt.
Voordat je gaat spoelen: SG meten. Geeft al een indicatie waar je zit met rendement. SG te laag, dan doormaischen tot er echt geen extra suiker meer vrijkomt.
SG als verwacht, dan spoelen tot juiste volume in ketel (zal ~24L voor koken zijn). NIET klakkeloos alle geplande spoelwater opmaken.
  In mijn Brewmonk moet ik vaak méér spoelen dan berekend om aan juiste volume te komen. Zal ergens een setting fout staan..
SG te laag: eventueel minder spoelen. Minder bier naar gistvat, maar wél met juiste SG.
SG te hoog: luxe probleem. Iets sterker bier, of afdunnen tot méér bier..
Succes, Snelbier  :brouwen:

Sigurd

Bedankt voor deze heldere uitleg. Ik begrijp nu beter waar de verliezen vandaan komen en hoe dus de waterhoeveelheid is opgebouwd. Ook bedankt voor de link over de refractometer. Ik had de mist in gegaan bij het controleren van de vergisting tijdens en na fermentatie. De gist is inderdaad Wyeast 3068.

Je geeft aan SG te meten voor het spoelen zodat ik een indicatie heb. Welke SG-waarde zit in de richting (er vanuitgaande dat ik met 18.12 liter beslagwater start)? Is hier een rekentool voor? Ik kan deze bij Grainfather calculaties niet vinden.

Snelbier

Citaat van: Sigurd op 17-08-2022  11:45 uJe geeft aan SG te meten voor het spoelen zodat ik een indicatie heb. Welke SG-waarde zit in de richting (er vanuitgaande dat ik met 18.12 liter beslagwater start)? Is hier een rekentool voor? Ik kan deze bij Grainfather calculaties niet vinden.
Gebruik zelf nog steeds de 'verouderde' BrouwHulp. Ondanks alle manco's werkt het voor mij, houd niet van verandering.
Deze geeft voor alle tussenstappen de berekende waardes weer, dus SG, ketel-volume, etc..
Het zou me verbazen als modernere software dat NIET had.
Misschien kan een Grainfather-App-gebruiker hier wat over zeggen?[/b
Z]
=====================
Kleine moeite om jouw recept in BrouwHulp door te rekenen met alle tussen-data, maar wacht even af op regeerders die meer ervaren zijn met de Grainfather-app.
Proost, Snelbier

Sigurd

@Snelbier, doe geen moeite, ik ga zo dadelijk gewoon beginnen. Met de handvatten die al gegeven zijn moet het gaan lukken!

Sigurd

Gisteren gebrouwen! Heerlijk de geuren die vrijkomen, de mout proeven, het wort proeven, de hop ruiken. Natuurlijk ook wel stressen  ;D .

Het schroten ging voorspoedig. Met voelermaten bleek de spleet 1,3 mm te zijn en het schrootsel had geen hele korrels en wel hele kafjes.

IMG_0670.jpg

Dan het brouwproces. Ik snapte niet waarom ik in de app bij geplande brew de maischstappen niet zag. Zoeken op internet niets gevonden. Toen maar besloten om toch op start brouw te klikken en zowaar verschenen de stappen in beeld  ::) .
Eigenlijk heel simpel want ik werd bij iedere stap geholpen, van water vullen tot herinnering om spoelwater te verwarmen tot aan spoelen, koken en koelen.

Ik heb de 18,15 liter gebruikt om te maischen en 11,1 liter gebruikt om te spoelen. De SG voor het spoelen was 1063 (bij een buitentemperatuur van 25 graden). De hoeveelheid  na het spoelen was 23,3 liter. Na het spoelen met die 11 liter water was de SG 1026. Ik schrok mij een hoedje! Even nadenken en bedacht me dat de vloeistoffen nog niet vermengd waren. Pomp aan en weer gemeten met als resultaat SG 1046.

De voorgeschreven kooktijd was 80 minuten.
IMG_0683.jpg

Tussendoor de SG blijven meten:

Voor spoelen:    1063
Na Spoelen:      1046
28 min kook:     1051
45 min kook:     1054
56 min kook:     1056
63 min kook:     1058. Besloten om er 400 ml heet water bij te doen.
Na 400 ml:       1054
74 min kook:     1060. Besloten om er 300 ml heet water bij te doen.
Na 300 ml:       1058
Einde kook:      1060
Na 200 ml:       1058
Na 200 ml:       1057
Na 200 ml:       1055

Totaal water toegevoegd: 1300 ml. Zou ik dan toch een foutje hebben gemaakt met spoelen? Ik heb gewerkt met een maatbeker van een liter waarbij ik steeds een streepje zette. Na het spoelen zag ik dat de controller de registratie ook had kunnen ondersteunen.

Alle metingen heb ik om meetfouten te verminderen dubbel soms tripel uitgevoerd. De buitentemperatuur was rond de 25 graden (dus ook de refractometer), maar die heeft ATC dus als het goed is beïnvloed het de meeting niet. Ik heb geen idee waarom ik tussendoor al water ben gaan toevoegen, dit kan natuurlijk ook aan het einde.

Daarna de wortkoeler aangesloten en deze gesteriliseerd door het hete wort te laten circuleren. Daarna de  waterkraan wat geopend en circulerend de uitgaande wort temperatuur gaan meten. Het koelvermogen viel me echt tegen. Het duurde heel lang voordat de temperatuur van het uitgaande wort 30 graden was. Gespeeld met de water en wort hoeveelheid, maar echt laag kon ik niet gaan. Tot aan 40 graden keteltemperatuur bijna vol open gehad. Daarna beide wat geknepen en gewacht tot de uitstroom 25 graden was. De fermenter al laten koelen terwijl ik het wort in de ketel liet kletteren. Dit duurde langer dan gedacht. Helaas was ik zo druk dat ik niet weet hoe lang alles duurde etc. Wel jammer want dat geeft wellicht inzicht in plaats van een gevoel. Zojuist even het kraanwater gemeten: 22 graden. Dat verklaart natuurlijk heel veel.

Omdat ik een dergelijke hoeveelheid water gebruik in de toekomst wil gaan voorkomen, zit ik te denkeen om de glycol-koeler daar op één of andere manier voor in te zetten. Bijvoorbeeld in combinatie met een geïsoleerd buffervat. Dit kost dan stroom in plaats van drinkwater.

Met het deksel erop heb ik tot de pomp er zelf mee stopte via de opening de fermenter gevuld. Daarna heb ik de koeler hoger gehangen om zo de laatste wort uit de slangen ook in de fermenter te krijgen. Zo zag de ketel er uit na de transfer:

IMG_0695.jpg

De smackpack had na smacken 4,5 uur op kamertemperatuur (24 graden) gestaan en stond helemaal bol. Vervolgens heb ik deze toegevoegd aan het wort. Foutje: vergeten de verpakking te ontsmetten met een spray starsan.

Omdat de deksel erop zat had ik geen idee hoeveel wort er daadwerkelijk in de fermenter zit en dus het deksel er maar afgehaald. (Dit gaat een volgende keer helemaal anders. Gewoon alles met deksel eraf. Gist erbij en even doorroeren) Het resultaat is iets meer dan 18.5 liter:

IMG_0694.jpg

Vervolgens had ik tijd om dee bostel nog eens goed te bekijken:

IMG_0681.jpg

IMG_0680.jpg

Het viel mij op dat er toch wel veel witte puntjes zichtbaar zijn. Is het een goed idee om mijn schrootmolen van 1,3 naar 1,2 mm zetten? Of zie ik iets anders dat ook wit kan zijn?

Toen begon het lange wachten op de eerste actie in het waterslot. Ik was ook wel benieuwd naar hoe een smackpak er van binnen uitziet, dus heb ik deze maar opengemaakt. Wedereom schrikken, want er zaten twee zakjes in waarvan er een nog een klein beetje vloeistof bevatte. Even geproefd terwijl ik niet weet hoe gietvoeding smaakt, maar dit leek mij toch echt gist:

IMG_0703.jpg

Blijkbaar niet goed gesmacked, want er zat in het bewuste zakje maar een klein gaatje. Op internet gezocht en daar gelezen dat Wyeast de gistvoeding in een binnenzakje doet en de gist in de buitenzak. Ik hoop dat dit ook voor deze XL zo is, want anders heb ik echt te weinig gist geënt.

Toen er om half 12  gisterenavond (ongeveer 6 uur na enten) nog steeds geen beweging zag, begon ik mij toch wel zorgen te maken... :-[

Vanochtend ben ik direct gaan kijken of er al wat zichtbaar was. Jawel er is flinke activiteit!  :hoera:
Het bubbelt lekker door!

De temperatuur houd ik voor de eerste twee dagen op 18 graden en vervolgens gaat dit met 1 graad per dag omhoog tot 23 graden op de 7e dag. Is dit een goed plan?

Al met al een enorme ervaring waarbij ik tegen veel kleine dingen ben aangelopen, zoals waar laat ik het deksel, de lepel etc.  Zaken die ik nog niet doorgrond zijn de waterhoeveelheden e.d. Hier ga ik me specifiek voor mijn apparatuur verder in verdiepen. Achteraf was de kooktijd te lang en niet passend bij de G40. Afgaande op mijn metingen had een kooktijd van maximaal 60 minuten voor dit brouwsel voldoende geweest. Ik ben ook benieuwd wat ik allemaal op basis van de metingen kan berekenen en hoe dit bij een volgend brouwsel kan helpen?

Omdat het een conical fermenter is wil ik trub en gist kunnen aflaten. Grainfather adviseert om dit iedere 2 a 3 dagen te doen. Wat adviseren jullie en wanneer start ik daarmee? Ik heb geen terugslagklepje betekent dit dat ik gewoon het waterslot er even uit moet halen?

Toch weer heel wat vragen  ;) .

Josss

Voor de lepel etc desinfecteer ik de maatbeker, daar kan ik dan veel ingooien.

Je metingen vul je in in brewfather of BrouwHulp bv, kun je zien hoeveel suikers je er uit hebt kunnen halen. Ik had met het vorige brouwsel een fout gemaakt met wegen denk ik, waardoor ik veel lager uit kwam met het sg. Door minder te spoelen kon ik dat oplossen.

Jacques

Citaat van: Sigurd op 19-08-2022  11:33 uDe temperatuur houd ik voor de eerste twee dagen op 18 graden en vervolgens gaat dit met 1 graad per dag omhoog tot 23 graden op de 7e dag. Is dit een goed plan?

Verhoog de temperatuur pas op het moment dat de vergisting minder snel verloopt. Het idee van het verhogen van de temperatuur is dat het bier goed uitgist. Bij sommige gisten kan het nodig zijn dat de temperatuur voor een goede vergisting wat hoger is. Als je merkt dat de vergisting langzaam verloopt kun je de temperatuur verhogen om zo de vergisting te stimuleren.

Citaat van: Sigurd op 19-08-2022  11:33 uAl met al een enorme ervaring waarbij ik tegen veel kleine dingen ben aangelopen, zoals waar laat ik het deksel, de lepel etc.  Zaken die ik nog niet doorgrond zijn de waterhoeveelheden e.d. Hier ga ik me specifiek voor mijn apparatuur verder in verdiepen. Achteraf was de kooktijd te lang en niet passend bij de G40. Afgaande op mijn metingen had een kooktijd van maximaal 60 minuten voor dit brouwsel voldoende geweest. Ik ben ook benieuwd wat ik allemaal op basis van de metingen kan berekenen en hoe dit bij een volgend brouwsel kan helpen?

Ik kan je aanraden om Brewfather te gebruiken voor het ontwikkelen van recepten en het uitrekenen van het een en ander. Recepten kun je via BeerXML exporteren en vervolgens inlezen in de Grainfather app.

Laat de deksel van je gistvat tijdens het vullen. Het is op dat moment geen probleem als er zuurstof bij je wort komt.

Citaat van: Sigurd op 19-08-2022  11:33 uOmdat het een conical fermenter is wil ik trub en gist kunnen aflaten. Grainfather adviseert om dit iedere 2 a 3 dagen te doen. Wat adviseren jullie en wanneer start ik daarmee? Ik heb geen terugslagklepje betekent dit dat ik gewoon het waterslot er even uit moet halen?

Bij het aflaten van gist kun je je laten leiden door de gist... Komt er weinig gist vrij dan kun je een langere tijd aanhouden aanhouden voor de volgende keer. Komt er veel gist vrij dan kun je al de volgende dag opnieuw gist aflaten. Veel en weinig zijn relatieve begrippen. Na een paar brouwsels krijg je daar pas gevoel voor. Leren bierbrouwen is ook een kwestie van het vaak doen. En sommige dingen moet je gewoon ervaren.

Het waterslot afhalen kun je het beste niet doen. Dat betekent de introductie van veel zuurstof. Persoonlijk haal ik nooit het waterslot van mijn gistvat. Ook in de tijd dat ik geen terugslagklepje gebruikte deed ik dat niet.
Voor en infectie van je bier door het waterslot hoef je niet bang te zijn als het waterslot vult met gedemineraliseerd water én het waterslot voorziet van een groot stuk aluminiumfolie dat je over de bovenkant van je waterslot vouwt. Duw de folie aan. Fruitvliegjes zullen het water van het waterslot niet bereiken 

Sigurd

Bedankt Jacques, ik ga de vergistingstemperatuur op 18 graden houden. Op dit moment borrelt het constant door. Mocht het te rustig worden, dan verhoog ik.

Ik ga naar brewfather kijken, bedankt voor de tip. Ik ga vanavond kijken of ik al wat trub kan aflaten. Ik zal het waterslot laten zitten. Ik heb gedemineraliseerd water gebruikt en een klein spraytje met Starsan oplossing. Ik vergist in een afgesloten geïsoleerde kast met glazen deur (soort horeca koelkast). Ik zal er alles aan doen om de vliegjes buiten te houden. Als ik je goed begrijp hoef ik niet bang te zijn als er toch wat water uit het waterslot aangezogen wordt.

Wanneer ik het watervolume van 23,3 liter afgelezen op het peilglas (pomp uit, slang er uit en kraan open) samen met het SG van 1046 en 4,5 kg mout in het rekentooltje van grainfather invoer, dan komt de maisch rendement uit op 78%. Ik heb gelezen en nu ook zelf gecontroleerd dat het peilglas van de G40 zonder moutkorf eigenlijk een liter te weinig aangeeft. Wanneer ik 24,3 liter invoer, dan is het maisch rendement 81%. Het brouwzaalrendement ook in een rekentooltje van grainfather berekent komt uit op 74% (uitgaande van 18,5 liter wort van SG 1055 in de fermenter).

Op basis van bovenstaande denk ik dat de gap van de schrootmolen (1,3 mm) prima is?

Jacques

Citaat van: Sigurd op 20-08-2022  10:55 uAls ik je goed begrijp hoef ik niet bang te zijn als er toch wat water uit het waterslot aangezogen wordt.

Een paar druppels water uit je waterslot kan geen kwaad op voorwaarde dat deze niet vol zitten met bierschadelijke bacteriën. Door demiwater te gebruiken met een paar druppels Star San én een groot stuk alumiumfolie over de mond van je waterslot sluit je dat uit.
Overigens is de kans dat er water uit je waterslot bij je bier komt aanzienlijk kleiner als je je waterslot niet te vol doet.

Citaat van: Sigurd op 20-08-2022  10:55 uOp basis van bovenstaande denk ik dat de gap van de schrootmolen (1,3 mm) prima is?
Zo te zien is dat inderdaad prima. Het kan overigens zijn dat je walsafstand moet verkleinen als je mout gebruikt met een smallere korrel. Je schrootresultaat bekijken bij verschillende mouten is daarom een goede gewoonte.
Overigens heeft mijn schrootmolen een respectabele leeftijd en kent geen mogelijkheid om walsafstand in te stellen. De walsafstand is bij mijn molen 1,15 mm en dat geeft een goed resultaat.

Sigurd

Zojuist wat gist afgelaten. Bij het openen van de vergistingskast ruikt het een beetje naar banaan en gist. Ik heb afgelaten tot ik zag dat het wat 'dunner' werd. Uiteindelijk 230 ml afgelaten. Geen idee of dat veel is. Het aflaten ging zonder problemen met het waterslot. Ik kon het waterslot zien waardoor ik gedoseerd en met kleine tussenpozen kon aflaten.

Toch ook een beetje nieuwsgierig hoe het jongbier in wording eruit zou zien en zou smaken. Ik heb geen referentiekader anders dan de weizen (Paulaner) die ik net daarvoor gedronken had. Voor wat de kleur/helderheid had ik verwacht dat het er nog een stuk minder appetijtelijk uit zou zien. Voor wat betreft de smaak kan ik niet anders zeggen dan dat ik het idee heb dat het de goede kant op gaat. Ik proefde banaan, gist en zoete mout. Doen jullie dit ook en waar letten jullie dan op?

IMG_0717.jpg

Ik weet niet of dergelijke posts de bedoeling zijn, anders laat ik ze achterwege.

Jacques

De bedoeling is dat je "dikke gist" aflaat. Zodra je ziet dat er geen dikke brij uit de kraan komt sluit je de kraan.

Proeven van je bier in wording is een leerzaam proces. En het is geen probleem als je je ervaringen deelt met het forum. Het is ervoor.

WJW

Klinkt alsof het een mooi bier wordt. En inderdaad blijf dit soort ervaringen vooral posten. Daar kunnen we allemaal wijzer van worden.

Sigurd

Gisterenavond ook weer wat gist afgelaten. Het was nu dikker dan de vorige keer. De vergisting was niet meer zo heftig (3 blubjes per minuut) waardoor er bij het aflaten toch wat belletjes lucht via het waterslot naar binnen werden gezogen.

Ik heb wederom wat jongbier afgetapt en dit geschud om de CO2 voor een deel kwijt te raken en even laten staan. Vervolgens met de refractometer de SG gemeten (1030 / 1031), wat niet gemakkelijk afleesbaar was. Wellicht volgende keer langer laten staan of even filteren. Ik heb deze waarde ingevoerd in de rekentool van grainfather. Ik heb de standaard correctiefactor van 1.04 maar laten staan. Hier kwam de gecorrigeerde waarde uit van 1014 en een alcohol percentage van 5,16% / 4,96%.

Op dit moment zijn er nog twee blubjes per minuut. Is dit nu het juiste moment om iedere dag de temperatuur met een graad te gaan verhogen?

Jacques

Citaat van: Sigurd op 23-08-2022  10:38 uOp dit moment zijn er nog twee blubjes per minuut. Is dit nu het juiste moment om iedere dag de temperatuur met een graad te gaan verhogen?

Ja. Je kunt ook kleinere stapjes van 0,5°C doen. Het gaat dan nog wat geleidelijker.

Sigurd

Bedankt Jacques, ik ga het per 0,5°C doen. Wel raar dat op een tiende alleen via 'managed mode' kan via de website en niet via de app. Manueel kan je in de app alleen in hele stappen van een graad de temperatuur regelen. Op de controller zelf is het ook een hele graad. Ik heb nog even naar een instelling gezocht maar niets kunnen vinden. Via managed mode werkt het overigens wel, maar vind dit toch een tekortkoming in de app.

Sigurd

Inmiddels is de vergisting nu 7 dagen onderweg. De vergistingstemperatuur is met 0,5°C steeds verhoogt en staat nu op 21,5°C. Ik heb gisterenavond weer wat gist afgelaten (200ml), maar echt een kleverige brei is het niet. Het is een lichtbruine dik vloeibare gist.

Om zuurstof inslag te beperken/voorkomen heb ik de stop met waterslot vervangen voor de CO2 transfer aansluiting. Het waterslot past daar precies in en sluit 100% luchtdicht af. Na het aansluiten heb ik eerst de volledige CO2 slang losgekoppeld en met CO2 doorgespoeld. Terwijl de CO2 nog doorliep heb ik de slang weer terug aangesloten. Vervolgens ging het waterslot borrelen om de overdruk af te laten en dat was het moment dat ik gist aftapte en een monster van het jongbier nam. Daarna de heb ik het naaldventiel dichtgedraaid en de CO2 afgekoppekld. Ik laat dit nu zo zitten totdat ik ga keggen en vervang de dop met het gat waar normaal de hevelpomp doorsteekt dan voor de dichte dop:

tempImageQR3Rmj.jpg

De tijd tussen de blubjes van het waterslot was gisteren voor het aflaten rond de 70 seconden en een uur na het aflaten rond de 100 seconden (gemiddelde van 6 metingen). Zou ik teveel gezonde gist afgelaten hebben? Vanochtend lag dit rond de 80 seconden.

Gisteren heb ik met de refractometer SG 1.030 afgelezen en omgerekend komt dat neer op een alcoholpercentage van 5,16%. Dit keer heb ik een spuitje en watje gebruikt als filter (HansHalberstadt). Hierdoor was het veel beter afleesbaar en ook nauwkeuriger dan de vorige meting.

Deze meting heb ik vanochtend herhaald omdat ik twijfelde of de hoeveelheid die ik afneem van invloed kan zijn. Dus C02 slangetje weer gespoeld en aangesloten en daarna wat afgetapt. De inhoud van de stijgbuis en het kraantje ziet er in mijn whiskyglas zo uit:

tempImageEkwZKa.jpg

Dit is overigens de kraan van de tweede fermenter die nu nog leeg staat ;). Gemeten gaat het om een volume van 25ml. Ik tap altijd meer af, ook om te kunnen proeven, dus dat zit wel goed. Of is dit 'slecht' bereikbare volume niet iets om rekening mee te houden? Ook nu kwam ik weer op de gemeten SG waarde van 1.030 (1.014 gecorrigeerd). Nu ruim twee uur na het afnemen is de activiteit weer toegenomen en gaat het waterslot om de 40 seconden.

Uiteraard ook weer geproefd: geur van banaan, maar minder aanwezig in de smaak. Kruidig en is droger geworden. Nog wel gistig van smaak en wellicht drukt dit de andere smaken weg en wellicht komt het daardoor droger over?

Is er op basis van de activiteit in het waterslot iets te zeggen over al dan niet halen van het vooraf berekende alcoholpercentage? Tot welke temperatuur verhoog ik maximaal? De gist kan tot 24°C.

Ik vraag mij verder af wat het beste kan doen wanneer er tenminste 3 dagen geen activiteit is geweest. Is het dan een goed idee om te gaan koelen zodat er meer gist uitzakt voordat ik ga keggen, of is dit met een weizen juist niet de bedoeling? Ik vraag dit ook vanwege de nu nog gistige smaak.

Jacques

Citaat van: Sigurd op 26-08-2022  13:44 uIk vraag mij verder af wat het beste kan doen wanneer er tenminste 3 dagen geen activiteit is geweest. Is het dan een goed idee om te gaan koelen zodat er meer gist uitzakt voordat ik ga keggen, of is dit met een weizen juist niet de bedoeling? Ik vraag dit ook vanwege de nu nog gistige smaak.

Een beetje gistsmaak hoort bij een weizen...

JanDeGraaff

Citaat van: Sigurd op 19-08-2022  11:33 uOmdat ik een dergelijke hoeveelheid water gebruik in de toekomst wil gaan voorkomen, zit ik te denkeen om de glycol-koeler daar op één of andere manier voor in te zetten. Bijvoorbeeld in combinatie met een geïsoleerd buffervat. Dit kost dan stroom in plaats van drinkwater.
Ik zag deze opmerking en die begrijp ik heel goed. Ik heb hetzelfde gevoel gehad over koelen en bedacht dat dat beter moest kunnen.

Ik heb zelf een regenton van circa 300 liter en heb nu een Gardena regentonpomp die ik daar in hang. Daarmee pomp ik het regenwater rond, door mijn spiraalkoeler heen weer terug de regenton in. Dat gaat erg goed.

Het water in de regenton is momenteel ±20ºC (schaduwplek) en ik kon vorige week mijn 15 liter kokende wort in nog geen 15 minuten terugkoelen naar 25ºC. Dat was genoeg omdat ik met Voss Kveik ging vergisten. Het regenwater in de ton was toen ongeveer 1,5ºC warmer geworden

Ik heb mijn tegenstroomkoeler eindelijk gereed en ik verwacht dat ik daarmee nog sneller koelen kan op deze manier. Je kunt namelijk – zonder enkel schuldgevoel over waterverbuik – de regentonpomp op de hoogste stand het koude water rond laten pompen. Je hoeft dan alleen maar met de afstelling (debiet) van de wortpomp te spelen. In de herfst/winter/voorjaar, wanneer het regenwater nog kouder is, gaat het koelen alleen maar makkelijker en sneller.

Het scheelt op deze manier best veel drinkwater en is dus een mooi duurzaam geheel dat keer op keer te gebruiken is ongeacht of je een spiraal-, platen of tegenstroomkoeler gebruikt.. (En 's zomers bier vergisten met een Kveik gist is ook erg duurzaam.)

Sigurd

Mooie oplossing JanDeGraaff. Op dit moment doe ik nog niets met het regenwater, maar had daar wel plannen voor om zo de plantjes water te kunnen geven. Jouw idee combineert de zaken mooi. Ik ga hier over nadenken.

Lech_hobbybrouwer89

En bijna 2 weken verder, heb je je brouwsel inmiddels gebotteld?

Sigurd

Ik heb het bier nog steeds niet gebotteld. Ik had nog geen CO2 slang tot in de koelkast liggen en de bestelling komt vanavond na 7 dagen dan eindelijk aan (met heel wat mouten). De fermenter staat nu afgesloten op 6°C en onder een lichte overdruk van 0,5 PSI

Ik heb gisteren nog even geproefd en de smaak is helaas niet meer wat het was. Het is niet meer zo fris, maar smaakt verouderd. Omdat de kleur ook donkerder is geworden, ga ik er vanuit dat er zuurstof bij gekomen is en dat het bier geoxideerd is geraakt. Ik ga het wel keggen en wellicht valt het mee. Weg laten lopen kan altijd nog.

Ik vermoed dat door temperatuurschommelingen en luchtdrukverschillen het waterslot de andere kan op is gaan werken. Ik heb een aantal keer in de ochtend geconstateerd dat het watervolume de verkeerde kant op stond (klein stukje onder borrelstand niveau). Steeds dacht ik dat ik geluk had... Op die momenten liet ik wat CO2 toe waardoor er weer een positieve druk heerste. Waarschijnlijk waren de momenten dat ik keek het moment dat het nieuwe evenwicht al een tijdje herstelt was. Ik heb dit 4 dagen aangekeken. De gemeten SG veranderde toen al niet meer, maar soms was er toch weer actie in het waterslot en daarom durfde ik de vergisten niet af te sluiten. Dit werd ook beïnvloed door twee verschillende waarden die ik kreeg met tooling om het alcoholpercentage te berekenen (5,26% versus 5,51%). Ik baseerde mij steeds op die 5,26% en was bang dat het nog niet helemaal uitvoerigst was. De afgelezen waarde ligt tussen de 1.029 en 1.030 (1.013 gecorrigeerd). Hiermee kom ik op een berekend alcoholpercentage van 5,51% (ik denk dat dit de juiste berekening is). Ik ben pas gaan afsluiten toen ik de slangen besteld had en in voorbereiding op de transfer het bier ging koelen. De slangen bleven weg en het bier staat nog steeds op 6 graden.

Ik wil hier voor goed mee gaan afrekenen. Ik ben in dit topic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=35908.25 een oplossing van hansHalberstadt tegengekomen die mij erg aanspreekt. Het lijkt me ideaal dat er onafhankelijk van de omstandigheid, altijd een bepaalde overdruk gehandhaaft blijft. Op die manier hoef ik mij dan in het vervolg nooit meer zorgen te maken over dat deel van het proces waar zeer weinig of geen koolzuur meer wordt geproduceerd. Ik wil zoiets dan niet met een waterslot maar met een blow-off slang en fles gaan doen, waarbij er tussen C02 ingang en blow-off fles een kraantje in de slang zit zodat alles gemakkelijk af te sluiten is voor een transfer met meer overdruk naar keg.

Zijn dit soort oplossingen ook te koop en onder welke naam kan ik die dan vinden?

Johan123

Wat kost 1000 liter water?
Het verbruik dat uw watermeter registreert, bepaalt de prijs die u voor uw water betaalt. Per gebruikt m³ (1000 liter) betaalt u in 2022 € 1,23 (€ 1,34 incl. btw).
Dit zijn de kosten niet........vooropgesteld dat ik uberhaupt 1000 liter verbruik per koeling.
10 liter per minuut aan koeling en dan 30 minuten nodig om te koelen is 300 liter, dan kom ik zeg maar afgerond op 50 eurocent. Zijn de kosten niet als ik dit bereken op een batch van 25 liter. Dan wordt mijn bier van een halve literfles 0,02 eurocent duurder. En dan reken ik nog ruim....

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.