Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Dun bier na rampzalige brouwdag?

Gestart door jooprules, 17-07-2022 14:07 u

Vorige topic - Volgende topic

jooprules

Hallo,

Gisteren een tamelijk rampzalige brouwdag gehad. Ik wilde een zwaar blond brouwen, maar het is door te veel spoelen en het losschieten van de koudwaterslang een licht blond geworden (SG 1052). Er zit behoorlijk wat suiker in 14,5%. Dus ik maak me een beetje zorgen of het niet te dun wordt zo. Heeft er iemand nog een tip? Het wort zit al in het gistvat.

Groeten,

Joop

CeesM

Het zit al in het gistvat en zal waarschijnlijk ook ge├źnt zijn. Zo niet, dan kan je het nog verder laten koken tot de gewenste SG graad. Anders is een lichtblonde ook wel lekker met het warme weer. :beersmiley:

oneman

Gewoon proeven na de hoofdgisting, dan krijg je een impressie van het eindresultaat, zeker als je een stevige sample neemt en die even koelt. Echt te licht? Dan gewoon stevig drooghoppen. Daarmee bouw je je impromptu 'lichte blonde' om een een soort session IPA.

oneman

jooprules

Het lijkt mee te vallen met de smaak, maar zeker geen sterke blonde ;) . Vandaag even sg gemeten (1.008) en geproefd en koudhop toegevoegd.

Theo Mol

Van 1052 naar 1008 is niet slecht hoor.

brouwerwaldonk

Je kan een tweede brouwsel maken een heel sterk nu, en voor je gaat bottelen beiden samenvoegen.

jooprules

Ik heb het al gebotteld, zal uiteindelijk best een smakelijk bier worden. Omdat ik zoveel bier had, door het teveel toegevoegde water heb ik nog 3,5 liter op een Orval depot gezet. Hopelijk trekt die em in de komende maanden nog wat verder door. Leuk experiment lijkt me.

Vergelijkbare Topics (7)

39329

Gestart door de_mettes

Reacties: 33
Gelezen: 4977

33277

Reacties: 5
Gelezen: 1754

25844

Reacties: 24
Gelezen: 7182

14439

Reacties: 34
Gelezen: 15910

28358

Reacties: 3
Gelezen: 2118

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.