Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hergisting op fles / suiker / glucose / invertsuiker

Gestart door Edolem, 18-07-2022 10:13 u

Vorige topic - Volgende topic

Edolem

Hoi,

Ik heb tags gebruikt, kom er niet helemaal uit. wilde deze eens tegen jullie aan houden.
Eerder hebben we hergisting op de fles gebruikt met gewoon suiker (uit de winkel). 
over het algemeen tussen de 6 - 8 gram / l
Vervolgens tussen de 4 / 6 weken laten staan. resultaten best positief.

Sinds kort gebruiker we glucose(poeder) op aanraden van een brouwer, omdat je dan snellere omzetting zou hebben.
Dat ervaren we ook als zodanig. komt sneller op druk, lijkt het.
We gebruiken in gewicht net iets meer... tussen de 8 en 10 gram / l
We ervaren soms grofblazigheid in het schuim, dus dat zou duiden op net iets te veel CO2, toch?

We hebben onlangs voor ons eigen proces (gemak), INVERTSUC 70 aangeschaft, vloeibare invertsuiker.
Dat is eigenlijk hetzelfde maar dan glucose/fructose. zijn er mensen die dit ook gebruiken en voeg je dan ook hetzelfde in gewicht toe ? Of hebben we richtlijnen in ml vloeibare invertsuiker / l wort?

brouwerwaldonk

Invertsuiker maak je zelf veel goedkoper.
neem voor 1L invertsuiker
0,45 liter water, 1000 g gewone suiker, 1 g citroenzuur of wijnsteen zuur,
breng water met suiker mengsel zachtjes al roerend aan de kook voeg het zuur pas toe als het kookt en na afkoeling heb je 1 liter suikerstroop bestaande uit glucose en fructose.

Broewerke

Citaat van: brouwerwaldonk op 18-07-2022  15:28 uInvertsuiker maak je zelf veel goedkoper.
neem voor 1L invertsuiker
0,45 liter water, 1000 g gewone suiker, 1 g citroenzuur of wijnsteen zuur,
breng water met suiker mengsel zachtjes al roerend aan de kook voeg het zuur pas toe als het kookt en na afkoeling heb je 1 liter suikerstroop bestaande uit glucose en fructose.
Niet vergeten het geheel n half uurtje zachtjes te laten koken voor de omzetting

Jacques

Glucose vergist net iets sneller dan sucrose (=kristalsuiker). Dat komt doordat gist eerst intertase moet aanmaken om sucrose buiten de gistcel om te zetten in fructose en glucose.
Toch gaat dat proces vrij snel. Bij mij hebben mijn bieren na 1 à 2 weken voldoende druk. Veel korter hoeft van mij niet.

Inverteren is niet nodig... het externe enzym invertase doet het werk voor je.

Edolem

Ik hoor reacties dat je het zelf kan maken, En dat kristalsuiker ook werkt.
Was eigenlijk de vraag niet?
Wie gebruikt het wel?

hansHalberstadt

Ik gebruik het zelf niet omdat ik denk dat gewone suiker net zo goed werkt en het vooral om het aantal actieve gistcellen gaat hoe snel de hergisting gaat, maar jouw vraag ging over dosering.
DS: 70 w%w staat er dus 70 gewicht% suiker dus als je het vergelijkt met 8 gram per liter sucrose van 100gew% dan moet je dus 100/70 x zoveel nemen dus 11.4 gram per liter.  De soort suiker maakt feitelijk niet uit omdat het uiteindelijk het aantal eenheden basissuiker C6H12O6 (fructose of glucose) is wat omgezet wordt in CO2 en alcohol dus het gaat alleen om het gewicht.

Vergelijkbare Topics (7)

22145

Gestart door William

Reacties: 17
Gelezen: 5611

40634

Reacties: 19
Gelezen: 9389

13459

Gestart door Hai

Reacties: 11
Gelezen: 6370

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.