Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe bottelsuiker toevoegen (roeren of wachten)

Gestart door HS65, 12-07-2022 15:56 u

Vorige topic - Volgende topic

HS65

Om te beginnen heb ik al heel veel gelezen over dit onderwerp. Echter bevindingen hierover zijn over een flinke tijdspanne geschreven en er kunnen nieuwe inzichten zijn ontstaan. Daarom wil ik het volgende voorleggen waarbij ik hoop dat de reacties voor nu even niet afdwalen van mijn vraag.

Gegeven:
De hoofdvergisting vindt plaats in een plastic speidelvat in een klimaatkast. Daarna gaat het over naar een ander speidelvat voor verdere vergisting. Deze gaat weer in de klimaatkast, eventueel een tikje warmer. Als ik wil bottelen, los ik de benodigde suiker in een verhouding van 1:3 op. Dit gaat nog heet als eerste het bottelvat in. Dan komt het jongbier erbij. Halverwege doe ik er bottelgist bij en tot slot de rest van het jongbier. En dan bottelen maar. Ik roer niet. Als het goed gaat, hoor ik al denken, niets aan veranderen. Maar als ik het proces stabieler kan krijgen (soms heeft een flesje toch meer of minder druk dan de ander) waarom niet?

Vraag:
1 toch maar heeeeeel voorzichtig roeren?
2 of niet roeren maar bottelvat afsluiten met waterslot en na 8-12 uur pas gaan bottelen?

Ik ga voorlopig niet een suikeroplossing per flesje met een doseerpistool toevoegen. En ik ga ook nog niet over naar een CCT vat.

t.g.breukink

Ik heb recent mijn ispindel gekalibreerd. Hiervoor moest ik regelmatig suikerwater en water met elkaar mengen. Het is mooi en fascinerend om te zien hoe lastig deze twee ogenschijnlijk gelijke vloeistoffen mengen. Er ontstaan van die mooie wervelingen omdat ze echt niet willen mengen.

Ik roer best veel na het toevoegen van bottelsuiker, en sinds dien heb ik geen verschil meer tussen de flessen.

Broewerke

Citaat van: HS65 op 12-07-2022  15:56 uOm te beginnen heb ik al heel veel gelezen over dit onderwerp. Echter bevindingen hierover zijn over een flinke tijdspanne geschreven en er kunnen nieuwe inzichten zijn ontstaan. Daarom wil ik het volgende voorleggen waarbij ik hoop dat de reacties voor nu even niet afdwalen van mijn vraag.

Gegeven:
De hoofdvergisting vindt plaats in een plastic speidelvat in een klimaatkast. Daarna gaat het over naar een ander speidelvat voor verdere vergisting. Deze gaat weer in de klimaatkast, eventueel een tikje warmer. Als ik wil bottelen, los ik de benodigde suiker in een verhouding van 1:3 op. Dit gaat nog heet als eerste het bottelvat in. Dan komt het jongbier erbij. Halverwege doe ik er bottelgist bij en tot slot de rest van het jongbier. En dan bottelen maar. Ik roer niet. Als het goed gaat, hoor ik al denken, niets aan veranderen. Maar als ik het proces stabieler kan krijgen (soms heeft een flesje toch meer of minder druk dan de ander) waarom niet?

Vraag:
1 toch maar heeeeeel voorzichtig roeren?
2 of niet roeren maar bottelvat afsluiten met waterslot en na 8-12 uur pas gaan bottelen?

Ik ga voorlopig niet een suikeroplossing per flesje met een doseerpistool toevoegen. En ik ga ook nog niet over naar een CCT vat.

Waarom doe je niet roeren. Op je bodem ligt een laagje suikerwater. Indien hierop jongbier zal t wel mengen maar zeer zeker minder dan dat je voorzichtig roert.

HS65

Omdat ik opname zuurstof wil voorkomen.

Jacques

Citaat van: HS65 op 12-07-2022  21:27 uOmdat ik opname zuurstof wil voorkomen.

Je kunt ook zodanig roeren dat er niet zo veel wervelingen zijn.
De grootste vermenging heb je immers al als je het bier over de suikeroplossing laat stromen.
Het vermenging gaat nog wat makkelijker als je een verhouding 1 deel suiker op 4 delen water aanhoudt.

hansHalberstadt

Inmenging van zuurstof kan alleen daar gebeuren waar zuurstof is nl aan het oppervlak. Dus je zou alleen in de diepte kunnen roeren zonder het oppervlak te verstoren, bv met een roerwerk op de bodem via een roervlo of zelfs een schoepenrad. Zelf bottel ik met een pomp die ik vantevoren met kokend water steriliseer. (Pomp kan tot 120 ┬░C die pomp kun je dan een paar minuten laten rondpompen in je bottelvat. doordat de slangen in de diepte liggen heb je dan geen inmenging van zuurstof. (Even afgezien van de vraag of zo'n beetje zuurstof ├╝berhaupt wel kwaad kan want de gist neemt dat vrij snel al op) bottelsuiker 1 deel suiker+ 2 delen water (gewicht) is al behoorlijk goed vloeibaar. Veel vloeibaarder krijg je het niet. Het is voor al stroperig als het onder de 1s+1w mengverhouding komt. En die stroperigheid zie je pas als het afkoelt in het bier.

Vergelijkbare Topics (7)

25739

Reacties: 5
Gelezen: 1541

449

Reacties: 20
Gelezen: 12412

43332

Reacties: 73
Gelezen: 6505

12674

Reacties: 17
Gelezen: 7071

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.