Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Heldere wort na koken in Grainfather

Gestart door thepsych, 08-07-2022 23:45 u

Vorige topic - Volgende topic

thepsych

ik heb een Grainfather G30. Ik kook het wort met aan het einde Iers mos, ongeveer 5 gram. Ik heb de indruk dat na het koken het wort redelijk helder is met grote vlokken maar als ik hevel naar het gistingsvat is het toch wat troebel heb ik de indruk. Ik denk dat het minder helder is dan toen ik nog met een ketel op het vuur werkte en aan het einde over hevelde. Ik heb een aantal verklaringen bedacht. graag ervaringen en reacties van jullie.
Ik gebruik nu vaker deels pellets ipv bloemen. Aan het einde van het koken wort de bijbehorende tegenstroomkoeler gesteriliseerd door er de hete wort doorheen te laten lopen. De pomp maakt de grote vlokken kapot. Soms doe ik na het steriliseren van de koeler een whirlpool met een grote lepel maar maak ik dan niet weer die grote vlokken kapot? Soms koel ik het wort met de koeler en laat het wort terug in de Grainfather lopen tot bv 75 graden om dan nog wat hop mee te laten zwemmen gedurende bv 15 minuten. Uberhaupt wat is de volgorde van koelen en whirlpool en op welke temperatuur doen jullie dit.
Ik vraag dit omdat ik eigenlijk zo weinig mogelijk drek in mijn gistingsvat wil hebben maar ik vrees dat pellet hier wel een lastige factor in zijn.
Ben benieuwd......

Spyro

Als je koelt met de tegenstroomkoeler van de GF G30 en het direct in je gistvat laat lopen is dat normaal, de "cold break" zorgt ervoor dat de eiwitten in suspensie gaan, dus die gaan dan mee in het gistvat, geen of weinig probleem, later zakken die toch wel uit, samen met de gist, doch is het beter om deze eerst een uurtje te laten bezinken en dan pas het gistvat te vullen met de heldere uitgezakte wort, een beetje trub kan en "moet" zelfs volgens sommige gedane testen omdat de gist zich daaraan vast hecht en zo beter zou circuleren door het wort. Hop, zowel pellets als bloemen hebben hier geen rol in alles zakt mee uit tijdens de rust na het koelen...

brouwerwaldonk

Als je bij begin koken de pH van je wort niet hoger dan 5,5 brengt en tijdens koken 1g/10L IERS MOS toevoegd krijg je een zeer goede uitvlokking van de eiwitten die heel snel bezinken na het afkoelen. Zo bekom je altijd helder wort wat je naar je gistvat kan hevelen.

Jacques

Waarom wil je heldere wort in je vergistingsvat?
Je bier wordt toch wel helder als je kookt bij een pH van 5,1. Iers mos kan ook helpen net als Brewtan B.

Maar veel trub kwijtraken is wel verstandig. Je bier krijgt hierdoor een betere schuimhoudbaarheid. Ook krijg je minder snel last van oxidatiesmaakjes (in hete wort zitten veel vetzuren). Een beetje trub is geen probleem en zelfs gewenst. De gist heeft vetzuren nodig voor een goede opbouw van celmembranen.

Wat je kunt doen is het wort terug voeren naar de Grainfather en de gehele batch op die manier koelen. Voordeel is dat alles snel onder de 89°C is waardoor je minder snel DMS krijgt.
Na het koelen 15 minuten bezinken en daarna overhevelen naar je gistvat.
#heldere_wort

Edwin brouwt

Citaat van: Jacques op 09-07-2022  15:05 uWat je kunt doen is het wort terug voeren naar de Grainfather en de gehele batch op die manier koelen. Voordeel is dat alles snel onder de 89°C is waardoor je minder snel DMS krijgt.
Na het koelen 15 minuten bezinken en daarna overhevelen naar je gistvat.
#heldere_wort
Gebruik je deze methode zelf, Jacques? En wanneer doe jij dan de whirlpool?

Jacques

Citaat van: Edwin brouwt op 10-07-2022  20:30 uGebruik je deze methode zelf, Jacques? En wanneer doe jij dan de whirlpool?

Bij mijn huidige Grainfather G40 is dit niet nodig. Deze is voorzien van een hopfilter waarop veel trub zich verzameld.

Bij mijn oude Speidel Braumeister zette ik de pomp aan tijdens het koelen met een koelspiraal. Na het koelen liet ik het wort zo'n 15 minuten staan. Een whirlpool voerde ik niet uit. Wat trub in je gistvat is geen probleem, de grootste bulk kun je beter in je kookketel laten.

Vergelijkbare Topics (7)

5141

Gestart door bartbier

Reacties: 11
Gelezen: 3630

20734

Reacties: 3
Gelezen: 1998

31024

Gestart door edensan

Reacties: 14
Gelezen: 4131

20092

Reacties: 8
Gelezen: 3583

28832

Reacties: 28
Gelezen: 12133

38435

Reacties: 33
Gelezen: 5414

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.