Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Welke brouwerijen gebruiken SafLager w-34/70

Gestart door LAM, 16-06-2022 15:34 u

Vorige topic - Volgende topic

LAM

Beste brouwers,

Toen ik net mijn gistzakjes aan het verplaatsen was, las ik op de verpakking het volgende: "Famous Weihenstephan strain (Germany) used in the brewing industry for the production of a wide range of lager/pilsen beers."

Op meerdere websites waar de gist te koop was stond: "Deze bekende giststam van Weihenstephan uit Duitsland wordt wereldwijd gebruikt in de brouwindustrie. Dankzij zijn technologische eigenschappen is dit één van de meest gebruikte giststammen geworden voor het brouwen van lagerbieren."

Maar mijn vraag is nu: Welke brouwerijen gebruiken deze gist nou eigenlijk? Ik kon er eigenlijk haast niks over vinden.
Ik vroeg het me eigenlijk puur uit interesse af. Dan heb ik een leuk praatje als iemand mijn pilsje probeert.

groetjes LAM

seed7

Gokje, meer dan 80% van de Duitse pilsbrouwers gebruiken deze stam. Niet noodzakelijkerwijs die uit het Saflagerzakje.

LAM

Citaat van: seed7 op 16-06-2022  19:03 uNiet noodzakelijkerwijs die uit het Saflagerzakje.
Maar dezelfde cellen, uit een andere gistbank/van een andere leverancier. Als ik je goed begrijp.
Cool!

Jacques

Citaat van: seed7 op 16-06-2022  19:03 uGokje, meer dan 80% van de Duitse pilsbrouwers gebruiken deze stam. Niet noodzakelijkerwijs die uit het Saflagerzakje.

Inderdaad. Heel veel Duitse en Oostenrijkse brouwerijen gebruiken deze gist. Maar ook in andere landen wordt deze gist gebruikt. Denk aan Warsteiner, Jever en Beck's.

Fractus

Leuk om te horen en verrassend dat zoveel brouwerijen afhankelijk zijn van één en dezelfde giststam. Zou dat verklaren waarom het gross van het pils zoveel op elkaar lijkt qua smaak?  :weetniet:

Jacques

Citaat van: Fractus op 17-06-2022  11:16 uLeuk om te horen en verrassend dat zoveel brouwerijen afhankelijk zijn van één en dezelfde giststam. Zou dat verklaren waarom het gross van het pils zoveel op elkaar lijkt qua smaak?  :weetniet:

Het is een verklaring waarom zo veel Duitse pilseners op elkaar lijken...

Heuvinger brouwerij

Meer het idee om die gist te laten liggen met het motto van "wat je voordelig kunt kopen, moet je niet zelf maken".

LAM

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 17-06-2022  23:59 u"wat je voordelig kunt kopen, moet je niet zelf maken".
Het gaat mij niet om de kosten, het lijkt me leuk om eens een pilsje te brouwen. Gewoon omdat het kan. Het is toch hobbybrouwen?

seed7

Citaat van: Fractus op 17-06-2022  11:16 uLeuk om te horen en verrassend dat zoveel brouwerijen afhankelijk zijn van één en dezelfde giststam. Zou dat verklaren waarom het gross van het pils zoveel op elkaar lijkt qua smaak?

Zo heel veel ondergisters zijn er niet. Twee hoofdtakken met elk een paar varianten.

Hetzelfde geldt overigens ook voor de "Weizen gisten".

Ingo

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.