Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Veel schuim na vergisting, + gist in fles na vergisting

Gestart door RichardJansen, 20-05-2022 14:55 u

Vorige topic - Volgende topic

RichardJansen

Dag allemaal,

Ik ben zo'n kleine 2 maand geleden begonnen met mijn allereerste batch bier te brouwen!
Volgens de handleiding heb ik mijn blonde biertje 2 week laten gisten, waarna ik het bier heb gebotteld, wat suiker heb toegevoegd en heb ik het bier weer weggezet voor de vergisting. Afgelopen week heb ik mijn 1e biertje geprobeerd en ik was best tevreden! Het bier smaalte prima.

Echter zou ik graag 2 dingen willen vragen: bij het openen van het flesje kwam er voor een aantal minuten traag schuim uit het flesje, wat zou een waarschijnlijke oorzaak hiervan kunnen zijn, en wat zou een goede oplossing zijn om dit te voorkomen de volgende keer?

Daarnaast zag ik kleine deeltjes onderin mijn flesje bier drijven, ik vermoet dat dit gist is(?), Is het normaal dat je dit nog ziet, en is het dus ook normaal dit te drinken?!

Bedankt allen

LAM

Leuk! Eerste brouwsels zijn altijd een leuke ervaring.
De twee punten die je noemt hebben met elkaar te maken. Koolzuur belletjes ontstaan altijd op oneffenheden. Dit kan op kleine krasjes in het glas zijn maar volgens mij ook op het laagje gist op de bodem van de fles. Dit kun je eigenlijk bijna niet voorkomen zonder een professionele filterinstallatie. De gist kun je gewoon meeschenken en zal je niet enorm veel van proeven (misschien een licht "gist smaakje"). Wil je zo min mogelijk gistdepot in je flesje, dan is het aan te raden om het bier over te hevelen in een lagervat (gewoon een luchtdicht gistvat met waterslot) en dat dan een tijdje te laten staan. Het beste werkt het om dit koud te doen. Dan zakt de gist het snelste naar de bodem. Als je gaat bottelen kun je het bier weer overhevelen in het vat waarmee je wil bottelen en dan zal je zien dat er een mooie laag gist op de bodem blijft liggen. Je hoeft niet bang te zijn dat er helemaal geen gist meer in je bier zit om koolzuur te maken, want er komt altijd wel een beetje mee in de bottel emmer. Succes!

Edsalute

Goedendag,
Bij mij gaat het regelmatig na een maand of 2 a 3 fout, bij het openen begint het te schuimen.
Iemand een idee ?
Alvast bedankt

hansHalberstadt

Citaat van: Edsalute op 17-07-2022  11:34 uGoedendag,
Bij mij gaat het regelmatig na een maand of 2 a 3 fout, ij het openen begint het te schuimen.
Iemand een idee ?
Al vast bedankt
Gisting nog niet klaar toen je ging bottelen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 17-07-2022  11:44 uGisting nog niet klaar toen je ging bottelen.

Dat is het korte antwoord op de vraag
Citaat van: Edsalute op 17-07-2022  11:34 uBij mij gaat het regelmatig na een maand of 2 a 3 fout, bij het openen begint het te schuimen.
Iemand een idee?

Door allerlei omstandigheden kan er na verloop van tijd nog koolzuur gevormd worden nadat je dacht dat het bier klaar was met de vergisting. Dat kan zijn door:
- het enten van weinig gist aan het begin van de vergisting waardoor je een slepende vergisting krijgt;
- het vergisten bij een lage temperatuur;
- het gebruik van een gist die een pauze houdt tijdens de vergisting. Vooral Engelse gistsoorten zijn hierom berucht.
- het gebruik van een zogenaamde diastaticus gist. Bij een dergelijke gist worden enzymen uitgescheiden die in staat zijn "onvergistbare suikers" alsnog af te breken tot vergistbare suikers;
- het koudhoppen/dryhoppen van je bier. Ook hierdoor komen er enzymen in je bier die in staat zijn onvergistbare suikers alsnog af te breken. Deze enzymen zijn afkomstig uit de hop;
- een infectie...

brouwerwaldonk

Bij mij gaat het regelmatig na een maand of 2 a 3 fout, bij het openen begint het te schuimen.
Iemand een idee ?
Alvast bedankt
Daar is maar één reden voor, uw bier is niet uitgegist als je botteld.
Wil je in de toekomst allerhande problemen vermijden leer dan een starter maken met een gistdepot van een abdijbier. Het is echt niet zo moeilijk hoor.
Met een goede starter is bier echt uitgegist op 7 dagen tijd, op een constante temperatuur van 20 - 22°C.

hansHalberstadt

Misschien goed om nog even aan te geven om welke gist het gaat, hoeveel je hebt toegevoegd en op welke temperatuur je vergist hebt en evt gelagerd.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 18-07-2022  09:46 uDaar is maar één reden voor, uw bier is niet uitgegist als je botteld.
Wil je in de toekomst allerhande problemen vermijden leer dan een starter maken met een gistdepot van een abdijbier. Het is echt niet zo moeilijk hoor.
Met een goede starter is bier echt uitgegist op 7 dagen tijd, op een constante temperatuur van 20 - 22°C.

Voldoende gist enten voor een vlotte vergisting voorkomt inderdaad veel problemen.
Maar naast onvoldoende gis enten zijn er meer redenen waarom een bier na een aantal maanden veel koolzuur in de fles kan hebben...

Edsalute

Ik heb 1 zakje Lallemand Verdant IPA gebruikt op 15 liter, 10 dagen vergist bij 20 graden Celsius
Wat ik uit jullie antwoorden begreep is 10 dagen te kort ?!?

hansHalberstadt

Citaat van: Edsalute op 18-07-2022  17:13 uIk heb 1 zakje Lallemand Verdant IPA gebruikt op 15 liter, 10 dagen vergist bij 20 graden Celsius
Wat ik uit jullie antwoorden begreep is 10 dagen te kort ?!?
je kunt niet in het algemeen zeggen of 10 dagen te kort is of ok. Voor zware bieren of ondergisters kan het echter makkelijk langer duren dan 10 dagen.
Je kunt het beste proberen of af te schatten hoe snel je SG nog zakt en pas gaan bottelen als het SG bv 5 dagen niet meer zakt. Er zijn diverse manieren om dat te doen, bv via weegmethode, samples nemen met refractometer of hydrometer of je waterslot elke dag goed in de gaten houden. Als je waterslot niet meer borrelt gedurende 5 dagen dan kun je bottelen.(aannemende dat het gistvat wel goed afsluit).

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=614498
geeft een voorbeeld van gisting volgen via een weegschaal.
daar zie je dus dat in dit geval het bier met de rode curve bv pas na ca 25 dagen uitgegist was.
De groene zelfs nog langer.
https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/978f44ad4fd27f572a781de2db9195f9.gif

Edsalute

Dus, als de SG te hoog is, niets doen, en wachten maar.

hansHalberstadt

Citaat van: Edsalute op 18-07-2022  19:04 uDus, als de SG te hoog is, niets doen, en wachten maar.
Ook het SG zelf zegt nog niet zoveel zoals je aan mijn plaatje kunt zien. De ene gaat van 1080 naar 1030 en is dan uitgegist en de ander gaat van 1080 naar 1000. dat komt omdat die van 1000 meer onvergistbare suikers toch kan vergisten. dus op welk eind SG wil jij dan concluderen dat een gist is uitgegist?
Het is dus niet het SG, maar het feit dat het SG niet meer daalt.

Vergelijkbare Topics (7)

42023

Reacties: 8
Gelezen: 945

29827

Reacties: 3
Gelezen: 1053

25152

Gestart door mickey

Reacties: 23
Gelezen: 6556

20425

Reacties: 20
Gelezen: 7140

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.