Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Waterslot met koolstoffilter tegen geurtjes

Gestart door Fen, 19-12-2021 14:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Fen

Sinds ik af en toe graag mede maak, met als gevolg dat ik een redelijke tijd in een stinkende huiskamer zit, ben ik met deze oplossing gekomen.
Het waterslot heb ik gemaakt uit reservoirs en fittingen bedoeld voor pc water koeling van aliexpress. Gemonteerd op een aluminium strip waar ik een eind heb gebogen in een haak zodat het aan de deksel van het vergistingsvat kan hangen. Koolstof komt bij de hornbach weg. Daar hadden ze mooi fijn spul.
De binnenste slang van het waterslot rust op wat filter foam waardoor de bellen breken, dus ook nog eens geruisloos.

Jacques

Mooie oplossing.

Een gistvat in de huiskamer... dan moet je partner ook een liefhebber zijn.  :)

Fen

Helaas is de keukenkast de enige plek waar ik het kwijt kan. Met bier is de geur niet zo'n probleem, maar mede is toch wat minder prettig. Het zit er nu 24 uur in en bubbelt behoorlijk, maar ik moet de uitgang zowat in de neus steken wil ik vaag wat kunnen ruiken, dus so far so good.

PP

Fraai gemaakt!

Tip: je produceert veel CO2 in een relatief kleine ruimte: in een "gesloten kastje" en in een keukenruimte.
Voor een gemiddeld brouwsel vormt zich in 2-5 dagen ca. 1,5-2,5 kg (bij een wortvolume van 30 L), omgerekend 750-1250 L puur CO2.
Dit betekent dat dit gas allemaal in je keuken terecht komt en de vloer bedekt met een CO2 deken (hogere dichtheid).
Verversen van ruimte is in deze tijd met C-perikelen al gebruikelijk echter vergeet niet dat je in korte tijd een overschrijding van de norm bereikt.
Ververs de ruimte regelmatig en denk ook aan eventuele huisdieren.
Mijn voorkeur gaat uit naar een hoofdvergisting in permanent ververste ruimte waar niemand langere tijd verblijft.

Eenvoudige oplossing: leidt de afvoerslang naar buiten.

Groet, Paul

Wildor

CO2 vormt geen deken maar diffundeert vrij snel in de omgevingslucht.
Met goede ventilatie niet zo snel een probleem, recente woningen hebben CO2 gestuurde ventilatiesystemen.

Bij slechte ventilatie kan de concentratie wel behoorlijk oplopen, dus wel een reden om er bewust van te zijn.
Hoewel CO2 zwaarder is, mengt het vrij snel in de omgevinglucht.

Wildor

HuygenMeester

Dat ziet er mooi uit zeg. :groots:
Ik zie al mogelijkheid om dit te gebruiken bij coldcrashen!
Wel aangepast natuurlijk ;)
 :degroeten:
HuygenMeester

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.