Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Belgische Tripel; advies gezocht!

Gestart door Mickets, 06-12-2021 23:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Mickets

Goedenavond allen,

Ik ben bezig met een recept voor een Belgische Tripel, tot op heden heb ik het volgende;

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0003
Naam receptBelgische Tripel
Brouwdatum
BierstijlTripel
Volume24,5 l
Begin SG1,075 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Rager)32 IBU
Brouwzaalrendement85,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,40 lWater uit Tilburg
7,71 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
45 mg/l7 mg/l9 mg/l145 mg/l18 mg/l29 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC82,2 %
0,30 kgAroma 50Dingemans50 EBC4,1 %
1,00 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC13,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
162,0 °C1 min.45 min.3,2 l/kg
272,0 °C10 min.20 min.3,2 l/kg
378,0 °C5 min.5 min.4,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
58,8 gStyrian Goldingspellets3,4%60 min.25,7 IBU
35,0 gSaazpellets3,4%20 min.5,1 IBU
20,0 gSaazpellets3,4%5 min.1,5 IBU

Vreemd genoeg wordt hierboven een Begin SG van 1.075 aangegeven, terwijl in mijn BrouwHulp een begin SG staat van 1.081.
Iemand enig idee waar de verandering in zit?

Wat is volgens jullie een goed maischschema? Ik worstel met het idee van een simpele een-stapsmaisch of meerdere stappen.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een gist die de Tripel richting de Straffe Hendrik Tripel duwt, hebben jullie tips?
Andere vraag; de Straffe Hendrik oogt redelijk amberkleurig. In de Straffe Hendrik zouden 6 verschillende moutsoorten zitten.
Nu vind ik 6 verschillende moutsoorten wat te gortig voor mijn Tripel, maar zijn er nog moutsoorten die ik kan toevoegen om mijn recept beter te maken?

LAM

Ziet er goed uit! Wellicht heb je hier wat aan: https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/1103390/tripel-straffe-hendrik-clone
Hier staan in ieder geval 6 moutsoorten op. Die kun je wel wat veranderen en samenvoegen om kosten en restanten te voorkomen. Ze gebruiken in dat recept volgensmij ook munich type 2 (denk ik!) voor een redelijk aandeel. De pale ale mout kun je bijvoorbeeld gewoon voor pilsmout vervangen. Als gist gebruikt die brouwer Mangrove Jack's M31
Ik zou het gewoon proberen en kijken wat het resultaat is. In het recept op brewersfriend gebruikt de brouwer trouwens niet alleen Saaz maar ook tradition als aromahop. Dit geeft wel een smaakverschil maar ik zou het gewoon lekker uitproberen.

CeesM

Citaat van: Mickets op 06-12-2021  23:16 uVreemd genoeg wordt hierboven een Begin SG van 1.075 aangegeven, terwijl in mijn BrouwHulp een begin SG staat van 1.081.
Iemand enig idee waar de verandering in zit?
Heb je ook suiker toevoegen bij vergisting in BrouwHulp gezet? Anders zou ik het niet weten.

Mickets

Citaat van: LAM op 07-12-2021  01:03 uZiet er goed uit! Wellicht heb je hier wat aan: https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/1103390/tripel-straffe-hendrik-clone
Hier staan in ieder geval 6 moutsoorten op. Die kun je wel wat veranderen en samenvoegen om kosten en restanten te voorkomen. Ze gebruiken in dat recept volgensmij ook munich type 2 (denk ik!) voor een redelijk aandeel. De pale ale mout kun je bijvoorbeeld gewoon voor pilsmout vervangen. Als gist gebruikt die brouwer Mangrove Jack's M31
Ik zou het gewoon proberen en kijken wat het resultaat is. In het recept op brewersfriend gebruikt de brouwer trouwens niet alleen Saaz maar ook tradition als aromahop. Dit geeft wel een smaakverschil maar ik zou het gewoon lekker uitproberen.

Bedankt voor je reactie, had die kloon inderdaad ook voorbij zien komen.
Maar door alle Duitse moutsoorten twijfelde ik een beetje aan het recept, kan ook verder niet lezen hoe dat het recept heeft uitgepakt.
Zie er verder ook geen reacties onder staan met mensen die het geprobeerd hebben, vandaar ook gekozen voor een simpeler recept.

Mickets

Citaat van: CeesM op 07-12-2021  11:41 uHeb je ook suiker toevoegen bij vergisting in BrouwHulp gezet? Anders zou ik het niet weten.

Ik heb alleen het recept nog maar gemaakt, daar kan ik volgens mij nog een suiker toevoegen bij de vergisting toch?
Dat kan volgens mij pas bij 'Brouwsels'.

Gossi

Je kopieert met de rechtermuisknop het recept naar "brouwsels". Dan blijft het originele recept staan. In "brouwsels" kun je naar hartenlust je recept aanpassen. Als je het hebt gemaakt en het is voor herhaling vatbaar dan kun je het weer verplaatsen naar recepten.
Je voegt suiker toe in het gistvat voor de vergisting. Je meet de densiteit en bepaalt met het tooltje van BrouwHulp de hoeveelheid suiker om op het juiste SG te komen.

El Pastor Belga (MaJa)

Citaat van: Mickets op 08-12-2021  18:29 uBedankt voor je reactie, had die kloon inderdaad ook voorbij zien komen.
Maar door alle Duitse moutsoorten twijfelde ik een beetje aan het recept, kan ook verder niet lezen hoe dat het recept heeft uitgepakt.
Zie er verder ook geen reacties onder staan met mensen die het geprobeerd hebben, vandaar ook gekozen voor een simpeler recept.

Is ook geen tripel maar een dark strong (40 SRM) is een beetje donker voor een tripel,
maar als je het zo wil heten mag dat.

Mickets

Citaat van: MaJa op 08-12-2021  20:43 uIs ook geen tripel maar een dark strong (40 SRM) is een beetje donker voor een tripel,
maar als je het zo wil heten mag dat.

Bedankt voor je oplettendheid, had dat nog niet eens gezien.

Mickets

Citaat van: Gossi op 08-12-2021  20:15 uJe kopieert met de rechtermuisknop het recept naar "brouwsels". Dan blijft het originele recept staan. In "brouwsels" kun je naar hartenlust je recept aanpassen. Als je het hebt gemaakt en het is voor herhaling vatbaar dan kun je het weer verplaatsen naar recepten.
Je voegt suiker toe in het gistvat voor de vergisting. Je meet de densiteit en bepaalt met het tooltje van BrouwHulp de hoeveelheid suiker om op het juiste SG te komen.

Dat klopt, maar ik ga het nog niet brouwen, dus als ik het recept kopieer moeten toch dezelfde gegevens zichtbaar worden als in mijn recept?
Het vreemde is namelijk dat het in BrouwHulp er zo uit ziet:

LAM

Wat is er vreemd aan dat venster?

Wildor

Controleer of je hetzelfde maischschema hebt ingevuld.
Dit kan invloed hebben op je rendement, en dus een hoger/lager OG geven.

Wildor

j.heesters3

Kloppen je je spoelwater en maisch water wel? Je geeft aan een batch te willen maken van 24,5 liter. Je hebt totaal iets meer als 27 liter water voor maischen en spoelen. In de mout blijft nog een behoorlijke hoeveelheid water achter. En bij het koken gaat er ook wat verloren. Verder blijft er aan het eind ook nog wat trub over in de kookketel.

Jos

Mickets

Citaat van: LAM op 13-12-2021  12:15 uWat is er vreemd aan dat venster?

Aan dat venster niets, maar het gekopieerde schema bovenaan deze post geeft een heel ander SG aan.

Snelbier

Citaat van: Mickets op 18-12-2021  22:05 uAan dat venster niets, maar het gekopieerde schema bovenaan deze post geeft een heel ander SG aan.
Installatie, mout-verlies, kookverlies etc moeten identiek staan om zelfde recept te krijgen.
- Water kan niet kloppen, is al aangehaald.  6 kg mout adsorbeert bijna 5 L water, dus die moet je extra toevoegen.
Kookverlies 2-3 L, misschien meer.  Voor 24 L bier heb je dan al 31L water nodig, géén 27.  Waarschijnlijk staat ergens mout-absorbtie op 0% ipv ~75%..
- Nog een 'hikje' in BrouwHulp: Volume wat je rechtsboven ziet is volume na koken+koelen, NIET in gistvat.
Op tabblad 2 kan je meer invullen, oa filterverliezen en extra water naar gistvat. Die veranderen wél het SG in hoofdscherm, maar niét het volume.
En zo kan het zijn dat je appels met peren vergelijkt..  :weetniet:  Proost, Snelbier

Vergelijkbare Topics (7)

41758

Reacties: 45
Gelezen: 5368

26434

Reacties: 3
Gelezen: 2823

4271

Gestart door Niels

Reacties: 16
Gelezen: 5374

31870

Reacties: 13
Gelezen: 3232

15887

Reacties: 17
Gelezen: 7338

39514

Reacties: 65
Gelezen: 11777

20147

Gestart door Kokkie

Reacties: 2
Gelezen: 1596

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.