Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vragen is krijgen

Gestart door DreamLikeMe, 16-07-2021 21:26 u

Vorige topic - Volgende topic

DreamLikeMe

Al dagen zag ik aan de achter ingang van de lokale Chinees een hele grote pan staan. Het zou makkelijk zijn de pan te stelen. Ik heb er voor gekozen om te vragen. Geen probleem. De kok begrijpt niet helemaal dat ik bier brouw maar hij gaat zeker een pilske met mij drinken :-) Bedankt voor de grote pan!

Deze pan heeft even wat schoonmaak nodig maar is echt geschikt. Heeft iemand een recept voor een Chinees bier?

Groetjes Leon

Triplezzz

Iets met rijst erin. ;D

Oscar

Citaat van: DreamLikeMe op 16-07-2021  21:26 uHeeft iemand een recept voor een Chinees bier?

50 % rijst (wel ff kapot koken = verstijfselen) daarna meemaischen met de andere 50% pilsmout. Dan Saaz hop erbij en een ondergist... tot 5%  alc (sg 1048)  IBU tot max 15 ..

Lekker bij de nasi.... ;D :brouwen: :proost:

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Oscar op 16-07-2021  22:48 u50 % rijst (wel ff kapot koken = verstijfselen)
Ok, doch moet de rijst voor het koken nog geschroot worden?

Oscar

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 16-07-2021  23:53 uOk, doch moet de rijst voor het koken nog geschroot worden?

;D ;D ;D ;D... try-it and you know it... :brouwen: ;D ;D

Snelbier

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 16-07-2021  23:53 uOk, doch moet de rijst voor het koken nog geschroot worden?
Bij saké (rijstwijn of rijstbier met 100% rijst) proberen ze juist de korrels heel te houden door stomen ipv koken.
Nogal een bewerkelijk proces, daarom ben ik er nooit aan begonnen. Hoewel het me wel eens leuk lijkt om te doen..
Als je de rijst kapotkookt of zelfs schroot denk ik dat filtratie een uitdaging wordt met die plakbende..
Zou het eerst testen met handje rijst+mout in een thermosfles, paar uur werk.
Benieuwd of dit wat wordt.. En welke hop er bij past.  Proost, Snelbier

CeesM

Citaat van: Triplezzz op 16-07-2021  22:21 uIets met rijst erin. ;D
Ook sambal bij? ;)

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Snelbier op 17-07-2021  07:46 uBij saké (rijstwijn of rijstbier met 100% rijst) proberen ze juist de korrels heel te houden door stomen ipv koken.
Nogal een bewerkelijk proces, daarom ben ik er nooit aan begonnen. Hoewel het me wel eens leuk lijkt om te doen..
In het verleden was hier thuis een aluminium rijststomer, had mijn vrouw ooit eens bij een toko gekocht voor F12,50.
Ik ben die dingen wel eens tegen gekomen in rvs bij de Pasar Malam, niet gekocht, omdat wij toen net een elektrische rijstkoker hadden.
Zo'n rijstkoker werkt uit de kunst, rijst vooraf koken.
Kort koken en stomen betekende stevige rijst, goed voor de nasi.
Met langer koken en stomen kreeg ik zachte rijst, fijn voor bij de curry.
Citaat van: Snelbier op 17-07-2021  07:46 uAls je de rijst kapotkookt of zelfs schroot denk ik dat filtratie een uitdaging wordt met die plakbende.
Ik in het verleden voor dat ik die maisch automaat had, weleens gebrouwen met geschrote en gekookte rijst.
Dat lijkt inderdaad op behangplaksel, het werd allengs dunner met een handvol mout.
Ik neem aan dat ik voor rijst dezelfde waarden als voor rijstvlokken kan nemen in BrouwHulp.

broeder

Citaat van: Snelbier op 17-07-2021  07:46 uBij saké (rijstwijn of rijstbier met 100% rijst) proberen ze juist de korrels heel te houden door stomen ipv koken.

Voor een maaltijd doe ik de rijst altijd in de snelkookpan, dus stomen. Kost ongeveer 10 minuten bij zilvervliesrijst.   Dat moet voor bier dus ook kunnen, denk ik.
Groet broeder Willem

Snelbier

Citaat van: broeder op 17-07-2021  10:39 uVoor een maaltijd doe ik de rijst altijd in de snelkookpan, dus stomen. Kost ongeveer 10 minuten bij zilvervliesrijst.   Dat moet voor bier dus ook kunnen, denk ik.
Groet broeder Willem
Ik bedoelde eigenlijk het specifieke proces voor sake.. Zelfs het stomen gaat daar héél precies, om korrels heel te houden.
Fermentatie lijkt dan wél op bier vergisten.  Voorbereiding (enzymen uit schimmels) is compleet anders.
Toch eens proberen hoe we de rijst bruikbaar met pilsmout vermengd kijgen ivm benodigde enzymen..
Bespaart de 'schimmelstap' van sake, het moelijkste deel.
Groet, Snelbier

Heuvinger brouwerij

Toch maar even een opzetje gemaakt om volgende week een rijst bier te gaan brouwen.
Ik ga geen lagergist gebruiken, in de zomer is de garage niet koud genoeg.
In plaats daar van ga ik gist van Saison Dupont gebruiken.
Ik gebruik deze gist al een aantal brouwsels en heb daarvan dus slurrie.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBlonde Lijs
BierstijlSaison
Volume35,0 l
Begin SG1,053 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Rager)31 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23,00 lWater uit Assen
5,40 gCaCl2
3,20 gCaSO4
4,20 mlMelkzuur
27,00 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
137 mg/l7 mg/l17 mg/l171 mg/l79 mg/l79 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,50 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC46,7 %
2,50 kgRijstSupermarkt2 EBC33,3 %
1,50 kgRietsuikerSupermarkt6 EBC20,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Inmaischen42,0 °C1 min.5 min.3,8 l/kg
Eiwitrust50,0 °C8 min.5 min.3,8 l/kg
Beta-amylase67,0 °C17 min.60 min.3,8 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C5 min.30 min.3,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C6 min.5 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
95,0 gSaaz 2020pellets3,1%60 min.28,2 IBU
50,0 gSaaz 2020pellets3,1%5 min.2,5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
SlurrieDupont Saisonbovengist

In het geval dat het resultaat niet echt drinkbaar is, dan komt er 6 kg suiker bij.
Het bier verhuist dan naar het stookwijnvat, zoals alle bieren die niet lekker zijn.

Snelbier

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 17-07-2021  14:02 udr ging iets mis
Nieuwsgierig wat dit wordt..  Opmerkingen:
- Rijstgehalte 33%.  Zou ~50% zetmeel bevatten, minder dan reguliere brouwmouten.
  Je moet ergens beginnen, maar er blijft wel weinig 'rijst' over in het wort?
   Natuurlijk de vraag wat het moet worden; bier met rijst of.. Sake verdund met bier.
- Suiker 20%?  waarom die keuze?  Bang dat het onvoldoende uitvergist?
Leuk experiment.. Benieuwd hoe je de rijst gaat verweken en wat dat doet in de maischketel.
Proost,  Snelbier

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Snelbier op 17-07-2021  14:47 uNieuwsgierig wat dit wordt..  Opmerkingen:
- Rijstgehalte 33%.  Zou ~50% zetmeel bevatten, minder dan reguliere brouwmouten.
  Je moet ergens beginnen, maar er blijft wel weinig 'rijst' over in het wort?
Ik wil direkt niet beginnen met 50% rijst.
Eerst maar weer eens zien hoe het rijst zich laat verwerken aan opbrengst en spoelen.
Citaat van: Snelbier op 17-07-2021  14:47 u- Suiker 20%?  waarom die keuze?  Bang dat het onvoldoende uitvergist?
Ach, het moet toch zeker 5% alcohol bevatten.
Ik kies nu voor 6 kg mout en graan, waar ik anders kies voor bijna 8 kg mout.
De maischketel is 30L en de kookketel is 40L.
Er moet wel een beetje volume komen a een dag brouwen.
Gewoon 35L in het gistvat!
Citaat van: Snelbier op 17-07-2021  14:47 uLeuk experiment.. Benieuwd hoe je de rijst gaat verweken en wat dat doet in de maischketel.
Ik ga de rijst gewoon in een grote pan met veel water koken.
Het kookvocht gaat de maischketel in.
Echter mijn ervaring zegt me dat het aroma voornamelijk van de Saaz hop moet komen, dus ook koudhoppen met Saaz.

Snelbier

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 17-07-2021  16:19 u... Ik ga de rijst gewoon in een grote pan met veel water koken.
Het kookvocht gaat de maischketel in.
Daar heb ik mijn bedenkingen over.. Als het zo makkelijk was zouden die sake-stokers het ook doen..
Experimenteer voort, en houd ons op de hoogte.  Proost, Snelbier.

Heuvinger brouwerij

Het blijkt dat ik gisteren en vandaag zoveel volume aan bier heb gebrouwen, dat ik  de eerste tien dagen geen ruimte heb voor het rijstbier experiment. :proost:
Wel heb vandaag als voorbereiding een 3 kg rijst gekocht :groots:

Heuvinger brouwerij

Vandaag wat geheeld en nu is er ruimte om morgen het rijstkoker te brouwen.
Er staat nu 2,5 kg rijst te koken.
Bah, wat zet die rijst uit niet kokend water.

Timdehart

Ik heb een tijdje terug een rijst bier gemaakt.
Dit was een heerlijk, romig, licht biertje met citrus tonen. Vorige week was ie helaas al weer op.

Maischen
Temperatuur — 65 °C — 60 min

Mouten (4.4 kg)
2.9 kg (65.9%) — Viking Malt Pale Ale 2-Row
1.5 kg (34.1%) — witte rijst

Hop (50 g)
15 g (20 IBU) — Hallertau Blanc 10.5% — Koken — 45 min
35 g (25 IBU) — Hallertau Blanc 10.5% — Koken — 15 min

Diversen
2 items — Anise, Star — Koken — 30 min
6 items — Cardamom — Koken — 5 min

Gist
1 pkg — Fermentis K-97

Kook de rijst eerst even een halfuurtje. Daarna kan je gewoon maischen zoals gewend.

CeesM

Citaat van: Timdehart op 19-07-2021  09:02 uIk heb een tijdje terug een rijst bier gemaakt.
Dit was een heerlijk, romig, licht biertje met citrus tonen. Vorige week was ie helaas al weer op.
Voor hoeveel liter is je recept?
Ik ga het proberen met zilvervliesrijst, dat schroten en mee maischen.

Heuvinger brouwerij

Absoluut niet schroten!
Dan krijg je behangplaksel.
Mijn gekookte rijst bleek vanmorgen ook een grote bonk lijm.
Vandaar ook dat men zegt gestoomde rijst denk ik.
In de Hopfengott 30 maischt nu 4 kg pilsmout en ruim 1 kg rijst.
Het vocht is melkwit.

Timdehart

Citaat van: CeesM op 19-07-2021  12:43 uVoor hoeveel liter is je recept?
Ik ga het proberen met zilvervliesrijst, dat schroten en mee maischen.

Dit was +-20L.
Ik wou eigenlijk 3 kilo pale ale maar had maar 2.9.
SG 1.042
FG 1.009
4.1% abv

Heuvinger brouwerij

Rondpompen was een drama met mijn maisch.
De bazoeka filter zat al vrij snel dicht, dit is mij nog nooit gebeurd met gerstemout.
Mijn wort was wel mooi licht van kleur.
Enfin, de vloeistof gist inmiddels.
Nu weet ik ook weer waarom ik het gewoon bij gerstemout moet houden, dat zet veel sneller en spoelt veel gemakkelijker.
Voorlopig geen rijst of andere ongemoute granen in mijn bier!

Snelbier

Topic-naam mag onderhand wel worden gewijzigd in 'iets' met rijst, voor de duidelijkheid  :police:
Ik blijf geïnteresseerd, vooral omdat ik iets 'sake-achtigs' wil brouwen, dus VEEL rijst..
Sake maken gaat hem niet worden ivm getrut met schimmels en zo.. Ik wil rijst versuikeren met pils-enzymen..
Na wat doorzoeken blijkt zelfs op ons eigen forum meer info dan gedacht;
- Jaques heeft ooit verstijfsel-tests gedaan met rijst, vlokken en bloem.. Heel leerzaam  https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=24649.0.
- Link van Theo van Eijden ('t Wort Wat) uit 2007:  https://www.twortwat.nl/per.auteur?article_id=1190141715..
   Die kwam er ook achter dat je niet zomaar rijstkorrels in de maisch kan mikken  >:D
====================
Voorzichtige snelle conclusies:
- Als het simpel moet: neem rijst-VLOKKEN.  Zijn al verstijfseld, dus te maischen met pilsmout in standaard-schema.
- Wil je met rijstkorrels aan de slag: neem SNELKOOKRIJST.  Is voorgekookt, dus verstijfseld.  Bespaart de helft van de ellende, maar blijft lastig maischen en filteren, lijkt me.
   Bijkomend voordeel van snelkookrijst is dat deze meestal is gepolijst, dus de eiwithoudende buitenkant is al weg. Wil je ook niet in bier of sake.
==============
Komende weken eens een paar €uro goedkope snelkookrijst ver-experimenteren..
Proost, Snelbier

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Snelbier op 20-07-2021  16:02 u- Wil je met rijstkorrels aan de slag: neem SNELKOOKRIJST.  Is voorgekookt, dus verstijfseld.  Bespaart de helft van de ellende, maar blijft lastig maischen en filteren, lijkt me.
   Bijkomend voordeel van snelkookrijst is dat deze meestal is gepolijst, dus de eiwithoudende buitenkant is al weg. Wil je ook niet in bier of sake.
Hmm, ik had snelkookrijst.
Deze had ik dus niet moeten koken, maar zo in de maisch moeten stooien.
Eerst maar eens ruim een week wachten, dan heb ik vast wel flessen vrij om te vergisten.

Heuvinger brouwerij

Het werd aardig rustig in het waterslot, dus maar geheveld.
Wat zat er een smurrie onder in de flessen.
Er is nu een grote gistingsfles van 20 L tot aan de nok to vol.
Als koudhop 90 gram Saaz toegevoegd.
Volgende week maand of dinsdag de hop eruit zeven en dan een dag later bottelen.

Vergelijkbare Topics (7)

23686

Gestart door NielsR

Reacties: 4
Gelezen: 2136

16385

Reacties: 24
Gelezen: 6473

13783

Gestart door Foxy

Reacties: 10
Gelezen: 4092

2515

Gestart door Eric_staal

Reacties: 5
Gelezen: 13427

32516

Reacties: 15
Gelezen: 2842

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.