Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier opnieuw bottelen door overdruk?

Gestart door de.campus.brouwerij, 28-12-2020 12:55 u

Vorige topic - Volgende topic

de.campus.brouwerij

Beste brouwers,

Ik hoop dat jullie allemaal een fijne kerst hebben gehad!

Voor de kerst heb ik 50 liter IPA 4.5% gebrouwen en gebotteld met 6 g/l suiker voor de carbonisatie.
Door het vergeten rekening te houden met het eind SG wat hoger lag dan normaal zat er nog veel natuurlijke suikers in het bier.
Resultaat= teveel koolzuur. Als je het flesje opent dan komt er eerst een fonteintje schuim uit voordat je het kan drinken. (ik proef overigens geen infecties)

Ik wilde jullie mening vragen over een idee wat in mij op kwam:

De flesje voorzichtig openen en laten uitschuimen om vervolgens opnieuw te bottelen (zonder suiker).
Ik zou dan rekening houden met de mogelijke kans op oxidatie en om die reden extra schoon werken.

Denken jullie dat dit zou werken of is onzinnig om dit te doen?

Alvast bedankt

Arjen1969

Opnieuw bottelen is geen optie in mijn optiek. Kans dat je dan infectie krijgt is erg groot. Verder denk ik dat je dan ook te weinig koolzuur over zou houden als je het daarna opnieuw van een dop voorziet. Het enige wat ik als oplossing zie is dat je het goed koud weglegt, en vervolgens opdrinken. Geniet ervan!

Heyudude

Wat ik al eens als advies heb gezien: voorzichtig de dop lichten niet teveel en CO2 laten ontsnappen. Dan opnieuw de kroonkurk aandrukken.

Soms werkt het soms niet. En de kans is groot dat het weer te hoog oploopt.

Volgende keer meten meten en meten (maar ja dat had je zelf ook al door)

brouwerwaldonk

Citaat van: de.campus.brouwerij op 28-12-2020  12:55 uBeste brouwers,
Door het vergeten rekening te houden met het eind SG wat hoger lag dan normaal zat er nog veel natuurlijke suikers in het bier.
Resultaat= Teveel koolzuur. Als je het flesje opent dan komt er eerst een fonteintje schuim uit voordat je het kan drinken. (ik proef overigens geen infecties)
Alvast bedankt
Wat je kan doen is het volgende. Neem een kroonkurk opener die geen deuk maakt door het lichten.
Geef een beetje druk tot je een SIS hoort, dan niet verder lichten. De ruimte tot de rand van de fles zal zich vullen met schuim maar dat komt er niet uit.
Als het schuim is weg getrokken kan je terug lichten tot je een SIS hoort.
Na een aantal keer druk aflaten kan je een flesje openen die geen fontein schuim spuit.   

CeesM

Citaat van: brouwerwaldonk op 28-12-2020  13:46 uWat je kan doen is het volgende. Neem een kroonkurk opener die geen deuk maakt door het lichten.
Geef een beetje druk tot je een SIS hoort, dan niet verder lichten. De ruimte tot de rand van de fles zal zich vullen met schuim maar dat komt er niet uit.
Als het schuim is weg getrokken kan je terug lichten tot je een SIS hoort.
Na een aantal keer druk aflaten kan je een flesje openen die geen fontein schuim spuit.   
En dat 150x herhalen. ;)

brouwerwaldonk

Neen hoor, 4 of 5 keer is voldoende.

Roelof

Citaat van: brouwerwaldonk op 29-12-2020  11:23 uNeen hoor, 4 of 5 keer is voldoende.
Dan wordt het 150 flesjes X 4 keer = 600  :groots: :groots:

D.R.K.

Werkt recht op en (extra) koud wegzetten in dit geval ook niet? Dat zou de koolzuur toch wat moeten verminderen in activiteit en dan kan je ze in ieder geval rustig open maken en dan laat je het op temperatuur komen in het glas.

Gezien de hoeveelheid is alles openen we een flink klusje, kan je het ook maar beter opdrinken als je het open maakt :P

succes :proost:

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 29-12-2020  11:23 uNeen hoor, 4 of 5 keer is voldoende.
Er zit schat ik een liter teveel kooluurgas opgelost. normaal is dat ca 2 a 3 VOL (= 2 a 3 x het volume aan bier) maar als het eruit vliegt heb je al snel het dubbele. Die koolzuur moet je dus kwijt en dat is zeker meer dan 3 a 4 x het dopje lichten.

de.campus.brouwerij

Dank voor de berichten! Ik ga het proberen te herbottelen met een aantal. Ik houd jullie op de hoogte

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 29-12-2020  12:18 uEr zit schat ik een liter teveel kooluurgas opgelost. normaa is dat ca 2 a 3 VOL (= 2 a 3 x het volume aan bier) maar als het eruit vliegt heb je al snel het dubbele. Die koolzuur moet je dus kwijt en dat is zeker meer dan 3 a 4 x het dopje lichten.

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat wat brouwer Waldonk zegt klopt en werkt.

Hans, wet van Boyle misschien vergeten mee te nemen in bovenstaande redenatie?  :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 29-12-2020  12:39 uIk kan uit eigen ervaring zeggen dat wat brouwer Waldonk zegt klopt en werkt.

Hans, wet van Boyle misschien vergeten mee te nemen in bovenstaande redenatie?  :biersmile:
De wet van Boyle gaat over gas in de kopruimte. Die druk is inderdaad snel weg als je het dopje licht. Dus dan denk je dat het probleem is opgelost. Maar vrijwel alle koolzuur zit opgelost in het bier en dat zal dus vrij moeten komen. 

middelaersch

Die wet zegt dat er in de kopruimte, bij bijvoorbeeld 5 bar, veel meer gas zit dan je in eerste instantie denkt.
Daarom werkt wat brouwer Waldonk zegt.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 29-12-2020  13:49 uDie wet zegt dat er in de kopruimte, bij bijvoorbeeld 5 bar, veel meer gas zit dan je in eerste instantie denkt.
Daarom werkt wat brouwer Waldonk zegt.
Om precies te zijn zit er bij 5 BAR en 8 ml kopruimte dan 40 ml gas in de kopruimte en 10 gram per liter in het bier = 1500 ml in een 300 ml flesje. Dus bijna 40 x zoveel in het bier dan in de kopruimte. En je moet terug van 1500 ml naar 750 ml dus moet je dat ruwweg 20 x herhalen en dan ook nog elke keer een tijd wachten tot het evenwicht weer is hersteld en die verhouding 40:1 er weer is.

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 30-12-2020  22:21 uOm precies te zijn zit er bij 5 BAR en 8 ml kopruimte dan 40 ml gas in de kopruimte en 10 gram per liter in het bier = 1500 ml in een 300 ml flesje. Dus bijna 40 x zoveel in het bier dan in de kopruimte. En je moet terug van 1500 ml naar 750 ml dus moet je dat ruwweg 20 x herhalen en dan ook nog elke keer een tijd wachten tot het evenwicht weer is hersteld en die verhouding 40:1 er weer is.

8 ml kopruimte?  0,8 cl? Om precies te zijn, ik ken maar één brouwer die zijn flesjes zo vol doet   :degroeten:

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 31-12-2020  00:45 u8 ml kopruimte?  0,8 cl? Om precies te zijn, ik ken maar één brouwer die zijn flesjes zo vol doet   :degroeten:

Natuurlijk heb ik het net even nagemeten want ik had ook geen idee hoeveel de kopruimte nu precies is. maar 2.5 cm onder de dop = 5 ml en 4 cm onder de dop = 13 ml.

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 30-12-2020  22:21 uOm precies te zijn zit er bij 5 BAR en 8 ml kopruimte dan 40 ml gas in de kopruimte en 10 gram per liter in het bier = 1500 ml in een 300 ml flesje. Dus bijna 40 x zoveel in het bier dan in de kopruimte. En je moet terug van 1500 ml naar 750 ml dus moet je dat ruwweg 20 x herhalen en dan ook nog elke keer een tijd wachten tot het evenwicht weer is hersteld en die verhouding 40:1 er weer is.
Daarom blijft er vaak maar 15 cl bier in het flesje zitten als het is uitgegusht. ;)

Vergelijkbare Topics (7)

34374

Reacties: 6
Gelezen: 2467

41924

Reacties: 19
Gelezen: 2144

25801

Reacties: 3
Gelezen: 3190

1507

Gestart door johanVH

Reacties: 5
Gelezen: 2800

36552

Reacties: 21
Gelezen: 6782

28416

Gestart door Pizzabakker

Reacties: 5
Gelezen: 5018

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.