Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe iSpindel kalibreren voor SG ipv Plato? (iSpindel WiFi Relay)

Gestart door JanDeGraaff, 14-12-2020 15:02 u

Vorige topic - Volgende topic

JanDeGraaff

Ik heb een vraagje waar ik het antwoord niet op kan vinden..

Ik heb recentelijk een iSpindel Relay gekocht. Wat dat doet is fungeren als een WiFi Access Point voor je iSpindel en door zichzelf met je WiFi netwerk te verbinden, zendt het de data van je iSpindel door naar, bijvoorbeeld, Ubidots of Brewfather.
Het voordeel is dat de iSpindel veel minder zijn best hoeft te doen om een WiFi verbinding te krijgen (bespaart batterij) en de Relay kan met zijn veel krachtigere antennes makkelijker de netwerkverbindingen verzorgen.

Ik heb de Relay bij mijn laatste batch gebruikt en mijn RVS Brewbucket stond op een plek waar voorheen de iSpindel vanuit de Brewbucket met geen mogelijkheid een netwerkverbinding kon krijgen en nu ging het allemaal als vanaf een leien dakje. Ideaal en het ziet er nog eens leuk uit ook. Plus geen geklooi met repeaters en versterkers..

Er is alleen 1 'maar': De relay verwacht dat de iSpindel de kalibratieformule in SG heeft, en niet in Plato, zoals de mijne. Brewfather rekent de ºPlato automatisch om in SG, dus daarvoor is het niet van belang. Voor het correct functioneren van wat de Relay allemaal kan tonen op het display wel.

Maar hoe moet ik nou een iSpindel voor SG kalibreren ipv Plato? Als ik de officiële documentatie en kalibratie spreadsheet bekijk, dan is het allemaal Plato.

Kan iemand mij helpen hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Lekkerpilzen

Ik heb ook een Ispindle (via forum gekocht) die al gekalibreerd was. Het was even stoeien maar ik heb dit perfect werkend gekregen in Brewfather (Brewfather heeft Plato nodig), maar dus geen ervaring met die Relay (wel tof ding !)

Het principe is volgens mij eigenlijk heel simpel:

Als je waarden in Plato invult in de calibratie spreadsheet, dan krijg je een "kalibratie formule" die dus ook waarden Plato als output geeft.
Als je waarden in SG invult in de calibratie spreadsheet, dan krijg je een "kalibratie formule" die dus ook waarden SG als output geeft.

Vervolgens log je in via Wifi op je spindle en moet je de juiste kalibratie formule invullen, op deze manier kies je dus tussen een output in Plato of SG.

Succes !

Woeka

Citaat van: JanDeGraaff op 14-12-2020  15:02 uMaar hoe moet ik nou een iSpindel voor SG kalibreren ipv Plato? Als ik de officiële documentatie en kalibratie spreadsheet bekijk, dan is het allemaal Plato.

Dat is niet heel ingewikkeld. Wat de software doet is de hoek omrekenen naar een ander getal, of dat nu Plato is of SG maakt niet uit. Door de 3de graadspolynoom door de SG meetwaarden tov de hoek te bepalen krijg je een formule voor de SG ipv Plato.

Zie hier een voorbeeld.

JanDeGraaff

Ahhh, nou snap ik het. Ik dacht te ingewikkeld...
Dank heren!

JanDeGraaff

Het is gelukt!
Dank je, Woeka, voor de link naar die Google docs spreadsheet (toegevoegd aan deze post). Die werkt erg makkelijk; hij geeft twee formules: één in ºPlato en één in SG.

In mijn geval heb ik de formule in SG gebruikt en nu werkt mijn iSpindel WiFi Relay perfect! Geeft mooi het actuele SG, %ABV en SVG weer tijdens de vergisting. Ook de temperatuur, batterij-lading en WiFi-signaalsterkte kun je er op aflezen. En alles wordt mooi doorgestuurd naar BrewFather, zelfs vanaf de plekken in huis waar de iSpindel zelf geen bereik heeft. Ideaal! David Heath heeft er een review van, maar die van mij heeft niet de extra temperatuur sensor. Ook zijn de schermpjes iets anders met de laatste firmware.

Wat ik alleen niet snap is dat de iSpindel firmware geen batterijspanning-range (min. en max. waarde) heeft, zodat je gewoon de resterende batterijspanning als percentage kunt zien; zoals in praktisch elk apparaat met een batterij... Ik kan toch helemaal niks met "3,94 V"...
Ik weet inmiddels ook wel dat ie met 4,14 V praktisch vol is en met 3 V zo goed als leeg. Maar 82% (94/114) is mij duidelijker dan 3,94 V. Nou ja, ik zal wel net iets te weinig 'geeky' zijn hiervoor ;D

Review van David Heath:
een review

Jeroen76

Vandaag ook zo'n relay besteld en ben benieuwd. Aardige en actieve verkoper die snel reageert op vragen.

@Jan, zou die capaciteit van de batterij niet omgerekend kunnen worden door de relay en dat die dan het weergeeft in procenten?

Gr. Jeroen

JanDeGraaff

Citaat van: Jeroen76 op 22-12-2020  19:22 u@Jan, zou die capaciteit van de batterij niet omgerekend kunnen worden door de relay en dat die dan het weergeeft in procenten?
Jazeker, dat zou moeten lukken; alleen moet dan wel de firmware van de relay dat ondersteunen..
Iedere batterij heeft een unieke boven- en ondergrens; die moet je kunnen ingeven en dan zou de relay best het percentage kunnen uitrekenen.

Overigens is het updaten van de firmware heel eenvoudig: firmware.bin bestand downloaden en vanuit het configuratiemenu uploaden en toepassen. Precies zoals bij de ispindel zelf.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.