Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

pH meter extech 100 of 110?

Gestart door beun, 09-06-2020 18:39 u

Vorige topic - Volgende topic

beun

Hallo medebrouwers,
Ik sta op het punt om een andere pH meter te kopen. Ik heb nu de pH scan 30 van Brouwland maar de elektrode lijkt aan vervanging toe te zijn.
Nu heb ik hier gelezen dat de Extech 100 een goede en degelijke keus is. Hiernaar op zoek ben ik ook de 110 tegen gekomen. Deze heeft een navulbare elektrode.
Nu heb ik er te weinig verstand van maar heeft dit voor of nadelen?
Zijn er verschillen tussen de twee?
Het verschil in prijs vind ik niet zo groot, een nieuwe elektrode kost meer.
Ik brouw ongeveer 12 keer per jaar dus heel intensief is het gebruik niet te noemen.
Ik ben benieuwd wat jullie vinden?

groet Stefan

beun

goom

Nauwkeurigheid van dit soort electrodes is 0,1 pH
Dit haal je ook met een goedkopere pH meter

En o ja ijken (2-punts ijking) doe je regelmatig. Ik het lab deden we dat wekelijks. Maar hier gebruikten we professionele apparatuur voor.

hans_nwk

Ik heb de 110 en bevalt goed. Nog geen electrode hoeven vervangen in ongeveer twee jaar, hoe lang die gemiddeld meegaat weet ik niet.
Het bijvullen heb ik twee keer gedaan geloof ik.

Hoe minder intensief het gebruik hoe eerder hij stuk gaat denk. Meer kans op uitdrogen als je hem niet bijvult. Maar 1x/maand bevochtigen moet ook meer dan genoeg zijn.

Ik stond voor dezelfde keus als jij en heb voor de 110 gekozen.

Suscces met de keuze, ik denk dat het met allebei wel goed komt maar ik neig toch vaak naar de mooie oplossing.

Groet,
Hans

beun

Citaat van: hans_nwk op 10-06-2020  09:14 uIk heb de 110 en bevalt goed. Nog geen electrode hoeven vervangen in ongeveer twee jaar, hoe lang die gemiddeld meegaat weet ik niet.
Het bijvullen heb ik twee keer gedaan geloof ik.

Hoe minder intensief het gebruik hoe eerder hij stuk gaat denk. Meer kans op uitdrogen als je hem niet bijvult. Maar 1x/maand bevochtigen moet ook meer dan genoeg zijn.

Ik stond voor dezelfde keus als jij en heb voor de 110 gekozen.

Suscces met de keuze, ik denk dat het met allebei wel goed komt maar ik neig toch vaak naar de mooie oplossing.

Groet,
Hans

Ik neigde ook al naar deze uitvoering maar vroeg mij dus af wat de voor- of nadelen zijn hiervan.
Ik ga denk ik dan toch voor deze uitvoering.

groet Stefan

beun

Citaat van: goom op 10-06-2020  08:27 uNauwkeurigheid van dit soort electrodes is 0,1 pH

En o ja ijken (2-punts ijking) doe je regelmatig. Ik het lab deden we dat wekelijks. Maar hier gebruikten we professionele apparatuur voor.
Gaat mij meer om een meter die degelijk is en waarvan de levensduur goed te verlengen is omdat er onderdelen goed te verkrijgen zijn.

IJken doe ik standaard voor iedere  brouwsessie.

groet Stefan

Jacques

Citaat van: goom op 10-06-2020  08:27 uNauwkeurigheid van dit soort electrodes is 0,1 pH

De nauwkeurigheid van de Extech 100 en 110 is 0,01 pH. Bij deze meters kun je 3 punts ijkingen uitvoeren.
Deze meters hebben veel voordelen ten opzichte van de goedkope meters.

Zie http://www.extech.com/products/resources/PH100_PH110_UM-en.pdf

Jacques

Citaat van: beun op 09-06-2020  18:39 uHallo medebrouwers,
Ik sta op het punt om een andere pH meter te kopen. Ik heb nu de pH scan 30 van Brouwland maar de elektrode lijkt aan vervanging toe te zijn.
Nu heb ik hier gelezen dat de Extech 100 een goede en degelijke keus is. Hiernaar op zoek ben ik ook de 110 tegen gekomen. Deze heeft een navulbare elektrode.
Nu heb ik er te weinig verstand van maar heeft dit voor of nadelen?
Zijn er verschillen tussen de twee?
Het verschil in prijs vind ik niet zo groot, een nieuwe elektrode kost meer.
Ik brouw ongeveer 12 keer per jaar dus heel intensief is het gebruik niet te noemen.
Ik ben benieuwd wat jullie vinden?

groet Stefan

Bij Bol.com is het verschil in prijs tussen de Extech PH100 en PH110 slechts € 17,80.
De Extech PH110 kost daar € 112,86. (Als je via de link bestelt steun je het forum.)

Gelet op dit kleine prijsverschil zou ik voor de PH110 gaan.

beun

Citaat van: Jacques op 12-06-2020  23:35 uBij Bol.com is het verschil in prijs tussen de Extech PH100 en PH110 slechts € 17,80.
De Extech PH110 kost daar € 112,86. (Als je via de link bestelt steun je het forum.)

Gelet op dit kleine prijsverschil zou ik voor de PH110 gaan.

Dank je Jacques, hier ging mijn voorkeur al naar uit maar was er nog niet helemaal zeker over.
Ga deze morgen via de link( je bedoelt die in je post begrijp ik) bestellen.
groet Stefan

Jacques

Citaat van: beun op 13-06-2020  21:32 uDank je Jacques, hier ging mijn voorkeur al naar uit maar was er nog niet helemaal zeker over.
Ga deze morgen via de link( je bedoelt die in je post begrijp ik) bestellen.
groet Stefan

Ja, door de link in het bericht te gebruiken steun je het forum en dat kost je geen cent extra.

beun

Helemaal goed!! Maar zelfs als er extra kosten aan verbonden zouden zijn geweest is het voor mij ok. Het forum heeft ook inkomsten nodig om de boel draaiende te houden... :proost:

jerovan

Ik heb een extec pH 110   maar kan het flesje met navulvloeistof voor de elektrode  niet meer vinden.  Ik zag dat ze bij Brouwland of Braumarkt die flesjes met navulvloeistof  voor Extech 110 verkopen, maar  ontzettend duur (€ 24 voor klein flesje). Wie weet de samenstelling  van de navulvloeistof  (KCL  3 M,  KCL +  AgCL)?
of wat anders zodat ik het zelf  kan maken.

Jacques

Citaat van: jerovan op 19-03-2021  00:20 uIk heb een extec pH 110   maar kan het flesje met navulvloeistof voor de elektrode  niet meer vinden.  Ik zag dat ze bij Brouwland of Braumarkt die flesjes met navulvloeistof  voor Extech 110 verkopen, maar  ontzettend duur (€ 24 voor klein flesje). Wie weet de samenstelling  van de navulvloeistof  (KCL  3 M,  KCL +  AgCL)?
of wat anders zodat ik het zelf  kan maken.

Wat je zoekt heet Extech PH113. Misschien helpt dat bij je zoektocht naar de samenstelling. Overigens geeft de datasheet weinig of beter gezegd geen informatie over de samenstelling.

jerovan

Extech pH 113 wist ik al , ik vermoed dat het 3,5 mol. KCl is  met AgCl verzadigd maar weet het niet zeker.
Ik kan bestellen maar Brouwland heeft weer eens geen voorraad, daarbij zitten de 2 extra referentie elektroden er niet bij (het is een Amerikaans product en  in Amerika krijg je 2x nieuwe referentie elektroden erbij.)
Weet iemand hoe lang de referentie elektrode mee gaat voordat deze moet worden vervangen (ze doen er niet voor niks 2x referentie elektrode bij in Amerika) . Ik ben eigenlijk maar matig tevreden met de Extech, werkt  traag,
kalibratie vaak problematisch, drukknoppen reageren traag en moeilijk af te lezen, geen ondersteuning in Europa.

Jacques

Zelf heb ik al jaren een Extech 100. Anders dan jij ben ik er zeer tevreden over. In het verleden heb ik meerdere (goedkope) pH-meters gehad maar die konden niet tippen aan het gebruikersgemak van de Extech 100...
Om de zoveel tijd vervang ik de elektrode. De meter geeft aan wanneer dat nodig is.

jerovan

Ik heb het over de  Extech 110, de Extech 100  is een ander verhaal. Wie kan mij helpen  aan info  over ev vernieuwen referentie  elektroden (de kleine elektrode die eruit wordt gehaald  als je  bijvult) en  samenstelling  vulvloeistof.

beun

jerovan

Bedankt voor de tip , ik kan de extech 110 op hun website niet vinden maar ze verkopen het op bol.com, dus ik zal ze as maandag eens bellen, ze zitten in België.

Hannes

Ik heb de extech 100 aangeschaft. Heb ik het nu goed begrepen dat jullie de elektrode eruit halen, daarna kapje erop drukken en bewaren in aparte vloeistof in het bijgeleverde bekertje?

Het gaat er dan denk ik toch om dat de punt onder "water" staat en niet uitdroogt.  Er zit toch electronica in en dat kan niet echt tegen vloeistof.

Ik vind de handleiding hierin wel summier. Bekertje en kapje zijn meegeleverd, maar nergens staat wat er mee te doen.

Jacques

Citaat van: Hannes op 22-03-2021  22:46 uIk heb de extech 100 aangeschaft. Heb ik het nu goed begrepen dat jullie de elektrode eruit halen, daarna kapje erop drukken en bewaren in aparte vloeistof in het bijgeleverde bekertje?

Het gaat er dan denk ik toch om dat de punt onder "water" staat en niet uitdroogt.  Er zit toch electronica in en dat kan niet echt tegen vloeistof.

Ik vind de handleiding hierin wel summier. Bekertje en kapje zijn meegeleverd, maar nergens staat wat er mee te doen.

De Extech PH100 heeft geen hervulbare elektrode. Bij deze meter vervang je de gehele elektrode. De elektrode heeft als code Extech PH105. De vervangende elektrode kost ongeveer € 35.

De Extech PH110 heeft een hervulbare elektrode. Deze elektrode kan ook vervangen worden. De kosten hiervoor bedraagt zo'n € 65.

Hannes

Jacques, dus niet in de bewaarvloeistof bewaren. Had het idee dat jij dat wel deed in het verleden, althans zo lees ik terug op dit forum.

jerovan

Heb nog even contact gehad  met de verkoper van Prometeq . De  pH 113 set (navulvloeistof 15 ml  + 2x referentie elektrode )  is over een week of 2 weer leverbaar ,  Hij wist niet  wanneer referentie Elektrode vervangen moest worden maar via terugkoppeling  van klanten zou dit 1x per jaar moeten gebeuren .  Ik ga KCL  3 M  als bewaarvloeistof voortaan mengen  met  pH 4 bufferoplossing (zakje  met poeder )  om de KCL oplossing  wat zuurder te maken zodat er hopelijk minder kristal afzetting  ontstaat.

Jacques

Citaat van: Hannes op 23-03-2021  09:45 uJacques, dus niet in de bewaarvloeistof bewaren. Had het idee dat jij dat wel deed in het verleden, althans zo lees ik terug op dit forum.

Conform de gebruiksaanwijzing van Extech vul ik de dop van de elektrode met een pH 4.0 buffer. De elektrode hoor je niet droog te bewaren. In plaats van de bufferoplossing kun je ook een 3 M KCl-oplossing gebruiken.

Vergelijkbare Topics (7)

23972

Gestart door seed7

Reacties: 7
Gelezen: 4318

21201

Reacties: 10
Gelezen: 4157

16636

Reacties: 11
Gelezen: 3434

29087

Reacties: 13
Gelezen: 4241

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.