Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zelfbouw temperatuur controller voor gistingskamer

Gestart door BrewingByNumbers, 16-05-2020 20:06 u

Vorige topic - Volgende topic

BrewingByNumbers

Ik ben de afgelopen weken flink aan het knutselen geweest:

De controller is op basis van de Wemos D1 (ESP8266), een voeding voor de controller, een voeding voor de verwarming. Een relais voor de verwarming en een voor de koelkast. Verwarming is met 2 warmte folie strips van zo'n 48 Watt in totaal.

Ik moet de echte temperatuur aansturing nog wel programmeren, wat ik al wel klaar heb is een klein webservertje dat de berichten van de iSpindel opvangt en dan doorstuurt naar Brewfather. Doordat mijn controller ook access point is en op de koelkast ligt is de ontvangst van de iSpindel prima, zelfs in de koelkast in een RVS vat.

Ik zal komende tijd wel wat meer details posten, het is ook nog niet helemaal klaar. Ik mis de 3e temperatuur sensor met thermowell nog.

Alexander_H

André de Laat

Mooi projectje inderdaad. Maar waarom niet gewoon een Inkbird? Werkt perfect en je hoeft er niks aan te doen. Is ook wat compacter. Je mist nog een derde sensor? Jouw fermenter heeft toch geen zakbuis? Of ga je de thermometer die er nu in zit vervangen door een zakbuis? In dat geval had ik wat meer uitgegeven en een Brewbucket aangeschaft.

BrewingByNumbers

De ESP is inderdaad fantastisch, ik gebruik hem niet met Arduino maar met micropython. Dat was wel een beetje een uitdaging om geheugenfragmentatie te voorkomen maar het programmeren ging snel.

Dit project is ontstaan op de dag dat ik een Inkbird kreeg, die ik eerlijk gezegd nooit echt getest heb. Ik vond de instellingen net iets te beperkt. (Alhoewel het hoofdschudden van mijn vrouw toen ik zei: 'Hey Google, set the fermenter to 15 degrees' en vervolgens de koelkast aansprong wel de moeite waard was)

Het begon meer als een experiment totdat ik me besefde dat ik het grootste probleem dat ik met de iSpindel had er waarschijnlijk mee op kon lossen. En dat werkt inderdaad prima, ik vang nu de iSpindel data af, die combineer ik met de sensoren aan mijn eigen bordje en de gecombineerde data gaat als custom stream naar Brewfather. Er draait ook een webservertje op waarmee ik zelf in huis ook wat dingen kan opvragen (temperatuur, gravity, koeling/verwarming aan, luistert brewfather nog naar updates? Stuurt iSpindel nog updates? Wat zijn de huidige P, I en D waarden voor de temperatuur aansturing? Hoe is het geheugen gebruik?)

De derde sensor waar ik nog opwacht is inderdaad een DS18B20 in een zakbuis, maar het is nog de vraag of hij gaat passen. Achteraf was hij ook niet echt nodig omdat de bier temperatuur nu via de iSpindel al beschikbaar is.

Dus ja er waren zeker makkelijker oplossingen en gedurende het project heb ik me vaak genoeg afgevraagd 'had ik niet gewoon zo'n Fermentemp H3 moeten kopen', dan was ik inderdaad met die (of een Gloeilamp) + Inkbird + Koelkast klaar geweest.

Maar nu heb ik iets wat ik helemaal zelf kan instellen en wat doet wat ik wil. Ik heb het grotendeels met plezier gebouwd, van alles geleerd, mijn soldeerboutfobie overkomen... "In the end the journey brought joys that outweigh the pain" :D

Alexander_H

Klinkt als een mooie oefening :)
Zelf ook een eigen appje geschreven om de ispindel uit te lezen en de data te loggen, ben hem op het moment aan het uitbreiden om straks ook de druk op de flesjes na vergisting te kunnen opvolgen, een ispindel idee maar dan met manometer. (ESP met ESPEasy firmware voorlopig, even kijken in china voor esp printjes met geintegreerde batterijhouder en laad mogelijkheid)
Uiteindelijk wil ik ook het brouwproces zelf gaan automatiseren, maar daar moet ik wat meer tijd voor uittrekken ( en geld).

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.