Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zelfbouw fastwasher voor 50 euro?

Gestart door Nobock, 01-05-2020 18:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Nobock

Ik zou  het zelf niet snel weer doen maar wie wil kan het ook eens proberen. Hij is ook nog niet klaar want ik moet de pomp nog aansluiten en de pomp zelf nog wegwerken in een kastje. Ik heb het ook nog niet getest met schoonmaakmiddelen maar vaatwastabletten en flink heet water moet kunnen. Over het spoelen met zuren kan ik nog nix zeggen. Maar als iemand problemen voorziet hoor ik het graag.

Het leuke is dat als je de ruimte hebt in je brouwschuur je het ding in kunt bouwen in en aansluiten aan een oude vaatwasser en dan kun je bijv een programma van 30 min draaien. En als je handig bent met arduino kun je helemaal los.

Kostenplaatje (beetje ruim en sommige spullen hoefde ik niet te kopen)
- 10 trespa
- 15 spuitmondjes
- 10 rvs boutjes en ringetjes
- 5 doorvoer
- gratis vaatwasser van MP voor donorpomp en aansluit-rommel
- benzine om de spulletjes te verzamelen

Gereedschap reken ik niet mee maar je spullen worden niet beter van de bewerking van trespa. Zaagtafel, bovenfrees, (kolom)boor. Boren van 40, 30 en 17mm. Frees, fijn zaagblad (aldi ding voor weinig), tapsetje en bijpassend boortje.

Ik heb zelf al een stevig krat met klapdeksels geregeld voor 7,50 en ik zal ook nog wat spulletjes moeten kopen voor een doorvoer van het krat en aansluiting op de pomp.

Als iemand geïnteresseerd is kan ik meer foto's laden.

Novice77

Benieuwd naar wat er precies in de trespa platen gebeurt. Werkt dit hetzelfde als de echte fastwasher, met een rubber pakking binnenin?
Ik zou zeggen: gooi alle foto's maar gelijk online!

Jedoka

Nobock

Nobock

Bodemplaat met nog niet allevgaatjes op de juiste plek (ging weer net als het brouwen). Hier tap ik dan schroefdraad in.

2de plaat waardoor water naar de spuitmondjes gaat. In de nok komt het water binnen.

3de plaat die de spuitmondjes op hun plek houdt. Dat grote gat is voor de moer van de doorvoer.

Nobock

Paar plaatjes van bovenste plaat.

En de vaatwasserpomp voor de proefopstelling capaciteit.
[/URL][/img]

Nobock

Er zitten geen pakkingen tussen. Boutjes op 10 cm en geheel ligt in een bak dus lekkage is geen probleem.

Nobock

Vandaag flessenspoeler in gebruik genomen. Ben uiteindelijk niet tevreden met de opstelling. Ik had de pomp onder het krat moeten monteren. En ook de doorvoer aan de onderkant van het krat moeten maken. Dit heb ik niet gedaan omdak ik geen ruimte had om de drukleiding binnendoor te laten gaan maar achteraf zou onderbouw en drukleiding buitenom ook al beter zijn. Nog beter was geweest de invoer van de manifold aan de onderkant te maken. Door het gewicht had ik de manifold eenvoudig met een pakking kunnen laten aansluiten. Beetje lekkage was niet erg geweest. Mss bouw ik het alsnog een keer om.

Zo'n vaatwasserpomp is echt super. Aanvoer met 40 mm en drukleiding 32 mm levert meer water dan eenvoudig afgevoerd kan worden. Ik zal daarom nog een regelbare bypass maken. Mijn bedoeling is namelijk om met minder water en ook reinigingsmiddel te kunnen spoelen. Nu raakt een deel van de flesjes vol en moet ik na 5 min even de pomp afschakelen zodat ik weer mijn water terug heb in het krat. Anders zuigt de pomp ook lucht. Verder is dit systeem sneller dan weken omdat het water de hele tijd met kracht circuleert.

Ik heb eens een paar Heineken flesjes gebruikt en die lieten allemaal een waas zien. Ik heb 2 foto's toegevoegd van één van de flesjes. Voor en na het spoelen. Je ziet dat de waas weg is. In een bruin flesje had ik dit niet gezien en was ik dit ding nooit gaan bouwen. Ik ga voortaan bij elke brouw één licht flesje vullen om de vervuiling beter in de gaten te kunnen houden. Overigens zag mijn waswater er neutraal uit. Er staan wel horrorfoto's op het forum van wat er bij anderen los komt na een paar uur weken. Het was alleen lichtbruin, vnl van het blok hout wat ik onder de manifold had liggen om voldoende volume water te hebben voor de pomp.

Mijn flessenregiem wordt nu spoelen na gebruik 3x met warm water. Uit laten lekken en dan op z'n kop in het krat. Voor gebruik spoelen met de automaat en een vaatwasblokje. Dan spoelen met warm water. Met mijn 'double blast flessenspoeler'. En daarna nog een keer spoelen met een ontsmettingsmiddel, op de hand met een flessenspoeler met pompje. En dan vullen met bier :)

luc b

Waar heb je de spuitmondjes versierd?

Nobock

Het zijn lange spuitmondjes. Ik heb ze bij Toolstation gekocht.

Esterenbrouw

Mooi project.

Krijg de indruk dat de diameter van de spuitmondjes te hoog is, waardoor het water niet
snel genoeg de flesjes uit kan.

Jochen

Moet makkelijk op te lossen zijn door de steunvoetjes van de fastrack te verhogen?

Citaat van: Esterenbrouw op 24-05-2020  17:36 uMooi project.

Krijg de indruk dat de diameter van de spuitmondjes te hoog is, waardoor het water niet
snel genoeg de flesjes uit kan.

Esterenbrouw

Jochen, ik denk dat jij mij verkeerd begrijpt.
Ik bedoel de doorsnee van de spuitmondjes te groot, er kan te weinig water
tussen de hals en het spuitmondje uit de fles lopen, zodat ze vollopen.

Nobock

De doorsnede is inderdaad vrij groot. Krap 16 t.o.v. Flesopening van krap 18. Toch zal het resterende oppervlak een factor 2,5 groter zijn tov de spuitopening. Er zit trouwens zoveel druk achter de pomp dat het water wat in de hals blijft staan naar buiten wordt geperst. En als de fles helemaal vol zit is er evengoed nog veel werveling door de kracht van het ingespoten water. Ik was eigenlijk op zoek naar een holstaf van bijv. Polyacryl waar ik aan 1 zijde schroefdraad op wilde tappen. Ik kon echter geen goede maat vinden. Ik heb ook nog een stel pennen liggen die ik daarvoor wilde gebruiken. Uiteindelijk is het dit geworden. Dit is ook beetje flexibel en de draad in het trespa had dan helemaal haaks moetten zijjn. Te. Beginnen met het gat. Dit was met mijn gereedschap nooit gelukt. Als ik een cnc freesbankje had gehad had ik het wel geweten...

Esterenbrouw

Desalniettemin een mooi knutselwerk dat flessen schoonmaken vergemakkelijkt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.