Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Fastwasher opstelling

Gestart door Sjoerd, 30-04-2020 21:56 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd

Vandaag mijn Fastwasher opstelling getest. Ging erg goed. Beetje Puro San bij lauwwarm water, daarna naspoelen met water. Zie filmpjes. Eerder deed ik alles flesje voor flesje, scheelt dus behoorlijk wat werk 👍👍

https://myalbum.com/album/QTLXomH8dDEW

Neetje

Het lijkt dat niet alle flesjes vol op bodem worden gespoeld.
Maar tijd en temperatuur maken veel goed denk ik.

Sjoerd

Doet ie wel, maar als er veel schuim in het flesje zit zakt hij inderdaad in sommige flesjes een beetje weg. Als ik dan met de knop de stroom eraf haal, zakt het schuim weg en dan weer aanzet, haalt hij overal de bodem weer. Zo heb ik alle flesjes 3 maal gespoeld

Guppie

Waarom naspoelen met water? Na purosan kan je gelijk bottelen, don't fear the foam.

Sjoerd

Ik weet het, laten we zeggen voor mijn eigen gevoel. Heb jaren sulfiet gebruikt waarbij naspoelen heel belangrijk is. Dus de stap naar niet naspoelen is voor mij nog net even een brug te ver

Guppie

Ik vul kegs af direct na het spoelen met een San oplossing, er komt dan een hele pilaar schuim omhoog

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 30-04-2020  22:53 uIk weet het, laten we zeggen voor mijn eigen gevoel. Heb jaren sulfiet gebruikt waarbij naspoelen heel belangrijk is. Dus de stap naar niet naspoelen is voor mij nog net even een brug te ver

Grappig. Bij sulfiet hoef je niet na te spoelen. Het restant aan sulfiet werkt als anti-oxidant...

Overigens is sulfiet niet het meest ideale desinfecteermiddel. Het vrijkomen van SO2-gas kan voor vervelende irritaties zorgen. Daarnaast is het middel relatief kort werkzaam.

Sjoerd

Citaat van: Jacques op 01-05-2020  13:55 uGrappig. Bij sulfiet hoef je niet na te spoelen. Het restant aan sulfiet werkt als anti-oxidant...

Overigens is sulfiet niet het meest ideale desinfecteermiddel. Het vrijkomen van SO2-gas kan voor vervelende irritaties zorgen. Daarnaast is het middel relatief kort werkzaam.

Aha, duidelijk, heb er nu eea over gelezen. Op de cursus destijds was me verteld dat sulfiet slecht was voor je schuim, maar daar kan in tekst nu niets over vinden

Fen

Met star san vond ik het ook niet geweldig werken door al het schuim. De pomp heeft het er maar moeilijk mee.
Ik heb net Chemipro CIP in huis maar nog niet gestest. Ik hoop dat het daarmee beter gaat.

jackodb

Citaat van: Fen op 03-05-2020  15:04 uMet star san vond ik het ook niet geweldig werken door al het schuim. De pomp heeft het er maar moeilijk mee.
Ik heb net Chemipro CIP in huis maar nog niet gestest. Ik hoop dat het daarmee beter gaat.
Zelfde situatie hier. Voor zover ik weet zorgt de schuim wel voor een langere contacttijd.

Tegenwoordig meng ik de CIP met de schuim-versie.

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 02-05-2020  23:39 uAha, duidelijk, heb er nu eea over gelezen. Op de cursus destijds was me verteld dat sulfiet slecht was voor je schuim, maar daar kan in tekst nu niets over vinden

Als je veel sulfiet gebruikt remt dat de hergisting. Minder koolzuur is minder schuim...
Er is nog een reden om op te passen met de hoeveelheid sulfiet: het geeft een onaangename zwavelachtige smaak als je er meer van gebruikt dan 0,05 g per liter.

Een heel klein beetje sulfiet in je bier is goed maar te veel niet...
Overigens maakt biergist sulfiet aan.

Fen

Citaat van: jackodb op 03-05-2020  15:24 uZelfde situatie hier. Voor zover ik weet zorgt de schuim wel voor een langere contacttijd.

Tegenwoordig meng ik de CIP met de schuim-versie.

Star San / Puro San benodigd een contacttijd van 1 minuut, CIP 3 minuten. Dan laat je het toch gewoon wat langer op de Fastwasher staan? Schuim of niet. Of ben ik nu zo gek.

jackodb

Citaat van: Fen op 03-05-2020  20:17 uStar San / Puro San benodigd een contacttijd van 1 minuut, CIP 3 minuten. Dan laat je het toch gewoon wat langer op de Fastwasher staan? Schuim of niet. Of ben ik nu zo gek.

Kan natuurlijk ook. Zelf redeneerde ik zo: 1 minuut met het mengsel. Bij het uitdruppen de 'schuim'-tijd.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.