Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wattage voor vergistingskast

Gestart door Natlip, 14-03-2020 15:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Natlip

Ik ga van een koelkast een vergistingskast maken. Met een inkbird.
Nu is mijn vraag of een verwarmingsplaatje van 15 watt voldoende is om de temperatuur omhoog te krijgen.

Koen S

Hangt ervan af hoe goed je gistkast geïsoleerd is, welk de temperatuur is van de ruimte waarin ze staat en hoeveel graden je wil stijgen.
In een goed geïsoleerde koelkast schat ik dat je 5 tot 6°C kan stijgen tov de omgevingstemperatuur.

Natlip

Het is een vrij nieuwe koelkast, 2 jaar oud.
Omgevingstemperatuur van de koelkast is een loods, daar is het een graad of 5/6 warmer als buiten zeg maar.
Maar in de winter zou het warmteplaatje dus wel voor een graad of 10/15 verhoging moeten genereren.
Dan zou dit plaatje van 15 watt dus te kort schieten?

Snelbier

Moet kunnen, maar hangt ook beetje af van je bier-volume. Groter volume vereist meer vermogen.
Zelf gebruik ik een verwarmingslint van 30W om het vat, in koude garage, ZONDER KAST..
Blijft met 20 L bier moeiteloos 15'C boven omgevingstemp, Inkbird verwarmt ~15 min per uur.
Met 15 W vermogen zou verwarming (theoretisch) 50% van de tijd aanstaan, dus overcapaciteit.
Voordeel van laag vermogen is geleidelijke verwarming, minder pieken..
Mijn ervaring zegt: Doen.  Komt helemaal goed. Zeker in een geïsoleerde kast.
Proost,  Snelbier.

Rob Q

Helemaal mee eens. Werkt bij mij ook goed.
De gist helpt ook mee omdat de vergisting ook warmte opwekt.
Als het erg koud is of vriest zal je kast best het verschil opvangen, het matje hoeft niet het wort op te warmen van 5 naar 20 graden. :brouwen:

Natlip

Sjoerd

Kies voor een buisverwarming 60 Watt, werkt super!

lier

Citaat van: Sjoerd op 14-03-2020  19:27 uKies voor een buisverwarming 60watt, werkt super!

En dan een dimmer ertussen, kan je hem nog afregelen ook

Neetje

Citaat van: lier op 14-03-2020  22:38 uEn dan een dimmer ertussen, kan je hem nog afregelen ook

Niet echt nodig. Bij minder dan 40 Watt heb je in de winter maar net of net niet voldoende.

Natlip

Zo heeft ieder een ander advies.
Dus de 60 Watt is duidelijk overcapaciteit, maar met een inkbird maakt dat in principe niet uit.
Een te laag wattage kan in de winter dus een klein akkefietje worden. Hmmm. Als ik dus op safe wil is de 15 Watt dus net ff te kort op een winterdag.

Neetje

Je kan een testje doen. Zet een gistvat met 20 à 21 graden water in je koelkast en kijk eens of deze net na een (koude) nacht nog op dezelfde temperatuur is.
Tijdens de hoofdvergisting ontstaat veel warmte en dan is het geen probleem.
Maar je begrijpt dat het vermogen van de verwarming in hoofdzaak afhangt van de mate van isolatie en het temperatuurverschil binnen en buiten de koelkast.

Als je de koelkast ook gebruikt voor hergisting,
Als je je voor bottelen je bieren koud zet voor bezinken gist en na bottelen gaat hervergisten op bv 23 graden, dan duurt het een hele poos voor je de hergist temperatuur bereikt. In de vorsttijd haal je de temp. waarschijnlijk helemaal niet.

middelaersch

Citaat van: Sjoerd op 14-03-2020  19:27 uKies voor een buisverwarming 60 Watt, werkt super!

Helemaal mee eens.

15 Watt lijkt me aan de krappe kant. Zeker als de koelkast in een koude ruimte staat.
Als je zo'n plaatje koopt en het blijkt onvoldoende, moet je twee keer geld uitgeven...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.