Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

CO2 toevoegen aan kleine lagertank

Gestart door rutger1973, 04-03-2020 12:38 u

Vorige topic - Volgende topic

rutger1973

Hallo,

Ik ben vorig jaar begonnen met brouwen en probeer bij elk brouwsel mijn proces te verbeteren. Ik brouw kleine batches van 10 liter bier. Ik heb gisteren de tip gekregen om oxidatie van het bier tegen te gaan door eerst mijn lagertankje (12 liter) te vullen met CO2. Het bier laat ik vervolgens via een slang op de bodem in de lagertank lopen waarmee het CO2 omhoog wordt geduwd die vervolgens het zuurstof uit de lagertank zou moeten drukken.

2 vragen hierbij.
- Hoeveel CO2 moet ik in de lagertank doen om 2 liter headspace te vullen? Of is een klein laagje voldoende om het bier te beschermen tegen de zuurstof?
- Is hier een simpele oplossing voor wat betreft apparatuur? Ik dacht aan patronen maar ik weet niet of die voldoende CO2 bevatten voor 2 liter. Een grote tank aanschaffen vind ik weer zo overdreven.

Suggesties?

Dank!

Rob.Erto

Hebben je bieren last van oxidatie dan en zo ja, hoe heb je dit bepaald? Want anders ga je een oplossing bedenken voor een probleem waar jij geen last van hebt.

Martijn0172

Eens met bovenstaande, je zou je ook kunnen afvragen of overhevelen echt wel nodig is. Ik doe het namelijk nooit.  En zo ja, door iets eerder te hevelen voordat het compleet uitvergist is ga je ook oxidatie tegen. Maar om antwoord te geven op je vraag, ik "spoel" mijn kegs altijd met CO2 voordat ik ze vul, dit doe ik door de slang op de bodem te leggen en CO2 er in te spuiten totdat ik merk dat de CO2 uit de keg komt, meestal is dit binnen een seconde of twee (met 1,5 bar druk) en ik gebruik een 10kg fles hiervoor

rutger1973

Da's een goeie... ik meende een soort van 'zelfgebrouwen' smaak te ontdekken maar bij 2 bieren is die er uit doordat ik de bieren een paar weken langer op de fles heb gehouden. Ik denk dat ik dit vooral uit voorzorg wil doen.

Het overhevelen doe ik mijn voor het krijgen van helderder bier. Ik heb dat in het begin niet gedaan en toen dwarrelde er aardig wat sediment door het bier.

Rob.Erto

Ik heb geen ervaring met oxidatie en kan de smaak ook niet herkennen, maar volgens mij ontstaat smaakafwijkingen door oxidatie juist bij bier wat langer staat. Als jij zegt dat het verdwijnt met de tijd, zou het geen oxidatie zijn.

Daarnaast, er is geen consensus over wel of niet overhevelen. Ik brouw zelf ook 10 liter batches en doorgaans doe ik niet aan lageren. Na einde vergisting verplaats ik het bier naar de bottelemmer (via kraantje onderzijde gistvat) en dat bier is helder. Door rustig handelen probeer ik de gistkoek/slurry niet te verstoren. Gebruik jij ook een kraan aan onderzijde of hevel je?

Jacques

Citaat van: Rob.Erto op 04-03-2020  15:47 uIk heb geen ervaring met oxidatie en kan de smaak ook niet herkennen, maar volgens mij ontstaat smaakafwijkingen door oxidatie juist bij bier wat langer staat. Als jij zegt dat het verdwijnt met de tijd, zou het geen oxidatie zijn.

Daarnaast, er is geen consensus over wel of niet overhevelen. Ik brouw zelf ook 10 liter batches en doorgaans doe ik niet aan lageren. Na einde vergisting verplaats ik het bier naar de bottelemmer (via kraantje onderzijde gistvat) en dat bier is helder. Door rustig handelen probeer ik de gistkoek/slurry niet te verstoren. Gebruik jij ook een kraan aan onderzijde of hevel je?

Een oxidatiesmaak ontstaat niet door het bier langer te laten staan tijdens de nagisting als je gistvat goed afsluit en het waterslot gevuld is. Oxidatiesmaken ontstaan door zuurstofinslag tijdens het brouwen. De meeste kans op het ontstaan van oxidatiesmaken heb je tijdens het bottelen van je bier. Na de vergisting is bier namelijk heel gevoelig voor zuurstofopname.

De invloed van oxidatie is eenvoudig te leren.
Schenk een glas bier in en laat het een uurtje of 4 staan. Schenk daarna een ander glas in van dezelfde batch. Vergelijk de smaak.
Een andere manier bestaat uit het bewaren van een paar flessen bij 30 ºC gedurende 1 maand. Vergelijk daarna het bier met flessen die bewaard zijn geweest bij 10 ºC. 

Dat er geen consensus is over nut en noodzaak van overhevelen komt om twee redenen.
Ten eerste herkent lang niet iedereen autolysesmaken. Autolysesmaakjes komen vaker voor in zelfgebrouwen bieren dan gedacht wordt...
Ten tweede is het ontstaan van autolysesmaken ook afhankelijk van de hoeveelheid gist waarmee je begonnen bent. Ook de tijd die tussen zit tussen het einde van de vergisting en het moment van bottelen is van belang.

Zeker als een gistvat niet goed afsluit doe je er goed aan tijdig over te hevelen. Als je dat niet doet krijgt je bier een vervelende oxidatiesmaak.

Vergelijkbare Topics (7)

17294

Reacties: 23
Gelezen: 10521

33720

Reacties: 5
Gelezen: 1802

9253

Reacties: 21
Gelezen: 7717

33047

Gestart door Geert_d

Reacties: 22
Gelezen: 7977

29839

Reacties: 3
Gelezen: 2212

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.