Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe lang blijft een caustic oplossing actief?

Gestart door ppuk, 12-11-2019 10:07 u

Vorige topic - Volgende topic

ppuk

Heeft iemand een idee hoe lang een caustic oplossing blijft werken? Bij oxi oplossingen is dat meestal kort maar ben dus benieuwd hoe dat bij caustic zit.

brouwerwaldonk

De oplossing die ik maak blijft hier toch enkele dagen actief.
15 L handwarm water met 25 ml bijtende caustic, 50 ml Javel en 1 soeplepel zachte soda.

Jacques

Citaat van: ppuk op 12-11-2019  10:07 uHeeft iemand een idee hoe lang een caustic oplossing blijft werken? Bij oxi oplossingen is dat meestal kort maar ben dus benieuwd hoe dat bij caustic zit.

Ik neem aan dat je Chemipro caustic of Puro caustic bedoelt en niet natriumloog dat ook caustic wordt genoemd. Chemipro caustic en Puro caustic bevat ook natriumloog (25-35%) maar daarnaast ook andere stoffen. Natriumloog is een stof die stabiel is, hoe het precies zit met de andere stoffen weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat de werking van het middel na een paar dagen niet minder wordt op voorwaarde dat er niet te veel verontreiniging is in de oplossing.

ppuk

Ik had het inderdaad over puro caustic. Zo te lezen kan ik het bij (zeer) lichte verontreiniging prima op de dag zelf hergebruiken. Bedankt voor de tips!

Trapkast

Citaat van: Jacques op 12-11-2019  22:53 uIk neem aan dat je Chemipro caustic of Puro caustic bedoelt en niet natriumloog dat ook caustic wordt genoemd. Chemipro caustic en Puro caustic bevat ook natriumloog (25-35%) maar daarnaast ook andere stoffen. Natriumloog is een stof die stabiel is, hoe het precies zit met de andere stoffen weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat de werking van het middel na een paar dagen niet minder wordt op voorwaarde dat er niet te veel verontreiniging is in de oplossing.

Overigens gaat 't om Natronloog, niet om Natriumloog  ;)

Natronloog staat ook wel bekend als Natriumhydroxide (NaOH) :proost:

brouwerwaldonk

Voor die, die het product natriumhydroxide (NaOH) nog niet goed kennen, dat is heel bijtend, het lost je vel op als je daar met blote handen met bezig bent. Dat blijft heel lang werkzaam.
Heel sterk verdunnen als je het gebruikt.   

Jacques

Citaat van: Trapkast op 19-11-2019  11:42 uOverigens gaat 't om Natronloog, niet om Natriumloog  ;)

Natronloog staat ook wel bekend als natriumhydroxide (NaOH) :proost:

Bedankt voor de correctie. Altijd al bijzonder gevonden dat gesproken wordt van natron in plaats van natrium.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 19-11-2019  11:52 uVoor die, die het product natriumhydroxide (NaOH) nog niet goed kennen, dat is heel bijtend, het lost je vel op als je daar met blote handen met bezig bent. Dat blijft heel lang werkzaam.
Heel sterk verdunnen als je het gebruikt.   

Een andere naam voor natriumhydroxide is dan ook bijtende soda...

Het is een gevaarlijk goedje.

Uit Wikipedia:
CiteerNatriumhydroxide is een zeer corrosieve stof die huid en ogen kan aantasten. Contact met de huid leidt tot weefselbeschadiging, roodheid, jeuk en ernstige brandwonden. De schadelijkheid is terug te voeren op het feit dat natriumhydroxide de in de huid aanwezige vetten verzeept. Ook de peptidebindingen in proteïnen worden gehydrolyseerd. Contact met de ogen kan leiden tot gezichtsvermindering en blindheid. Oplossingen van natriumhydroxide in water worden als corrosief bestempeld wanneer de concentratie meer dan 2% bedraagt.

Wanneer natriumhydroxide in contact wordt gebracht met water of zuren treedt een grote warmteontwikkeling op. De stof is ook corrosief voor bepaalde onedele metalen, zoals aluminium en zink. Het kan ook schade toebrengen aan glas.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.