Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Suggesties voor een luchtpomp?

Gestart door ElmerVDM, 24-09-2019 20:20 u

Vorige topic - Volgende topic

ElmerVDM

Bij de laatste keer brouwen merkte ik dat onze wortbeluchtingsset nauwelijks iets meer deed. We hebben een Trixie AP120 in combinatie met een 2 micron RVS steentje (van Brouwmarkt).  En er zit nog een luchtfiltertje tussen (ook van Brouwmarkt). Dat heeft kennelijk openingen van 0,2 micron, dus kleiner dan het bruissteentje. We brouwen batches van circa 30 liter.

Ik dacht eerst dat het luchtfilter verstopt was. Maar met een nieuw luchtfilter blijft het probleem. Zonder bruissteentje en zonder luchtfilter komt er nog wat lucht uit. Met luchtfilter is het al bijna niet meer waarneembaar en met RVS steen wordt het helemaal rustig.

Als ik ga googelen dan acht ik de kans groot dat het membraan in de pomp niet meer goed functioneert gezien de ouderdom van de pomp (3 jaar). Nu kun je voor kun je een euro of 2 een nieuw membraan kopen, maar daar komen relatief veel verzendkosten bij (ik heb nog geen verkoopadresje in Groningen gevonden). Dus ik overweeg nu een nieuwe pomp te kopen. De vraag is welke? De Trixie heeft een capaciteit van 2l/min en een druk van 0,24 bar. Er zijn genoeg pompjes te vinden met een gelijke of grotere capaciteit, maar met minder druk. Nu worden op dit forum af en toe opmerkingen gemaakt over de pompjes, maar ik kom geen merken tegen.

Mijn vragen:
  • Zou je een nieuwe pomp kopen of toch maar het membraan vervangen?
  • In het geval van een nieuwe pomp: betaalbare suggesties?

CeesM

Die pompjes zijn bij de dierenwinkel toch niet zo duur?

EBC

2 micron is veel te klein, dat trekt een aquariumpompje niet. Het ligt eerder aan het steentje dan aan de pomp. Probeer een 10 micron te bemachtigen. Daar kan ook ontsmettingsmiddel in binnendringen.

Gebruik je gedroogde gist, of maak je goede giststarters van vloeibare gist? Dan hoef je het wort niet te beluchten... weer een zorg minder.

brouwerwaldonk

Ik gebruik een filmdoosje volledig gevuld met steriele medicinale watten als luchtfilter. Dat houd alle zwevende delen die in lucht aanwezig zijn voldoende tegen, en het verstopt nooit.
Het bruissteentje is er een waarvan alle onderdelen uit elkaar kunnen, ze zijn verkrijgbaar in 3 lengtes.

Brouwert

Ik gebruik sinds kort een fles pure O2 met een regulator en 5 micron rvs bruissteentje.
Heerlijk! Na 30 seconden klaar en niet een gistvat dat overloopt met schuim.  :brouwen:

Serge VL

Citaat van: EBC op 25-09-2019  00:30 u2 micron is veel te klein, dat trekt een aquariumpompje niet. Het ligt eerder aan het steentje dan aan de pomp. Probeer een 10 micron te bemachtigen. Daar kan ook ontsmettingsmiddel in binnendringen.

Gebruik je gedroogde gist, of maak je goede giststarters van vloeibare gist? Dan hoef je het wort niet te beluchten...weer een zorg minder.
100% mee eens.

Zelfs met een 5 micron sinterd RVS steentje trekt een aquarium pompje het niet zie bijgevoegde filmpjes, een vijver compressor die werkt al wel voor een 5 micron steentje.
Een aquarium pompje 5 micron:

Een vijver compressor 5 micron:

Ondertussen gebruik geen van beide meer maar een 10 micron RVS sinterd steentje van een een labo ( = HPLC solvent filter) en dat gaat als een gieter, kan je doorspoelen enz..

ElmerVDM

Bedankt voor jullie reacties. De combinatie heeft echter wel gewerkt. Ook zonder beluchtingssteentje functioneert de pomp al bijna niet meer. En als ik mijn starters ook wil beluchten dan denk ik toch echt een pompje nodig te hebben.

Ik heb genoeg pompjes gezien van EUR 10 tot ruim EUR 100, maar de vraag is welke pomp.

Zijn er ook nog brouwers die wel een (aquarium)pompje gebruiken?

NB volgens mij is de Trixie AP120 een zelfde pompje als Braumarkt in de beluchtingset heeft zitten, waar ook een 2 micron steentje bij zit. Die van Brouwland is een 5 micron steentje, maar dan met een lichter pompje.

hansHalberstadt

Citaat van: ElmerVDM op 24-09-2019  20:20 uAls ik ga googelen dan acht ik de kans groot dat het membraan in de pomp niet meer goed functioneert gezien de ouderdom van de pomp (3 jaar).
3 jaar is niets voor zo'n pompje. Ik heb een een van 15 jaar oud en doet het nog prima. Het ligt aan je bruissteentje met te kleine poriën.

ElmerVDM

Citaat van: hansHalberstadt op 25-09-2019  20:22 u3 jaar is niets voor zo'n pompje. Ik heb een een van 15 jaar oud en doet het nog prima. Het ligt aan je bruissteentje met te kleine poriën.

Bedoel je dat de pomp kapot gaat van een steentje met te kleine poriën?

hansHalberstadt

Citaat van: ElmerVDM op 25-09-2019  21:23 uBedoel je dat de pomp kapot gaat van een steentje met te kleine poriën?
Nee het pompje gaat niet stuk, maar krijgt er gewoon geen lucht doorgeperst vanwege de grote weerstand.

ElmerVDM

Dan verklaart dat niet waarom het pompje ook niet meer goed werkt zonder dat er een steentje aan hangt...

hansHalberstadt

Citaat van: ElmerVDM op 25-09-2019  22:43 uDan verklaart dat niet waarom het pompje ook niet meer goed werkt zonder dat er een steentje aan hangt...
Ik weet niet of je een beetje handig bent? Je kunt zo'n pompje wel open schroeven. Misschien is het balgje een beetje verschoven.
Hoe heb je geconstateerd dat het niet meer werkt. Heb je al een luchtslangetje aangesloten en onder water gehouden? Pompje moet wel tot een halve meter tot een meter onder water nog gewoon luchtbelletjes maken.

Vergelijkbare Topics (7)

19380

Reacties: 23
Gelezen: 6616

35425

Reacties: 22
Gelezen: 6166

25148

Reacties: 13
Gelezen: 6139

5417

Reacties: 11
Gelezen: 4348

28719

Reacties: 10
Gelezen: 4166

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.