Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Enkel bier recept vragen

Gestart door MikeG, 07-10-2018 11:14 u

Vorige topic - Volgende topic

MikeG

Ik heb in mijn receptenboek een recept gevonden voor een enkel (patersbier) maar nu vind ik de opgegeven waardes van het water wel erg afwijkend van wat ik gewend ben nl;

Beslagwater 11,25 liter op 4,5 kg mout en waarbij er gespoeld moet worden tot 27 liter spoelwater voor de kook.

Uiteindelijke opbrengst zou 23 liter moeten worden.

Begin SG 1046 eind SG 1010

Maischtijd 1 uur op 65 graden (eenstaps)

Het beslagwater vind ik zelf erg weinig gezien de moutstort van 4,5 kg en vind dat het erg veel gespoeld wordt in dit recept. Zeker wanneer ik in ogenschouw neem dat ik in een easbrew 30 brouw en het met zon kleine volume beslagwater snel droog kan koken

Graag jullie idee├źn. Ik zit zelf aan minimaal 15,75 liter beslagwater te denken en wellicht nog iets meer zodat er minder gespoeld hoeft te worden.

Ik hoor het graag!

hans_nwk

Houd de voor jouw installatie handige waarden aan  voor de waterhoeveelheden en de rendementen die voor jouw installatie gelden om bij het goede SG uit te komen.

Dit kan bv betekenen dat je de hophoeveelheden aan moet passen omdat jouw rendement hoger of lager is dan dat de installatie waar het recept op gebaseerd is.

Groet,
Hans

CeesM

Citaat van: hans_nwk op 07-10-2018  12:00 uDit kan bv betekenen dat je de hophoeveelheden aan moet passen omdat jouw rendement hoger of lager is dan dat de installatie waar het recept op gebaseerd is.
Ik denk dat je mouthoeveelheden bedoelt. Hop heeft niets met je SG te maken.

Jacques

Citaat van: CeesM op 07-10-2018  17:22 uIk denk dat je mouthoeveelheden bedoelt. Hop heeft niets met je SG te maken.

Toch wel. Zie bijvoorbeeld http://www.howtobrew.com/book/section-1/hops/hop-bittering-calculations
en https://www.morebeer.com/articles/hoputilization

hans_nwk

Citaat van: CeesM op 07-10-2018  17:22 uIk denk dat je mouthoeveelheden bedoelt. Hop heeft niets met je SG te maken.
Als je meer of minder wort met het doel SG overhoudt dan je recept moet je ervoor zorgen dat je dezelfde hoeveelheden hop (g/liter) gebruikt als in het recept.
Dat is wat ik bedoel.
Dus als je 22 l wort met het bedoelde SG overhoudt ipv 20l zul je 10% extra hop moeten gebruiken.

Als je SG te laag uitvalt zul je inderdaad ook je hoeveelheid aan moeten passen om met de IBU's uit te komen.

Groet,
Hans

MikeG

Dank voor de toelichting. Even een ander vraagje. Kan je meer beslagwater toevoegen tijdens het maischen en minder spoelen? Uiteraard wel ervoor zorgen dat de eindvolumes gehaald worden?

Brouwert

Citaat van: MikeG op 08-10-2018  07:58 uDank voor de toelichting. Even een ander vraagje. Kan je meer beslagwater toevoegen tijdens het maischen en minder spoelen? Uiteraard wel ervoor zorgen dat de eindvolumes gehaald worden?

Dat kan maar als je het beslag te dun maakt zal je rendement teruglopen. De enzymen maken minder contact met de aanwezige zetmelen. In mijn ervaring is een beslagdikte van 3-3,5 liter/kg ideaal.. maar anderen kunnen daar anders over denken.
Ik spoel zelf liever meer, dat helpt ook nog met het rendement. Ik heb nog geen nare bijsmaken kunnen ontdekken door te veel spoelen, maar dadt kan ook aan mijn smaakvermogen liggen.

Edit: ik weet overigens niet hoe het zit met beslagdiktes in een automaat...

hans_nwk

Er zijn ook veel brouwers die niet spoelen en zeggen dat ze ook goede rendementen halen (google maar eens op no-sparge).

Persoonlijk houd ik aan ongeveer net zoveel spoelwater in l als kg mout of iets meer (met een Speidel). Anderen met een Speidel doen het zonder spoelen en veel maisch water (voor het gemak of omdat ze bang zijn voor oxydatie) en weer anderen spoelen weer meer dan ik.

Als je voor jezelf een reproduceerbaar proces hebt dat je bevalt en je consequent op (ongeveer) je gewenste SG na koken uitkomt is het goed, een % rendement meer of minder is niet erg belangrijk (als het maar niet belachelijk laag is).

MikeG

Citaat van: hans_nwk op 08-10-2018  10:13 uEr zijn ook veel brouwers die niet spoelen en zeggen dat ze ook goede rendementen halen (google maar eens op no-sparge).

Persoonlijk houd ik aan ongeveer net zoveel spoelwater in l als kg mout of iets meer (met een Speidel). Anderen met een Speidel doen het zonder spoelen en veel maisch water (voor het gemak of omdat ze bang zijn voor oxydatie) en weer anderen spoelen weer meer dan ik.

Als je voor jezelf een reproduceerbaar proces hebt dat je bevalt en je consequent op (ongeveer) je gewenste SG na koken uitkomt is het goed, een % rendement meer of minder is niet erg belangrijk (als het maar niet belachelijk laag is).

Dank! Erg nuttig. Ik denk dat ik voor iets meer beslag water zal gaan (16 liter ipv de 11 liter) en met spoelwater afvullen tot de 27 liter zodat ik na verdamping/kook een liter of 23 overhoud

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 08-10-2018  10:13 uEr zijn ook veel brouwers die niet spoelen en zeggen dat ze ook goede rendementen halen (google maar eens op no-sparge).

Ik heb ook een hele tijd niet gespoeld. Dat levert toch wel een lager rendement. En ook bieren met minder karakter...
De stoffen die uit de kafdeeltjes komen hebben namelijk ook een positief effect op de body en het mondgevoel van je bier.

hans_nwk

Citaat van: Jacques op 08-10-2018  21:37 uIk heb ook een hele tijd niet gespoeld. Dat levert toch wel een lager rendement. En ook bieren met minder karakter...
De stoffen die uit de kafdeeltjes komen hebben namelijk ook een positief effect op de body en het mondgevoel van je bier.
Nu je het schrijft kan ik me herinneren dat ik dat eerder van je gelezen heb. Ik heb geen ervaring met niet spoelen.
Het blijft zo dat er een enthousiaste groep niet-spoelers is.

Ik heb vooral aan willen geven dat er meerdere wegen naar Rome zijn en dat iedereen voor zich de voor hem/haar prettige manier van werken (die goed bier oplevert kan) moet vinden tussen de extremen van veel en niet spoelen.

Groet,
Hans

Vergelijkbare Topics (7)

34842

Reacties: 23
Gelezen: 6961

18578

Reacties: 15
Gelezen: 4504

39411

Reacties: 14
Gelezen: 3121

25205

Reacties: 21
Gelezen: 5778

5498

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 10
Gelezen: 3905

04-02-2007 12:27 u
door oranjeboombiertje
29620

Gestart door Jeroen 1973

Reacties: 6
Gelezen: 2126

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.