Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Coldcrash in mandfles: terugslagklep of niet?

Gestart door Edwin brouwt, 23-03-2018 09:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Edwin brouwt

We willen (voor het eerst) gaan coldcrashen met onze pils om 'm voor het bottelen nog helderder te krijgen.
Hij zit nu in een glazen mandfles. Wat zijn de verstandige opties?
  • waterslot met terugslagklep waardoor er onderdruk in de mandfles ontstaat en is die onderdruk veel/gaat dat goed in een glazen fles
  • iets van alcohol in het waterslot (zonder terugslagklep) zodat er in geval van aanzuigen door onderdruk geen "oud" water in het bier stroomt, maar alcohol?
  • Niet coldcrashen?
Wat is wijsheid?

Ventus

Tenzij je heel veel kopruimte in je mandfles hebt zou ik niets doen.
De lucht boven het bier zal inderdaad afkoelen en daardoor krimpen en wat onderdruk veroorzaken, maar ik heb tot op heden nog niet meegemaakt dat daardoor het waterslot andersom gaan werken.

jaapz

Bij mijn S-vormige waterslot komt er absoluut wel lucht terug de fles in als ik van 18 naar 3 graden C ga om te coldcrashen. Dat gaat (als je het waterslot niet te vol vult) niet zo hard dat er water de kans heeft om in het gistingsvat te vloeien. Ik weet niet hoe dat zit met dat andere type waterslot

Jacques

Voor het tegengaan van oxidatie maakt het niet uit of er water of alcohol in het waterslot zit.
Als je het waterslot vult met demiwater en over de bovenkant van het waterslot een royaal stuk aluminiumfolie vouwt hoef je niet bang te zijn voor infecties vanuit het water in het waterslot.

Door te coldcrashen verlaag je de temperatuur en kan er meer koolzuur (en ook zuurstof) oplossen in je bier. Dit levert ook een onderdruk. Door de onderdruk wordt de koolzuur dat opgelost is uit het bier getrokken.

Bij een glazen fles kun je niet zien of de onderdruk groot is.

Ik heb een solide rvs CCT. Daar levert het geen probleem op.
Glas kan ook behoorlijk veel druk verdragen.
Mijn inschatting is dat het geen probleem is, maar ik weet ook dat er mandflessen zijn met zwakke plekken...

Vergelijkbare Topics (7)

12602

Reacties: 34
Gelezen: 10663

44262

Reacties: 6
Gelezen: 729

32666

Reacties: 6
Gelezen: 1440

20288

Reacties: 115
Gelezen: 33081

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.