Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Fermentis W 34/70 recept Dortmunder

Gestart door NIJVERDALSCH, 17-03-2018 20:50 u

Vorige topic - Volgende topic

NIJVERDALSCH

Ik wil graag een bier brouwen dat iets weg heeft van de Dortmunder.

Nu heb ik het volgende recept, en ik vraag me af of ik wel de juiste verhoudingen heb gebruikt.
Wie kan mij advies geven?
Wordt erg gewaardeerd.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptAnouk en Mark test 1
Brouwdatum15-03-2018
BierstijlDortmunder Export
Volume25,0 l
Begin SG1,059 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)27 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd63 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,10 lWater uit Water Nijverdal
12,14 mlMelkzuur
17,96 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,000 kgPilsmoutDingemans3 EBC95,2 %
0,300 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC4,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.3,4 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.10 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
42,0 gBrewers Goldpellets3,5%60 min.16,0 IBU
42,0 gSaazpellets2,9%20 min.8,0 IBU
42,0 gSaazpellets2,9%5 min.2,6 IBU
17,0 gSaazpellets2,9%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gSaflager Lager (W-34/70)ondergist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting8,5 °C
Max. temp. hoofdvergisting12,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting16,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C

seed7

Met je bitterheid en hopkeuze zit je goed, maar als iets is dat niet in een Duits bier thuis hoort dan is het suiker. Gewoon 12-14°Plato en 100% pilsmout.
Daar je een oplopende temperatuur voor de gisting gebruikt zal het met de hoeveelheid gist wel los lopen anders had ik er nog een pakje bij gedaan en alles tot in de fles op 10°C.

Wil een het net dat beetje moutiger 50/50 met een Engelse Pale mout.

Ingo

NIJVERDALSCH

Inderdaad heb je daar een punt, ik laat de suiker weg en verhoog de mout met 500 gram naar 6.500

Misschien de Brewers Gold verhogen naar 50 gram.

Bedankt voor het advies.

jaapz

Andere fijne manier om het wat moutiger te maken is een deel van je pilsmout vervangen met wat licht munchener mout (~15 ebc), wordt het wel iets donkerder van.

Jaap W

Kijk aan nog een brouwer uit het nijvere dal actief op het forum. Wat wil het geval ik kom ook uit Nijverdal.  :groots: :proost:

tdp

Ik zie staan dat je 12 ml melkzuur gebruikt om aan te zuren. Geen idee hoe je watersamenstelling is, maar is dat niet wat veel?

jaapz

Citaat van: tdp op 19-03-2018  10:47 uIk zie staan dat je 12 ml melkzuur gebruikt om aan te zuren. Geen idee hoe je watersamenstelling is, maar is dat niet wat veel?

Nu je het zegt, dat is inderdaad twee keer zoveel dan wat ik zou moeten toevoegen op een batch van 20 liter. Bij mijn water zou het pH dan op 4.9 komen. Lijkt me wat veel.

Jaap W

Ik gebruik uiteraard ook water uit Nijverdal, maar ik heb het nog nooit aangezuurd. Het maischwater niet en het spoelwater ook niet.  :lekkerbier:

Jacques

Citaat van: jaapz op 19-03-2018  11:09 uNu je het zegt, dat is inderdaad twee keer zoveel dan wat ik zou moeten toevoegen op een batch van 20 liter. Bij mijn water zou het pH dan op 4.9 komen. Lijkt me wat veel.

Een dortmunder is een bier dat gebrouwen wordt met hard water. Ik weet niet wat de samenstelling is van het water in Nijverdal maar in plaats van alleen melkzuur is het gebruik van brouwzouten snel gewenst voor deze bierstijl.

Jaap W

Ik meet de zuurgraad van mijn brouwwater uit Nijverdal met die papieren strookjes (niet echt nauwkeurig, weet ik!!) en dan zit ik altijd rond de 6,2. Na de moutstort zakt het dan terug naar 5,4 en daar brouw ik dan mee. Ik heb tot nu toe geen slechte ervaringen met mijn bieren. :proost: (maar wat niet is kan altijd nog een keer komen natuurlijk)  :weetniet:

jaapz

Citaat van: Jacques op 19-03-2018  22:27 uEen dortmunder is een bier dat gebrouwen wordt met hard water. Ik weet niet wat de samenstelling is van het water in Nijverdal maar in plaats van alleen melkzuur is het gebruik van brouwzouten snel gewenst voor deze bierstijl.

Ik zie dat ik ook een rekenfout heb gemaakt en daarnaast nog het verkeerde volume heb genomen. Als ik alles goed invul kom ik op een pH van 5.3 terecht met mijn kraanwater. Dat is dus wel goed. Maar ik heb dan ook flink alkalisch (7.8 pH) en hard water. Volgens brewersfriend is de equivalent van de melkzuur aan zuurmout als percentage van de mouten dan 6.5% en zou je dat het best onder 5% kunnen houden om een melkzurig smaakje te voorkomen. Dus misschien is het wel nog steeds wat te veel melkzuur...

tdp

Misschien ga ik de mist in daar ik fosforzuur gebruik, weet niet of deze 'sterker' is?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.