Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gistdepot

Gestart door NielsM1980, 22-04-2017 21:26 u

Vorige topic - Volgende topic

NielsM1980

Beste brouwers,

Bij mijn flesjes zit altijd wat gistdepot. Hoe wordt hier mee omgegaan met uitschenken?  Wordt het gistdepot ook wel eens losgeschut alvorens men het is het glas uitschenkt of is dit naar persoonlijke smaak?

Alvast bedank voor de reacties

Proost

hansHalberstadt

Ik schenk meestal eerst het bier netjes uit en drink dan somt het gistdepot uit het flesje op om te genieten van de (afwezigheid van  ;)) autolyse smaakjes. 

NielsM1980

Dus het laatste beetje drink je puur voor de sterke smaak of zo?  Dus het gistdepot mengen door het flesje voor de smaak is geen optie zeker? Misschien is dit zonde van het gebrouwen bier of niet?

Knobby

Persoonlijk vind ik dat gist extra smaak toevoegt en schenk het bijna altijd door de rest van het bier.
Er zijn stijlen waar het sowieso hoort (weizen) en er zullen er ook wel zijn waar het juist echt niet hoort.
Maar vooral gaat het om de smaak van de drinker vind ik!

hansHalberstadt

Probeer het gewoon en kijk of je verschil kunt proeven. Uiteindelijk doe je iets niet omdat anderen het zo doen, maar omdat je er een voordeel in ziet. Voor bepaalde bieren kan de gist erbij wel iets toevoegen, maar voor andere bieren wil je alleen de zuivere smaak van het bier. Dat van die autolyse is natuurlijk bedoeld als grapje want misschien leest Jacques ook wel mee, maar als je inderdaad autolyse hebt kun je dat mogelijk wel aan de gist proeven. 

chthon

Sommige gisten smaken lekker, sommige bitter. Ik heb hier een tarwebiertje dat ik vergist heb met MJ M07 en M10, en dit gistdepot smaakt echt niet lekker.

Serge VL

Wat gistdepot bij in je bier maakt je bier wat zachter van smaak. Het is een vrije keuze. Probeer het maar eens met een niet te sterk uitgesproken bier bijvoorbeeld een sterke blonde, je zal dadelijk het verschil proeven.

hetspook

En het is gezond, goed voor je huid.

Laatst wat speciaalbiertjes gekocht bij de super, omdat ik geen gist in mijn glas wou zette ik de flesjes rechtop.
Vervolgens rolde de caissière de flesjes zo naar het einde van de band. Ik moest nog tabak kopen en zette de flesjes daar op de balie. Natuurlijk duwde die caissière een van de flesjes om want zo werkt dat met Murphy' s law.

Thuis het bier gekoeld en opgedronken en nu heb ik een stralende huid. (Kan ook komen door dat ik nu werk op een kerncentrale)

Roelof

Citaat van: hetspook op 30-04-2017  17:23 uEn het is gezond, goed voor je huid.

Laatst wat speciaalbiertjes gekocht bij de super, omdat ik geen gist in mijn glas wou zette ik de flesjes rechtop.
Vervolgens rolde de caissière de flesjes zo naar het einde van de band. Ik moest nog tabak kopen en zette de flesjes daar op de balie. Natuurlijk duwde die caissière een van de flesjes om want zo werkt dat met Murphy' s law.

Thuis het bier gekoeld en opgedronken en nu heb ik een stralende huid. (Kan ook komen door dat ik nu werk op een kerncentrale)
Zo zie je maar weer, roken heeft alleen maar nadelen.  ;D Alleen goed voor de schatkist :)
Jaren gerookt, Drum, was best lekker, maar ben blij dat ik gestopt ben.  ;)

hansHalberstadt

Citaat van: hetspook op 30-04-2017  17:23 uEn het is gezond, goed voor je huid.

Kwestie van opvoeding van het winkelpersoneel. prima als je ge gist erdoor wilt hebben, maar het is niet de caissière die dat voor jou zou moeten bepalen.

orangeloo

Citaat van: hetspook op 30-04-2017  17:23 uLaatst wat speciaalbiertjes gekocht bij de super, omdat ik geen gist in mijn glas wou zette ik de flesjes rechtop.
Vervolgens rolde de caissière de flesjes zo naar het einde van de band.

Doen bijna alle caissières, althans waar ik boodschappen doe.
Gelukkig brouw ik zelf :) en verder ga ik liever naar een drankenhandel.
Daar behandelen ze het bier wel met respect.. :brouwen:

hansHalberstadt

Veel supermarkten hebben tegenwoordig een uitgebreid bierassortiment. Als je dat serieus neemt moet je ook je personeel opvoeden. Misschien helpt het om de supermarktmanager er op aan te spreken.

Knobby

De caissières leggen de flessen neer omdat ze vaak omvallen op de band. Wat je erger vindt is aan jou, maar ze hebben er dus wel een reden voor.

hetspook

Bij de welbekende drankhandel in Oost Souburg deden ze de laatste 3 flesjes op zijn kop in het doosje.
Maar goed bedoeld want ik kreeg wel een doosje voor het sjouwen.

henkie

Gist opkweken uit een flesje?
Daar had onze drankhandelaar nog nooit van gehoord.

hansHalberstadt

Citaat van: Knobby op 01-05-2017  13:04 uDe caissières leggen de flessen neer omdat ze vaak omvallen op de band. Wat je erger vindt is aan jou, maar ze hebben er dus wel een reden voor.
Dan is de inrichting van de winkel er dus eigenlijk niet geschikt voor om op een professionele manier bier te verkopen. 

Biertje1985

Gewoon de fles even laten rusten, als er een gistdepot in de fles zit dan blijft dat meestal wel plakken als het flesje een minuutje op zijn kant ligt.

Ik vind het muggenziften.

Jacques

Citaat van: hetspook op 01-05-2017  19:19 uBij de welbekende drankhandel in Oost Souburg deden ze de laatste 3 flesjes op zijn kop in het doosje.

Dat is geen probleem. Na een weekje is de gist weer onder in de fles.

brouwmus

Bij Coopers wordt ook aangeraden om de gist door het bier heen te mengen en inderdaad proef je het verschil een beetje - komt ook doordat er maar heel erg weinig gist in een flesje zit, veel minder dan bij mijn eigen bieren in ieder geval.

(Zie http://club.coopers.com.au/, selecteer een van de bieren, voor Original Pale Ale wordt aangeraden het flesje drie keer op z'n kant heen en weer te rollen.)

Verder doe ik het meestal als hansHalberstadt: gistdepot apart opdrinken. Of ik gooi het weg, is meestal maar een half slokje als ik voorzichtig heb geschonken :)

Als ik ergens bier koop, laat ik het sowieso eerst weer minstens een week rusten voordat ik het drink. In die tijd is het gistdepot wel terug bezonken, wat Jacques ook al zei.

ciesvandekwis

Vergelijkbare Topics (1)

21689

Reacties: 9
Gelezen: 4144

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.