Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zeer onregelmatige hoofdvergisting

Gestart door JBL, 19-03-2017 10:07 u

Vorige topic - Volgende topic

JBL

Gisteren voor het eerst gebrouwen met de grainfather. Van de beoogde 17 liter wort bleven er uiteindelijk ruim 15 over. Dat is een leermomentje.
Het eind sg pakte daarmee een stuk hoger uit: de verwachtte 1072 werd 1080.
Mooi maischproces...  Het spoelen ging zeer soepel... Prima rollende kook... Koelen ging vlot (maar ik was vergeten de rubberen afdichtingsring op de koudwaterkraan te plaatsen, dus ik had een flink natte badkamervloer.  :-\ )
Ging dus allemaal prima. Alleen de aanbevolen schoonmaakprocedure (het eigen spulletje van Grainfather laten circuleren bij 55 ºC) vind ik te weinig effectief. Ik ben gewend met een volkomen schone pan te werken, dus daar moet ik nog wat op verzinnen.  ::)

Het staat nu te vergisten: ruim 15 liter, begin sg 1080 (waarvan 500 gram suiker in de stort), anderhalf zakje Mangrove Jack M41 Belgian Ale.
De hoofdvergisting verloopt echter zeer verontrustend: heel onregelmatig. Even een heftig spurtje... dan weer volkomen stil... soms wat regelmatige blubjes in een rustig tempo... dan weer stil... dan weer even erg heftig... dan weer een seconde of 8 volkomen stil...
En nog iets anders: ik zie geen enkele schuimring. Het oppervalk is nog net zo mooi schoon en vlak als vlak na overhevelen naar het vergistingsvat.
Moet ik me zorgen maken?  ???
Wie herkent dit? Gaat dit goed komen? Heeft dit invloed op de uiteindelijke smaak?

Ik heb dit keer niet de korrelgist na overhevelen op het wort gestrooid, maar het tijdens het overpompen al uitgestrooid, waardoor het niet aan de oppervlakte bleef liggen.
Ik had dit gezien in een instructiefilmpje van Grainfather.
Maar ik vraag me nu of dit wel zo verstandig was.  :(

Jacques

Niet om je ergens zorgen over te maken.

Dat je minder wort hebt maar wel een hoger begin SG komt doordat je te weinig spoelwater gebruikt hebt.

Waarschijnlijk zit er redelijk veel water in je waterslot. Het koolzuurgast moet dan steeds een weerstand overbruggen voordat er een treintje met koolzuurbellen ontsnapt.

En dat je gist niet blijft drijven is helemaal goed.

Wel is het wat vreemd dat je geen schuim op je bier ziet. Maar het waterslot werkt. Je hebt dus vergisting. Heb je na het schoonmaken de Grainfather uitgespoeld met water?

Rely

Voor wat betreft het schoonmaken van je Grainfather, ik zelf maak hem schoon met 20 liter water en PURO CAUSTIC en laat hem ongeveer een 30 minuten incl maischketel rondpompen op 60 graden hierbij wissel ik de koeler en het recirculatiepijpje, daarna spoel ik hem 2x na met schoon water en dan spuit ik het nog eens in met SANICLEAN , misschien wat overdreven maar een schimmel ligt zo op de loer.

JBL

Citaat van: Jacques op 19-03-2017  10:32 uNiet om je ergens zorgen over te maken.

Dat je minder wort hebt maar wel een hoger begin SG komt doordat je te weinig spoelwater gebruikt hebt.

Waarschijnlijk zit er redelijk veel water in je waterslot. Het koolzuurgast moet dan steeds een weerstand overbruggen voordat er een treintje met koolzuurbellen ontsnapt.

En dat je gist niet blijft drijven is helemaal goed.

Wel is het wat vreemd dat je geen schuim op je bier ziet. Maar het waterslot werkt. Je hebt dus vergisting. Heb je na het schoonmaken de Grainfather uitgespoeld met water?

Dank voor je reactie, Jacques.
Ik heb volgens de tabel van Grainfather voor 17 liter wort en 4,8 kg mout 16,5 liter maischwater gebruikt en 9 liter spoelwater. Ik zou dan - inclusief verlies bij overhevelen (laatste drab) - op 17 liter uit moeten komen. Maar er is veel verdampt tijdens het koken (ik schat ruim 6 liter). Badkamer leek tijdens het koken wel een sauna. Punt van de Grainfather is dat je maar één kookstand heb, en die is zowel bedoeld voor 23 liter als voor kleinere hoeveelheden.

Veel water in het waterslot klopt! Hoewel er inmiddels ook al weer wat uit is gegooid.
En wat betreft de schuimlaag vermoed ik dat ik me vergist heb. Verwacht EBC is 14, dus mogelijk is het een volkomen witte schuimlaag die moeilijk te zien is aan de buitenkant van mijn witte kunststof vergistingsvat.

Ik heb de Grainfather na een schoonmaakbeurt met de High Performance Cleaner (tijdje lekker laten circuleren) met koud schoon water nagespoeld (water zowel door koeler als circulatie-arm een paar minuten laten circuleren).

JBL

Citaat van: Rely op 19-03-2017  11:29 uVoor wat betreft het schoonmaken van je Grainfather, ik zelf maak hem schoon met 20 liter water en PURO CAUSTIC en laat hem ongeveer een 30 minuten incl maischketel rondpompen op 60 graden hierbij wissel ik de koeler en het recirculatiepijpje, daarna spoel ik hem 2x na met schoon water en dan spuit ik het nog eens in met five star starsan, misschien wat overdreven maar een schimmel ligt zo op de loer.

Inspuiten met Star San lijkt me niet nodig omdat alles een uur lang stevig laat koken in de ketel. En advies is om vóór het koelen het kokende wort 5 minuten door de koeler te laten circuleren. Dus ik denk de kans op infectie hier wel meevalt.
Maar wordt je ketel goed schoon met de puro caustic? Of houd je aanslagvlekken?

Jacques

Citaat van: JBL op 19-03-2017  11:33 uDank voor je reactie, Jacques.
Ik heb volgens de tabel van Grainfather voor 17 liter wort en 4,8 kg mout 16,5 liter maischwater gebruikt en 9 liter spoelwater. Ik zou dan - inclusief verlies bij overhevelen (laatste drab) - op 17 liter uit moeten komen. Maar er is veel verdampt tijdens het koken (ik schat ruim 6 liter). Badkamer leek tijdens het koken wel een sauna. Punt van de Grainfather is dat je maar één kookstand heb, en die is zowel bedoeld voor 23 liter als voor kleinere hoeveelheden.

Dan kom je water te kort. Voor 10 liter wort heb je ongeveer 16 tot 17 liter maisch- en spoelwater nodig. Een en ander van de kooktijd en manier van filteren. In jouw geval zou je voor 17 liter 1,6 * 17 = zo'n 27,7 liter zijn. Je hebt 16,5 + 9 = 25,5 liter gebruikt. Dat is zo'n 1,7 liter te weinig. Je begin SG zou dan op het verwachte begin SG van 1072 zijn uitgekomen.

Jacques

Citaat van: JBL op 19-03-2017  11:38 uInspuiten met Star San lijkt me niet nodig omdat alles een uur lang stevig laat koken in de ketel.

Een brouwketel hoort schoon te zijn, maar hoeft zeker niet steriel te zijn. Je mout is ook niet steriel...

JBL

Citaat van: Jacques op 19-03-2017  13:18 uDan kom je water te kort. Voor 10 liter wort heb je ongeveer 16 tot 17 liter maisch- en spoelwater nodig. Een en ander van de kooktijd en manier van filteren. In jouw geval zou je voor 17 liter 1,6 * 17 = zo'n 27,7 liter zijn. Je hebt 16,5 + 9 = 25,5 liter gebruikt. Dat is zo'n 1,7 liter te weinig. Je begin SG zou dan op het verwachte begin SG van 1072 zijn uitgekomen.

Klopt als een bus. Dat verklaart inderdaad mijn kleinere opbrengst en hoger sg.
Zit blijkbaar toch een onvolkomenheid in de eigen calculator van grainfather: https://www.grainfather.com/brewing-calculators

Rely

Citaat van: JBL op 19-03-2017  11:38 uInspuiten met starsan lijkt me niet nodig omdat alles een uur lang stevig laat koken in de ketel. En advies is om vóór het koelen het kokende wort 5 minuten door de koeler te laten circuleren. Dus ik denk de kans op infectie hier wel meevalt.
Maar wordt je ketel goed schoon met de puro caustic? Of houd je aanslagvlekken?

Mijn ervaring is dat hij weer als nieuw is en geen aanslag, ik spuit hem met Saniclean in.

Jacques

Citaat van: Rely op 19-03-2017  20:00 uMijn ervaring is dat hij weer als nieuw is en geen aanslag, ik spuit hem met Saniclean in.

De aanslag kun ook verwijderen met schoonmaakazijn. Als je dat in een jerrycan van 5 liter koopt kost dat niet veel...

Zie bijvoorbeeld deze aanbieding 15 liter voor € 5. Dat is € 0,33 per liter. En je hebt maar zo'n 100 ml maximaal nodig als je spons gebruikt om de azijn aan te brengen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.