Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gebruik kraantje voor bemonsteren

Gestart door Jukkie, 21-03-2017 14:59 u

Vorige topic - Volgende topic

Jukkie

Ik heb een nieuw gistvat van 60L gekocht. Pas in de koelkast, blow off gebruikt ipv een waterslot, gaat allemaal prima. Nu het bemonsteren om het SG te meten:
Dat deed ik bij het 30L vat altijd met een volume pipet. Netjes opzuigen, goed schoon te maken..

Nu gaat dat dus niet meer. Na wat gehannes met slangen heb ik eventjes het kraantje opengezet om de maatcilinder vol te laten lopen. Maar nu?
- Kan ik een eventuele volgende bemonstering van hetzelfde brouwsel ook via het kraantje laten lopen?
- Om te bottelen kan ik het bier beter niet via het kraantje eruit laten lopen vermoed ik? 

(...en ja, ik weet van het bestaan van de refractometer af ;)      )

Thamerdal

Spuitflesje met alcohol om in het kraantje te sprayen?

Henielma

Hier gebruik ik een spuitflesje met een Star San oplossing voor. Hiermee spoel ik het kraantje schoon. Door ditzelfde kraantje bottel ik later ook.

ray71

Citaat van: Henielma op 22-03-2017  00:09 uHier gebruik ik een spuitflesje met een Star San oplossing voor. Hiermee spoel ik het kraantje schoon. Door ditzelfde kraantje bottel ik later ook.
Idem hier. Vul alleen eerst bottelvat voor suikertoevoeging

Jukkie

Soms kan het leven simpel zijn... bedankt

ciesvandekwis

Druppeltje via het waterslotgat nemen met een schone breinaald, op refractometer, waterslot er weer op, klaar ;-).

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.