Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Probleem met dryhopdeeltjes

Gestart door Geert_d, 16-02-2017 14:42 u

Vorige topic - Volgende topic

Geert_d

Het lukt mij niet om een mooie hoeveelheid kleine dryhopdeeltjes in het bier te krijgen. Ik heb nu drie IPA's gebrouwen, iedere keer met een andere techniek. Maar het lukt mij niet om het gewenste resultaat te bereiken. Dat gewenste resultaat zou is: kleine lichtgekleurde dryhopdeeltjes in het bier. Tot nu toe is het echter OF geen dryhopdeeltjes OF ook grote en donkere stukjes deeltjes erbij. Ik heb wat bier van bijv. Uiltje gedronken en daar zaten alleen kleine, lichtgekleurde deeltjes in. En bovendien behoorlijk veel. Dat ziet er toch stuk beter uit.

Ik heb bij alle drie de brouwsels 20 liter gebrouwen met circa 180 gram dryhop. Ik heb de hop toegevoegd na de hoofdgisting (overgeheveld) en ik heb niet gelagerd.

1. Dryhoppen met hopzak + knikkers (de hopzak zakt dus in de tank)
Resultaat: niet of nauwelijks hopdeeltjes zichtbaar

2. Dryhoppen met hopzak (de hopzak drijft)
Resultaat: niet of nauwelijks hopdeeltjes zichtbaar

3. De hop los in de tank gedaan (de hop blijft drijven)
Resultaat: veel dryhop deeltjes, maar ook veel grove en donkere delen hop

Iemand ervaring of tips om te proberen?

DirkB

Hmm, je wilt echt deeltjes zien? Mij gaat het om het aroma van de dryhop... Ik knikker de dryphop los in 't vat, maar doe altijd een stevige cold crash. Resultaat: Helder bier, zonder deeltjes, maar met aroma...

Thamerdal

Ik zou ook echt niet weten waarom je dry-hop deeltjes in je bier zou willen?  :weetniet:

Walter1991

Gooi jij 180 g dryhop in 20 liter?

Adbrouwt

Lekker methode 1 aanhouden en een zo helder mogelijk bier maken met veel aroma. Ik heb wel eens een hopbel in mijn flesje gedaan als koudhop. Dat geeft ook wel een aparte smaak en 1 groot deeltje in je fles

TymonK

Ik doe ook vaak 200 g op 25 liter. Lekker  :proost:

Geert_d

Citaat van: DirkB op 16-02-2017  14:57 uHmm, je wilt echt deeltjes zien? Mij gaat het om het aroma van de dryhop... Ik knikker de dryphop los in 't vat, maar doe altijd een stevige cold crash. Resultaat: Helder bier, zonder deeltjes, maar met aroma...

Citaat van: Thamerdal op 16-02-2017  15:23 uIk zou ook echt niet weten waarom je dry-hop deeltjes in je bier zou willen?  :weetniet:

Klopt, als een soort kleine flakes die erin dwarrelen. Dat vind ik mooi en apart om te zien.

Citaat van: Adbrouwt op 16-02-2017  15:39 uLekker methode 1 aanhouden en een zo helder mogelijk bier maken met veel aroma. Ik heb wel eens een hopbel in mijn flesje gedaan als koudhop. Dat geeft ook wel een aparte smaak en 1 groot deeltje in je fles

Leuk idee, dat ga ik ook eens proberen. Met 180 g op 20 liter kom je wel op belletje per fles ongeveer ;D

Serge VL

Pellets gebruiken, en los in je tank gooien. Zo doe ik het steeds.
Met pellets breng je minder lucht in je bier (= minder oxidatie van de hopolie├źn) en deze geven beter hun smaak af. Na 4 a 6 dagen dryhoppen ligt dit als een mooi bezinksel onderaan in je tank.
Trouwens 180gr op 20l kan best, ik heb ook een bier met 100gr/10l dryhop
De deeltjes waar over je het hebt, vermoedelijk bedoel je het licht troebele uitzicht. Want als je echt deeltjes hop in je bier hebt krijg je gushers!

Geert_d

Nee, ik bedoel echt flakes. Had er een foto van moeten maken. Het was beetje zoals Goldstrike (maar dan kleinere flakes en minder 'gold' ;))

/edit
of gewoon zoals verse juice.

Ik krijg het, als ik de hop er gewoon los in werp, ook zo in het bier. Alleen dan komen ook grote deeltjes mee en dat is niet zo mooi.
Ik ga maar gewoon eens met een hele grove filters werken, voordat ik het in de flesjes doe.

MartijnOMG

Citaat van: DirkB op 16-02-2017  14:57 uHmm, je wilt echt deeltjes zien? Mij gaat het om het aroma van de dryhop... Ik knikker de dryphop los in 't vat, maar doe altijd een stevige cold crash. Resultaat: Helder bier, zonder deeltjes, maar met aroma...

Hevel je het daarna nog over? En zo ja met een droesemhevel?

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 16-02-2017  15:39 uLekker methode 1 aanhouden en een zo helder mogelijk bier maken met veel aroma. Ik heb wel eens een hopbel in mijn flesje gedaan als koudhop. Dat geeft ook wel een aparte smaak en 1 groot deeltje in je fles

En heel veel gushing...

[Edit] Ik zie dat Serge dat ook al geschreven heeft. [/edit]

William

Ik gooi de pellets altijd los in de mandfles en nooit problemen met deeltjes in de fles.

De dryhop voeg ik toe na overhevelen. Er komt dan nog wat gist mee.
Tijdens de nagisting laat ik de temperatuur na een paar dagen zakken. De gist is klaar, vlokt uit en neemt de hop mee.
Daarna niet meer schudden / zwenken met de fles zodat je een mooie stevig laag met gist / hop / eiwit op de bodem hebt.
Dit hevel ik af met een plastic hevel waar ik in de onderkant van de hevel, die zowat op de bodem staat (paar mm boven de gist), een plukje rvs schuurspons heb gedrukt (weer een beetje uit elkaar getrokken maar wel voldoende ver in de hevel).

Op deze manier blijven de hopdeeltjes achter in de fles

Vergelijkbare Topics (7)

37485

Reacties: 6
Gelezen: 1460

31079

Reacties: 11
Gelezen: 3507

22778

Reacties: 31
Gelezen: 12780

39222

Reacties: 7
Gelezen: 1842

32718

Reacties: 21
Gelezen: 5811

26129

Reacties: 2
Gelezen: 1417

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.