Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Van hoofdgisting naar nagisting

Gestart door LvdH, 31-01-2017 13:52 u

Vorige topic - Volgende topic

LvdH

Beste Bierbrouwers,

Voor het eerst laat ik mijn biertje (quadrupel) gisten in een CCT. Ik heb de mogelijkheid om na een bepaalde tijd het ingedaalde gist via de onderste klep uit het vat te verwijderen. Ik wil dit doen en zodoende van de hoofdgisting overgaan na de nagisting. Hoe kan ik het beste bepalen wanneer de hoofdgisting is overgaan naar de nagisting? Is dit aan de hand van SG meting.... of kan ik dit beter bepalen aan de hand van het waterslot die weinig tot geen activiteiten meer heeft. Wie heeft hier goede ervaring mee?

Jacques

Citaat van: LvdH op 31-01-2017  13:52 uBeste Bierbrouwers,

Voor het eerst laat ik mijn biertje (quadrupel) gisten in een CCT. Ik heb de mogelijkheid om na een bepaalde tijd het ingedaalde gist via de onderste klep uit het vat te verwijderen. Ik wil dit doen en zodoende van de hoofdgisting overgaan na de nagisting. Hoe kan ik het beste bepalen wanneer de hoofdgisting is overgaan naar de nagisting? Is dit aan de hand van SG meting.... of kan ik dit beter bepalen aan de hand van het waterslot die weinig tot geen activiteiten meer heeft. Wie heeft hier goede ervaring mee?

Het is niet de brouwer die de overgang van hoofdgisting naar nagisting bepaalt. Dat is verloop van het vergistingsproces.
Aan het begin van de vergisting worden vooral de makkelijke vergistbare suikers vergist. De vergisting is dan zeer heftig. Wanneer deze suiker op zijn heeft de gist alleen moeilijk vergistbare suikers tot zijn beschikking. Het gevolg is dat de vergisting langzamer verloopt. Wanneer er geen vergistbare suikers meer zijn gaat de nagisting over in de lageren.

Bij een CCT kun je meerdere keren gist aftappen. Je moet niet het idee hebben dat je alle gist in een keer kunt aftappen. Er blijft namelijk altijd wel gist hangen aan de wanden van de conus. Deze zakt langzaam uit. Met een rubberen hamer tegen de wand van de CCT kloppen kan het loskomen van de gist bevorderen.

Zelf tap ik zo'n 3 tot 4 keer gist af tijdens de nagisting en lagering. Wanneer ik dat precies doe ligt ook aan de pH-waarde van het bier en het type bier. Wanneer deze vrij laag is (onder de 4,2 à 4,3) en het gaat om een donker bier wacht ik tegenwoordig met aftappen om zo de pH omhoog te brengen. Bij een licht gekleurd bier ben ik eerder geneigd om af te tappen omdat je bij een dergelijk bier eerder autolysesmaakjes proeft.

Vergelijkbare Topics (7)

36346

Reacties: 20
Gelezen: 5003

6174

Reacties: 3
Gelezen: 2880

20453

Reacties: 2
Gelezen: 1916

42378

Reacties: 4
Gelezen: 1399

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.